دانلود و خرید کتاب روایت جنون مجنون داود ضامنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روایت جنون مجنون اثر داود ضامنی

کتاب روایت جنون مجنون

معرفی کتاب روایت جنون مجنون

کتاب روایت جنون مجنون نوشتهٔ داود ضامنی است. انتشارات هنر رسانه اردیبهشت این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر ریشه‌های تاریخی و اجتماعی داستان لیلی و مجنون را بررسی کرده است؛ داستانی که در سال ۵۸۴ ق. به‌وسیلهٔ نظامی گنجوی بازسرایی شده است.

درباره کتاب روایت جنون مجنون

کتاب روایت جنون مجنون پژوهشی پیرامون داستان مشهور لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی است.

داود ضامنی در آغاز این کتاب منابع پژوهشی خود را معرفی کرده و سپس دربارهٔ تاریخ وقوع داستان و محل آن سخن گفته است. نویسنده درمورد محتوای نخستین داستان لیلی و مجنون، خلاصهٔ این داستان، ریخت‌شناسی آن در شعر عرب و شعر فارسی، پدیدارشناسی شخصیت مجنون و درمورد تأویل عرفانی از این داستان مطالبی را ارائه کرده است. یکی از بخش‌های این کتاب نیز «حُب‌العذری» نام دارد.

لیلی و مجنون عنوان مجموعه شعری از نظامی گنجوی، شاعر ایرانی، است. این مجموعه سومین مثنوی از مجموعه مثنوی‌هایی است که به خمسهٔ نظامی معروفند. لیلی و مجنون، دختر و پسری بسیار جوان بودند که در مکتب‌خانه به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند. خواستگاری خانوادهٔ پسر به نتیجه نمی‌رسد؛ حتی به جنگ قبیله‌ای نیز می‌انجامد؛ جنگی که مجنون در آن، طرف دشمن (طایفهٔ عروس) را می‌گیرد. لیلی را به مردی دیگر به شوهر می‌دهند، ولی بیماری لیلی باعث ناکامی شوهر می‌شود و لیلی دوشیزه می‌ماند. شوهر از شدت ناراحتی لیلی دق می‌کند و می‌میرد. لیلی به ذکر حق می‌پردازد و دلش به نور الهی و فره ایزدی روشن می‌شود و به مقام والای معنوی می‌رسد. سرانجام در آخرین دیدار بر سر گور لیلی، او از مجنون دستگیری کرده و آن نور ایزدی در دل مجنون جای می‌گیرد.

این خلاصه‌ای از لیلی و مجنون به‌روایت نظامی است. این داستان بن‌مایه‌های بابلی و عربی داشته و سپس به زبان فارسی نیز وارد می‌شود. گفته شده است که نظامی گنجوی این روایت عربی را ایرانی‌سازی نیز کرده است.

عنوان لیلی و مجنون از دنیای ادبیات فراتر رفته و پا به دنیای هنر موسیقی و نقاشی نیز گذاشته است. مینیاتورهایی که روایت‌گر این قصه هستند را در میان نگارگری‌های ایرانی می‌بینیم. یکی از این موارد، نقاشی «ملاقات مجنون با لیلی» اثر مظفرعلی تربتی است. در هنر موسیقی نیز در دستگاه همایون عنوان برخی از پرده‌ها و گوشه‌ها از عنوان یک داستان گرفته شده‌اند.

خمسهٔ نظامی یا پنج گنج نظامی که داستان لیلی و مجنون در آن قرار دارد، عنوان مجموعهٔ پنج منظومه‌ای از نظامی گنجوی است. این کتاب بخش‌هایی تحت‌عنوان مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه را در بر دارد.

خواندن کتاب روایت جنون مجنون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران قصهٔ لیلی و مجنون پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب روایت جنون مجنون

«در میان داستان‌های شرقی، داستان لیل و مجنون بیش از همه بر تارک ادبیات ایران میدرخشد. حدیث دلدادگی این دو عاشقِ مهجور، سرمشق بسیاری از عُشّاق قرار گرفته و حتی به‌دور از انصاف است اگر نگوییم بالندگی بخشی از ادبیاتِ عرفانی نیز،به‌واسطه تأثیر این داستان در قلمرو عرفان و تصوّف بوده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۵۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۴۵۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان