دانلود و خرید کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن فردین بادام فیروز
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن اثر فردین بادام فیروز

کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن

معرفی کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن

کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن نوشتهٔ فردین بادام فیروز است و انتشارات کنکاش آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن

حکومت‌های بشری جهت پیشبرد برنامه‌های خود به جهت مداخله در امور ملت همواره موجب ظهور معارضینی در عرصهٔ جامعه با سلاطین و حاکمان می‌شد که مهم‌ترین مخالفان حکومت‌ها در طول تاریخ، همواره پیامبران الهی بوده‌اند و بعد از ایشان نیز اقدامات اهل بیت (ع) در مقابله با حکومت‌های اموی و عباسی جزء جرائم سیاسی تلقی شده؛ تا جایی که قیام عاشورای امام حسین (ع) به عنوان جرمی علیه حکومت معرفی شده و او و اهل بیتش را به عنوان خروج‌کنندگان علیه حکومت مجازات کردند.

در صورتی که هرجا با انقلاب حکومت به دست صالحان می‌رسید، عده‌ای با هدف ضربه به بنیان‌های حکومت عادله و برگشتن وضعیت به حالت قبل و در دست‌گرفتن زمام قدرت و یا تحریک دشمنان جهت بازکردن نفوذ و سلطه‌ای، با درهم‌آمیختن حق و باطل به نام اصلاح امور کشور دست به اقدامات سیاسی علیه حکومت می‌زدند. در این بین شرایط به نحوی آلوده و مبهم می‌‌شود که اقشاری از توده‌های مردم نیز با آن‌ها همسو شده و با تحریک آن‌ها به فعالیت علیه سیستم سیاسی اقدام می‌کنند.

در طول تاریخ قدرت غالباً در ید حکام استبدادی در گذشته و یا نظام‌های استکباری در عصر نوین بوده است، مبارزان نیز عمدتاً خواستار تغییر امور بوده‌اند.

پس از اتفاقات تحول‌خواهانه در ایران مقارن با مشروطه‌خواهی عبارت‌ «جرم سیاسی» به ادبیات حقوقی افزوده شد.

زندگی اجتماعی در عصر کنونی با پیچیدگی‌های مختلفی همراه است، یکی از مسائل حساس عرصه سیاست است؛ ولی به جهت همین حساسیت برخورد با برخی جرایمی که در این عرصه اتفاق می‌افتد متفاوت از سایر جرایم بوده و نمی‌توان به همان صورت برخورد کرد.

جرم سیاسی که همواره با ورود اشخاص به عرصه مسائل سیاسی همراه است گاهی فراتر رفته و در حیطهٔ جرایم امنیت ملی داخل می‌شود و گاهی با انگیزه‌های اصلاح امور سیاسی قصد ضربه به نظام را نداشته؛ ولی درصدد اصلاح برخی مشکلات و نواقص بر می‌آید بر این اساس به دلیل انگیزه به اصطلاح شرافتمندانه نمی‌توان برخورد خشنی همچون سایر مجازات‌های جرایم معمول را بر آن اعمال کرد. از این رو، تصویب قانون جرایم سیاسی که با چالش‌های متعددی مواجه بود سرانجام در سال ۱۳۹۵ منجر به تصویب قانون جرم سیاسی شد و هرچند همچنان دارای نواقصی است، اما گام بلندی در اصلاح این عرصه برداشته شد.

در مباحث فقهی و حقوقی جرم سیاسی همواره دیدگاه محافظه‌کارانه که گاهی بر حق هم هست بر نحوهٔ نگارش قوانین تأثیر گذاشته است. آنچه تاکنون در میان کتب، رساله‌ها و مقالات دیده می‌شود نیز رویکردی اینگونه دارد، گویی بین طرح دیدگاه دین در قالب فقه و واهمه‌ٔ حکومت‌ها از به‌رسمیت‌شناختن جرایم سیاسی سعی بر پیوند شده است، صرف نظر از اینکه جرم سیاسی مقوله‌ای وارداتی از غرب است یا در اسلام نیز وجود داشته است، باید رویکرد حقیقت‌گرا در کنار واقع‌گرا به پایه‌ریزی مبانی جرم سیاسی وارد شود. بر این اساس است که نواقص و معایب قانون مصوب ۱۳۹۵ روشن و قابل اصلاح خواهد بود.

برخی از معایب در قانون فعلی اینگونه قابل طرح است که دارای عناوین مجرمانه‌ای است که سازگاری با انگیزه جرم سیاسی ندارد، به عنوان مثال در ماده ۱، قصد مرتکب ضربه زدن به اصل نظام نبوده که در این صورت جرم وی سیاسی محسوب می‌شود، حال اگر چنین قصدی نداشت و به اصل نظام ضربه زد تکلیف چیست؟ و یا اینکه توقف مجازات بر نتیجه جرایم در آن کم رنگ است. جرایمی همچون توهین یا افترا در بند (الف) ماده ۲ که به گونه‌ای است که مجازات اقدامات اصلاح‌گرانه سیاسی به هیچ وجه متوقف بر آن قرار نگرفته است. و یا اینکه جرم سیاسی با شخصیت مجرم سیاسی از لحاظ حقیقی و حقوقی نباید دارای سنخیت باشد؟ در اینکه مجرمیت سیاسی در صلاحیت اقشار یا اصناف خاصی است و آیا همگان می‌توانند در همه اموری که مصداق جرم سیاسی باشد دخالت کنند، ابهام است. و همچنین در ماده ۲ بند (ث)، نشر اکاذیب با شرایط مندرج در ماده ۱ جرم سیاسی محسوب شده ولی به میزان اخلال در نظم کشور و ویژگی‌هایی که در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی برای افساد فی الارض برشمرده اشاره‌ای نشده است.

بر این اساس، کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن درصدد اصلاح رویکردهای فقهی و حقوقی به جرم سیاسی است که حاصل آن ارائه مواردی است که به کمال و جامعیت این قانون منجر خواهد شد.

خواندن کتاب بررسی مبانی فقهی - حقوقی قانون جرم سیاسی مصوب ۱۳۹۵ و خلاهای قانونی آن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به متخصصان حوزهٔ علوم حقوقی و قانون‌گذاران پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
۱۹,۰۰۰
۵۰%
تومان