دانلود و خرید کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان فرزاد مومنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان اثر فرزاد مومنی

کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان

معرفی کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان

کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان نوشتهٔ فرزاد مومنی، جمیله مومنی، حسام خورشیدی، مرضیه سلیمی، راضیه همتی و آذر نعمت الهی در انتشارات نشر برگ و باد منتشر شده است.

درباره کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان 

نقاشی‌کردن در واقع مجسم‌کردن و به‌تصویرکشیدن رؤیاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. این نقاشی‌ها در برگیرندهٔ فواید بسیاری است؛ هرچند اکثر والدین به نقاشی‌های کودکشان به چشم خط‌خطی‌کردن‌های ساده و یا آثاری برای تکمیل کلکسیون یادگاری‌های کودکی می‌نگرند. بسیاری از روان‌شناسان و مشاوران کودک معتقدند با تحلیل نقاشی‌های کودکان می‌توان به شناخت و افزایش مهارت‌های شناختی، احساسی و فیزیکی کودک پرداخت.

کودکان معمولاً از سن یک‌سالگی شروع به نقاشی‌کشیدن می‌کنند. اهمیت نقاشی ازاین‌جهت است که به حقیقت ذاتی اشیا از کلمات بسیار نزدیک‌تر است و درک آن برخلاف نوشتن به کوشش و دقت زیادی نیاز ندارد. نقاشی می‌تواند در برقراری ارتباط با دنیای بیرون، نقش مهمی ایفا کند. در این کار ۳ بخش یعنی دست، چشم و مغز فعالیت دارد و آگاهی فضایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. نقاشی‌کشیدن پنجره‌ای به‌سوی خلاقیت کودکان و شکوفایی احساسات هنری کودکان است. همچنین روان‌شناسان قادرند تا سرنخ‌هایی از نشانه‌های شخصیتی، احساس و رشد ذهنی کودکان را در میان این نقاشی‌ها پیدا کنند.

باتوجه‌به اهمیتی که موضوع نقاشی در فعالیت، تفکر و یادگیری کودکان دارد، نیاز به خلاقیت بیشتر در این زمینه برای روان‌شناسان حوزهٔ کودک مطرح است. ازاین‌رو در کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان به تبیین بحث مهم خلاقیت در نقاشی کودکان پرداخته شده است.

خواندن کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به روان‌شناسی کودکان پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب مبانی و مولفه های روانشناسی خلاقیت در نقاشی کودکان

«همهٔ ما بارها شاهد این صحنه بوده‌ایم که کودکی نقاشی خود را با شور و هیجانی خاص به اطرافیانش (پدر، مادر، معلم و...) نشان می‌دهد و می‌گوید: «ببین چه نقاشی قشنگی کشیدم. ببین چی کشیدم. نگاه کن. قشنگه؟» و دیگران هم با نگاهی اجمالی سری تکان می‌دهند و کودک را از سر خود وامی‌کنند. یا حتی نگاه هم نمی‌اندازند و چه‌بسا دادی هم سر او بزنند. درحالی‌که نمی‌دانند، چه صحنهٔ گویایی از درون، حالات و دریافت‌های کودکشان را نادیده گرفته‌اند. نقاشی کودکان همانند بازی‌هایشان، برای آن‌ها در حکم زندگی است و همان‌طور که زندگی اجتماعی و خانوادگی در دنیای بزرگ‌ترها اهمیت دارد، برایشان جدی است. درواقع آن‌ها با بازی، زندگی اجتماعی آیندهٔ خود را تمرین و قوانین و علاقه‌های شغلی خود را مرور می‌کنند. دربازی‌ها، غالباً دختران نقش مادر و پسران نقش پدر را ایفا و رفتارهای اطرافیان خود را تکرار می‌کنند. در نقاشی‌های خود نیز، آن‌ها آنچه را که نمی‌توانند بر زبان بیاورند، یا فرصتی برای آن نیافته‌اند و آنچه را که بر آن‌ها گذشته است و بسیار اهمیت دارد و نیز آنچه را که کشف می‌کنند (جواب سؤال‌هایشان)، به تصویر می‌کشند. کافی است قدری به نقاشی بچه‌ها بیش‌تر توجه کنید و به توضیحاتی که در مورد کارشان می‌دهند، گوش بدهید و از این طریق، به دنیای تفکرات و برداشت‌های آن‌ها از جهان پیرامونشان پا بگذارید. خواهید دید که چه قدر ساده و ابتدایی (چونان مردمان غارنشین)، ولی جالب و کافی، آنچه را که در اطراف خود می‌بینند، ساده و خلاصه می‌کنند، اهم مطلب را برداشت می‌کنند و به تصویر می‌کشند و از جزئیات غیرضروری می‌گذرند. آنان بی‌آن‌که از اصول و مبانی تصویری آگاه باشند، با استفادهٔ عالی از خطوط در ترکیب‌های مقامی و با جسارت، پنداشت‌ها و ذهنیتشان را بیان می‌کنند؛ آن‌هم قالب تصویر؛ و اینجاست که شما می‌توانید شناختی دقیق از کودک به دست آورید، به دریافت‌های ذهنی او راه پیدا کنید و وقایع و مکان‌ها و اطرافیانش را بشناسید»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

حجم

۱۵۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۵ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان