دانلود و خرید کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن احمدرضا اخوت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن اثر احمدرضا اخوت

کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن

معرفی کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن

کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن نوشته و تحقیق احمدرضا اخوت و مریم قاسمی است و مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن

برای کسی که به قرآن به‌عنوان آخرین پیام خداوند هستی‌ آفرین به انسان‌ها باور دارد، یافتن راه‌هایی که بتواند ارتباط خود را با آن تقویت کند، مهم است. کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن با بیانی ساده، به دنبال این است که ما را از اشتباه‌هایی که موجب دوری ما از قرآن و کم‌شدن بهرهٔ ما از آن می‌شود، بیرون آورد. همچنین این کتاب، راهنمایی برای چگونگی مطالعهٔ مجموعه کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن است.

این کتاب مختصری از رویکردهای درست در برابر قرآن را گفته و خواننده باید تفصیل مطالب را در کتاب‌های دیگری از این مجموعه دنبال کند.

دفترهای این کتاب، به چگونگی مطالعهٔ کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن نیز پرداخته و جایگاه هر یک از این کتاب‌ها را در نقشهٔ کلی تدبر مشخص می‌کند. بنابراین این کتاب افراد را در زمینهٔ برنامه‌ریزی برای مطالعه جهت‌دهی می‌کند. یعنی معلوم می‌کند هر کتابی را بر اساس چه هدفی و برای رسیدن به چه توانایی‌هایی باید بخوانند. نیز شاخصه‌هایی را برای ارزیابی می‌دهد و افراد می‌توانند خود را ارزیابی کنند که آیا هدف‌های یادشده برای آن کتاب‌ها، در آن‌ها تحقق یافته یا نه؛ تا در صورت نیاز، برای تکمیل نقص‌های خود دست به کار شوند.

خواندن کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران علوم قرآنی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن

«به دلیل مهلتی که انسان در ایام عمر خود در این دنیا دارد و برای کوچی که باید از این سرا به سرای باقی کند، هر کسی باید بر چگونگی زیستن خود تأمل کند تا ماندن و رفتنش از این دنیا بیهوده و بی‌ثمر نباشد. این نگاه که هر روز با دیدن صحنه‌های تولد و مرگ اطرافیان در چشم ما بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود ما را به مطالعه‌ای دقیق در بهره‌مندی از فرصت‌ها، امکانات و موقعیت‌ها وادار می‌کند، زیرا دیری نمی‌پاید که آنها را از دست دهیم. در بین منابعی که برای مطالعه وجود دارد بی‌تردید مهم‌ترین منبع، کتاب خداوند یکتاست.

برای بهره‌برداری شایسته و بایسته از قرآن، باید نگرش فرد مسلمان به قرآن، همان گونه باشد که خداوند قرآن را توصیف کرده است. در این صورت است که می‌توان انتظار تحول آفرینی پس از مطالعه قرآن را داشت. برخی از اصل‌هایی که اعتقاد به آنها درباره قرآن، در فهمیدن فرد از قرآن اثرگذار بوده و اساس رویکرد فرد در خواندن قرآن را تشکیل می‌دهند، در این دفتر یادآوری می‌شوند.۱

دین اسلام، آخرین دین الهی است که به دست پیامبر اکرم محمد صلی الله علیه و آله، به انسان‌ها داده شد و دینی برای همه انسان‌ها در هر زمان و هر مکانی معرفی شد. برای کسی که جستجوگر درباره اسلام است یا می‌خواهد شناخت دیدگاه اسلامی خود را تقویت کند، راهی جز مطالعه قرآن نیست.

قرآن کتاب آسمانی تحریف نشده‌ای است که هیچ متنی نتوانسته در طول تاریخ، ویژگی‌های منحصر به فرد آن را تکرار کند. منظور از کتاب آسمانی این است که متن این کتاب، کلام خداوند یکتای هستی‌آفرین است که ربّ همه جهانیان است.

او که هیچگاه ربوبیت خود را به هیچکس واگذار نکرده است برای اظهار ربوبیت خود از طریق وحی و توسط رسولان، کلامی ماندگار و مربوط به همه زمان‌ها و برای همه زندگی بشر در اختیار او قرار داده است.

قرآن، کلام خدا یعنی کلام ربّ،‌ مالک و اله عالَم است که بر قلب نازنین بهترین شخصیت عالم نازل شده و بدون هیچ کم و کاستی در اختیار انسان قرار داده شده است. در واقع با نزول قرآن تمام اسرار عالم به انسان انتقال یافته است.

برای بهره‌مند شدن از تعالیم قرآن باید آن را به خوبی شناخت و برای این منظور هیچ راهی بهتر از رجوع به خود قرآن و شناخت آن به معرفی خود او نیست.»


خاطرات ما و سوره مبارکه نصر
سمیه افشار
تدبر در ساحت جامعه
احمدرضا اخوت
نظام‌سازی توحیدی شهر و جامعه؛ سند خانواده
احمدرضا اخوت
مبانی و مهارت های تفکر پرسشی براساس آیات و روایات اهل بیت (ع)
احمدرضا اخوت
پرورش تفکر بنیادی
احمدرضا اخوت
روش های تدبر ادبی توسعه و بلاغت کلام؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۹)
احمدرضا اخوت
روش های تدبر سوره های مکی؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۶)
احمدرضا اخوت
روش های تدبر سوره ای؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۴)
احمدرضا اخوت
سیر شکوفایی امت؛ نازل کننده رحمت، فضل و احسان (جلد اول)
احمدرضا اخوت
سیر شکوفایی امت؛ نازل کننده رحمت، فضل و احسان (جلد سوم)
احمدرضا اخوت
روش های تفکر در قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۲)
احمدرضا اخوت
نظام هماهنگ سوره های قرآن
علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
روش های تدبر کلمه ای؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۳)
احمدرضا اخوت
گزیده‌ای از روش‌های تدبر در قرآن
احمدرضا اخوت
نظام‌سازی توحیدی شهر و جامعه؛ سند تولید و ارائه‌ی اثر هنری
احمدرضا اخوت
تبیین عناصر ساختار وجودی انسان
احمدرضا اخوت
نظام‌سازی توحیدی شهر و جامعه؛ سند تعلیم و تزکیه
احمدرضا اخوت
پرورش تفکر قرآنی
احمدرضا اخوت
زیرکی در میدان انتخاب؛ چهل میدان در رویارویی با تضادها به دور از افراط و تفریط
احمدرضا اخوت
معناشناسی خیر و شر
احمدرضا اخوت

نظرات کاربران

کاربر 6630524
۱۴۰۲/۱۰/۰۱

بیان مختصری از محتوای کتاب و چشمه هایی از قسمتهای مهم به گونه ای که عطش خواننده را زیاد کند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
بنابراین قرآن خواندنی که باید در برنامه زندگی فرد نهادینه شود دارای چهار ویژگی زیر است: ۱. چینشی هدفدار را دنبال کند. ۲. به گونه‌ای باشد که تجلی آیه‌ها و سوره‌ها در زندگی خود و دیگران، دستاورد آن باشد. ۳. همراه با دریافتن دانستنی‌ها باشد به گونه‌ای که علم فرد درباره معارف قرآنی را افزایش دهد. ۴. همراه با راهکار، چاره‌اندیشی و نهادن راهبردهایی برای زندگی باشد.
Mohammad Ali Zareian
هر کسی، در هر سطحی که هست و در هر سطحی که قرآن را می‌خواند، باید مبتنی بر همان سطحی که فهمیده، عمل‌هایی را در زندگی از خود بروز دهد. کسی که این کار را انجام می‌دهد، در صورت پیگیری، شایستگی پیدا می‌کند که بیشتر بفهمد، و در نتیجه خود و دیگران را به اسلام حقیقی نزدیک‌تر کند. پس کسی که زندگی خود را در ارتباط با قرآن می‌بیند، از اینکه قرآن را برای دانستن می‌خواند فرار نمی‌کند، زیرا هر چه بیشتر بداند، بیشتر عمل خواهد کرد. پس چنین کسی چرا برای دانستن آموزه‌های قرآن، وقت نگذارد در حالی که ایمان دارد تاثیر این دانستن، دیر یا زود خود را در عمل‌هایش نشان می‌دهد؟!
Mohammad Ali Zareian
عادت کردن و از روی تأمل و تفکر به زندگی نگاه نکردن، یکی از عامل‌های بی‌رغبتی به قرآن است زیرا فرد نیازی در خود نسبت به قرآن پیدا نمی‌کند.
Mohammad Ali Zareian
به نظر می‌رسد در خواندن قرآن ناچار باید چهار رکن همواره حضور داشته باشند: نیاز حقیقی به قرآن، صرف وقت برای قرآن، به کارگیری دانسته‌ها، مطالعه پیوسته. هر گاه این ارکان حضور داشته باشند،‌ حرکت فرد به سوی پیشرفت بوده و با ضعیف شدن هر یک از آنها در خواندن قرآن خلل پیش می‌آید که به صورت‌های مختلفی آشکار خواهد شد.
Mohammad Ali Zareian
گاهی نیز چون فرد به زندگی کنونی عادت کرده و احساس نمی‌کند که مشکل یا پرسشی که برایش در زندگی روزانه، علمی، حرفه‌ای و یا... پدید آمده، ممکن است با خواندن قرآن و قرار گرفتن در مسیر دانش و معرفت آن، پاسخ داده شود.
کاربر ۷۷۵۸۶۵۰
مفهوم «تلاوت» که در اثر رجوع به قرآن معنا پیدا می‌کند به این معناست که پس از نیاز مخاطب به قرآن،‌ خود قرآن سیر نیازها را نظام داده و پیشرو رفع نیازها می‌گردد. پس کسی موفق به تلاوت می‌شود که کتاب خدا را امام خود قرار دهد.
Mohammad Ali Zareian
گزاره نویسی به عنوان روشی برای یادگیری قرآن به کار گرفته می‌شود. منظور از گزاره‌نویسی، استخراج گزاره‌هایی است که انسان را در شناخت خود، هستی و زندگی کمک کرده و علم او را در این زمینه افزایش می‌دهد. بنابراین گزاره، جمله‌ای حاوی علم و معرفت است. پس هم صلاحیت دارد برای انتقال علم میان افراد به کار گرفته شود تا هر انسان دیگری را به معرفت و دانش بالاتری برساند و هم صلاحیت دارد که پایه عمل یا عمل‌هایی شایسته در خود فرد یا دیگران قرار گیرد. پس می‌توان بر اساس آن، به تصمیم‌گیری درباره گزینش‌ها و راه‌های زندگی و نیز کارها و عمل‌هایی که در زندگی باید انجام داد دست پیدا کرد.
Mohammad Ali Zareian
به ترتیل خواندن آیات قرآن: هنگامی است که آیه‌های قرآن در چینشی منظم که معنای درستی را می‌رساند خوانده می‌شوند. (سوره مبارکه مزمل) تلاوت کردن آیات قرآن: هنگامی است که آیه‌های قرآن به گونه‌ای که مفاهیم آن در باور و عمل انسان انعکاس یابد خوانده می‌شوند. (سوره مبارکه جمعه) قرائت قرآن: هنگامی است که آیه‌های قرآن برای شنیده شدن و فهمیدن از روی کتاب خوانده می‌شوند و یا برای شنواندن و فهماندن برای دیگران خوانده می‌شوند. (سوره مبارکه اسراء) تدبر قرآن: هنگامی است که مطالب گفته شده در قرآن، برای این خوانده می‌شوند که ارتباط آن با عاقبت‌ها و صحنه‌های پیش روی زندگی فرد دانسته شود. (سوره مبارکه ص و نساء)
Mohammad Ali Zareian
نیازی در کسی نسبت به قرآن خواندن برانگیخته نمی‌شود مگر آنکه در او نیاز به تغییر کردن و اصلاح شدن به وجود آید.
Mohammad Ali Zareian
قرآن مجید، از سنخ کلام است و مانند سایر کلام‌های معمولی، از معنی مراد خود کشف می‌کند و هرگز در دلالت خود گنگ نیست و از خارج نیز دلیلی وجود ندارد که مراد تحت اللفظی قرآن، جز آن است که از لفظ عربی‌اش فهمیده می‌شود. برخی گفته‌اند در تفهیم مرادات قرآن، به بیان تنها پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله یا به بیان آن حضرت و بیان اهل‌بیت گرامی‌اش باید رجوع کرد. ولی این سخن قابل قبول نیست، زیرا حجیت بیان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان اهل‌بیت علیهم السلام را تازه از قرآن باید استخراج کرد و بنابراین چگونه متصور است که حجیت دلالت قرآن، به بیان ایشان متوقف باشد، بلکه در اثبات اصل رسالت و امامت باید به دامن قرآن، که سند نبوت است چنگ زد. و البته آنچه گفته شد، منافات ندارد با اینکه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اهل‌بیت علیهم السلام، عهده‌دار بیان جزئیات قوانین و تفاصیل احکام شریعت -که از ظواهر قرآن به دست نمی‌آید- بوده‌اند.
Mohammad Ali Zareian

حجم

۹۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۳ صفحه

حجم

۹۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۳ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۲۸,۰۰۰
۲۰%
تومان