دانلود و خرید کتاب سیاست نما، نمای سیاست محمود مروج
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیاست نما، نمای سیاست اثر محمود مروج

کتاب سیاست نما، نمای سیاست

نویسنده:محمود مروج
انتشارات:انتشارات سروش
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب سیاست نما، نمای سیاست

کتاب الکترونیکی «سیاست نما، نمای سیاست» نوشتهٔ محمود مروج در انتشارات سروش چاپ شده است.

درباره کتاب سیاست نما، نمای سیاست

فصل اول کتاب سیاست نما، نمای سیاست، بیشتر به مفاهیم اساسی خط‌مشی‌گذاری عمومی پرداخته است که مشتمل است بر تعریف خط‌مشی عمومی و نظرات اندیشمندان نسبت به تنوع تعاریف در مباحث خط‌مشی عمومی، کاربردی بودن علوم خط‌مشی، ویژگی‌های علوم خط‌مشی، فرایندی بودن و مراحل فرایند خط‌مشی‌گذاری، مدل‌های خط‌مشی‌گذاری عمومی، مسئله‌شناسی در فرایند خط‌مشی‌گذاری و اینکه چگونه دستور کار برای خط‌مشی‌گذاری شکل می‌گیرد. 

در فصل دوم، بیشتر به مباحث فرهنگی و مدیریت فرهنگی با محوریت خط‌مشی‌های فرهنگی پرداخته است و به زیرمجموعه‌های مباحث شامل دربارۀ فرهنگ، تعریف فرهنگ، دریافت‌های توصیفی و نمادین از فرهنگ، کارکردهای فرهنگ، جلوه‌های مختلف فرهنگ، دیدگاه مکاتب مختلف دربارۀ فرهنگ، جهانی‌شدن فرهنگ و ویژگی‌های بارز فرهنگ جهانی، جامعۀ شبکه‌ای و چالش‌های فرهنگی، عام‌گرایی و خاص‌گرایی فرهنگی، هویت فرهنگی و فروریزی ارکان هویت فرهنگی اشاره شده است.

در فصل سوم، به آسیب‌شناسی و بایسته‌های خط‌مشی‌گذاری سازمان‌های فرهنگی اشاره شده است و در ذیل آن مباحث چرخۀ خط‌مشی در سازمان‌های دولتی فرهنگی و مباحث پیرامونی، ارائۀ راهکار و الگوی خط‌مشی‌گذاری در سازمان‌های فرهنگی و قسمت اول الگوی خط‌مشی‌گذاری مورداشاره، مباحث مربوط به تدوین خط‌مشی‌ها شامل آسیب‌شناسی کلی، اسناد بالادستی، شناسایی و شفافیت در بازیگران خط‌مشی، نظام ارزشی حاکم بر سازمان، ساختار خط‌مشی‌گذاری سازمان، محیط‌های مؤثر بر خط‌مشی‌های سازمان‌های فرهنگی، تعامل و برنامه‌ریزی در حوزۀ بین‌الملل، رخدادها و رویدادهای ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی و مخاطب‌شناسی مطرح گردیده است.

فصل چهارم کتاب سیاست نما، نمای سیاست، چند نمونه از گفته‌ها و نظرات خبرگان فرهنگی را که در پژوهش‌های مختلف مورداستفاده قرار گرفته‌اند، بدون دخل و تصرف و تحلیل محتوا آورده است که عناوین آن‌ها عبارت‌اند از: سمت‌وسوی توسعۀ برنامه‌های فرهنگی کشور، چه کسانی از امکانات فرهنگی بهره‌مندند، فضای مدیریتی و اداری سازمان‌های فرهنگی، حال‌و‌هوای کارکنان سازمان‌های فرهنگی، مدیران سازمان‌های فرهنگی از کجا برمی‌خیزند، رفیق‌نوازی در بوروکراسی سازمان‌های فرهنگی، و ظاهربینی در پاسداشت ارزش‌ها. در آخر هم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کلی از مباحث فصول کتاب لحاظ شده است.

کتاب سیاست نما، نمای سیاست را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به علاقه‌مندان به علوم سیاسی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب سیاست نما، نمای سیاست

«در ادامۀ واکاوی مرحلۀ اجرای خط‌مشی عمومی و ارتباط آن با مراحل تدوین و ارزیابی، تئوری‌های اجرای خط‌مشی دولتی، نقش بوروکراسی در اجرای خط‌مشی، موانع اجرای خط‌مشی‌های دولتی، جملۀ کلیدی و معنادار، اثر خط‌مشی با برونداد خط‌مشی مشابه نیست و رویکردهای ارزیابی و چرخۀ ارزیابی خط‌مشی نکاتی بیان شده است. علاوه بر این چند موضوع مرتبط با خط‌مشی، ازجمله ابزارهای خط‌مشی، چیستی عقلانیت در خط‌مشی‌گذاری، رویکرد خط‌مشی‌گذاری مبتنی بر شواهد و پویش عوامل مؤثر بر خط‌مشی‌گذاری عمومی نکاتی ذکر شده است.

...

 فرهنگ عمومی یکی از مباحث مهم فرهنگی است که در این فصل لحاظ شده و ذیل آن مباحثی چون عوامل و عناصر مؤثر بر فرهنگ عمومی، آسیب‌شناسی فرهنگ عمومی شامل فرهنگ سراب، فرهنگ بی‌ثباتی، فرهنگ اضطراب، فرهنگ واسطه، فرهنگ صدفساز و فرهنگ خودآزاری بیان شده است. بعد از آن، به موانع توسعۀ فرهنگی یا بن‌بست پژوهشی و علمی مرتبط با آن پرداخته شده است.

در آخر فصل، به مبحث اصلی فصل، یعنی خط‌مشی‌های فرهنگی پرداخته شده است که در ذیل این مبحث و مرتبط با خط‌مشی‌های فرهنگی به نکاتی چون سیاست‌گذاری و توسعۀ فرهنگی از دیدگاه مدیرکل پیشین یونسکو، دیدگاه‌های موافق و مخالف دربارۀ سیاست‌پذیری فرهنگ، سطوح مختلف خط‌مشی‌گذاری فرهنگی، توسعۀ فرهنگی، سیاست‌های فرهنگی سنتی و جدید، گذری به نظرات سیر فرهنگ در ایران، و اصول سیاست‌های فرهنگی در ایران اشاره شده است. علاوه‌برآن، نکات کلیدی مرتبط با مباحث خط‌مشی‌گذاری فرهنگی شامل مدیریت فرهنگی، سازمان فرهنگی، فعالیت فرهنگی، صنایع فرهنگی، شاخه‌های گوناگون صنایع فرهنگی و پدیدۀ امپریالیسم فرهنگی به‌صورت اجمالی بیان گردیده است.

...

در قسمت دوم فرایند خط‌مشی‌گذاری، مباحث پیرامون اجرای خط‌مشی‌ها شامل فرهنگ سازمانی و روش‌های توسعه و اعتلای فرهنگ سازمانی، ساختار منعطف و تسهیل‌کننده، مدیریت سرمایه‌های انسانی و چالش‌های آن، سبک مدیریت در سازمان‌های فرهنگی، مدیریت تکنولوژی، چگونگی تعامل و ارتباط با سازمان‌های دیگر، مروری بر طرح تکریم ارباب‌رجوع و جلب رضایت آنها، برنامۀ عملیاتی و اصول کاری، اقتصاد فرهنگ و استفاده از نخبگان فرهنگی در بخش‌های مختلف را می‌شود نام برد و در مرحلۀ ارزیابی خط‌مشی‌ها به موارد اثربخشی و کارایی سازمان‌های فرهنگی، توسعۀ خدمات و تولیدات فرهنگی، ضرورت خالقیت و نوآوری در سازمان و کارآفرینی فرهنگی اشاره شده است. بخش پایانی فصل، مروری بر نظریۀ ساخت اجتماعی واقعیت و مقایسه و بیان کاربردهای آن در خط‌مشی‌گذاری سازمان‌های فرهنگی دارد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۵۰ صفحه

حجم

۵٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۵۰ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان