دانلود و خرید کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان مهدی نورایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان اثر مهدی نورایی

کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان

نویسنده:مهدی نورایی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان

کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان نوشتهٔ مهدی نورایی است. پژوهشکده شورای نگهبان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، شورای نگهبان را به عنوان نهادی مهم در ساختار حقوقی جمهوری اسلامی از مشروطه تا جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌کند.

مطالعه‌ موضوعات مرتبط با نهاد شورای نگهبان در پژوهش‌های حقوق عمومی و به‌ویژه نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه‌ به نقش مهم و اثرگذاری عمیق این نهاد در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، بسیار ضروری است.

در این راستا «پژوهشکده‏ شورای نگهبان» به‏‌عنوان بازوی مشورتی حقوقی شورای نگهبان، علاوه بر ارائه نظرات مشورتی به شورای نگهبان در خصوص انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‏‌های مصوب دولت با قانون اساسی، ‏به مطالعات نظری، راهبردی و کاربردی در خصوص موضوعات مختلف حقوق اساسی می‏‌پردازد.

پژوهشکده شورای نگهبان که از سال ۱۳۷۶ با عنوان «مرکز تحقیقات شورای نگهبان» تأسیس شد، در این مسیر با استفاده از نیروهای جوان و مستعد دانشگاهی و حوزوی، موضوعات مختلف موردنیاز جامعه‏ علمی و مرتبط با صلاحیت‌‏های شورای نگهبان و همچنین نیازهای پژوهشی شورای نگهبان را شناسایی کرده و به ترتیب اولویت در دستور کار قرار داد که ثمرات آن در قالب مقالات علمی - پژوهشی، گزارش‌‏های پژوهشی، گزارش‏‌های کارشناسی و کتاب‏‌های منتشر شده است.

کتاب حاضر نیز یکی از آثار ارزشمند و علمی پژوهشکده‏ شورای نگهبان است.

درباره کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان

کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان در فصل نخست به «پاسداری از هنجارهای برتر حقوقی در قانون اساسی مشروطه» می‌پردازد؛ فصل دوم دربارهٔ «پاسدار قانون اساسی در پیش‌نویس‌های قانون اساسی» است؛ فصل سوم نیز «شورای نگهبان در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی ۱۳۵۸ و شورای بازنگری قانون اساسی ۱۳۶۸» نام دارد. مهدی نورایی، نویسندهٔ این کتاب، اثر خود را با فصل چهارم تحت عنوان «شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» به پایان می‌رساند.

کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان با هدف پرداختن به این نهاد به‌عنوان نهادی مهم در ساختارهای حقوقی جمهوری اسلامی که در اصول متعددی از قانون اساسی به جایگاه آن اشاره شده، نوشته شده است.

این نهاد چه جایگاه و صلاحیتی در قانون اساسی دارد؟

از میان مجموعه وظایف شورای نگهبان، ۳ مورد اهمیت بیشتری دارند:

«نظارت بر قانون‌گذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات».

خواندن کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران حوزهٔ حقوق پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب بنیان صیانت شورای نگهبان

«تشکیل شورای نگهبان در سال ۱۳۵۸ دستاورد تحولات و تجربیات فراوانی است. بررسی سیر تحولات و تجربیات بازهٔ زمانی پیش از انقلاب از دستور کار این پژوهش خارج است و هدف این تحقیق، بررسی تحولات و عملکردهای پس از انقلاب اسلامی است، لکن زمینه‌سازی مناسب برای ورود به بحث و اهمیت پیشینهٔ قبل از انقلاب، ضرورت آغاز سخن از مراحل قبل را موجب شده است.»

***

«نائب‌رئیس - آقای فاتحی شما باید نوبت بگیرید و صحبت کنید، الآن اجازه صحبت به شما نمی‌دهم. دوستان عنایت بفرمایید از آن‌جا که این اصل مربوط به ملایت مرجع است، از همگی استدعا می‌کنم ادامه بحثمان طوری باشد که در آرام‌ترین شرایط باشد که در بازترین شرایط هم به همهٔ دوستان فرصت داده می‌شود تا مطالبی که دارند در این‌جا بگویند و ملت عزیز ما در جریان بحث و گفت‌وگوی روشنگر قرار بگیرند، ولی شرایط اصلی آن این است که تحمل داشته باشیم و مطلبی را که می‌توانیم پنج دقیقه دیگر بگوییم اصرار نداشته باشیم الآن بگوییم. قلم و کاغذ خدمتتان هست. مطالبی را که به نظرتان می‌رسد، یادداشت بفرمایید و به نوبت تشریف بیاورید صحبت کنید.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۳ صفحه

حجم

۳٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۳ صفحه

قیمت:
۳۴,۵۰۰
تومان