دانلود و خرید کتاب مبانی جامعه شناسی مهربان پارسامهر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبانی جامعه شناسی اثر مهربان پارسامهر

کتاب مبانی جامعه شناسی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۲از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مبانی جامعه شناسی

کتاب الکترونیکی «مبانی جامعه شناسی» نوشتهٔ مهربان پارسامهر در انتشارات جامعه پژوهی چاپ شده است.  در این کتاب سعی شده است ضمن وفاداری به چارچوب کلّی و بنیان‌های اصلی این علم، با مراجعه به متون و نظریه‌های جدید و روزآمدی که در این حوزه مطرح شده، بر غنای مطالب افزوده شود.

درباره کتاب مبانی جامعه شناسی

کتابهای متعدّدی با عناوین مشابه در زمینه مبانی جامعه‌شناسی از سوی نویسندگان و متخصصان این حوزه به رشته تحریر درآمده است؛ امّا آن چه نگارنده را بر آن داشت تا به نگارش کتابی در این زمینه اقدام کند، ضرورت بازاندیشی در منابع و موضوعاتی بود که سالیان متمادی بدون هیچ تحوّلی همچنان به عنوان مبانی و اصول علم جامعه‌شناسی مطالعه و تدریس می‌شود.

نگارنده با اتّکا به تجربه چندین سال تدریس در دانشگاه و آشنایی با سطح علمی و شیوه‌های مؤثر در فراگیری بهتر دانشجویان تلاش کرده تا در تبیین و تشریح هر موضوع، با نگارشی ساده  همراه با ارائه مثال‌هایی ملموس، فهم آن را برای عموم علاقه‌مندان به‌ویژه برای آن دسته از دانشجویانی که تازه در این عرصه گام نهاده‌اند، آسان سازد.

کتاب مبانی جامعه شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دانشجویان رشتهٔ جامعه‌شناسی و سایر علاقه‌مندان به این حوزه پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب مبانی جامعه شناسی

دورکیم از پذیرش توجیهات اثبات‌نشده مربوط به خودکشی از جمله این باور که چنین مرگ‌هایی ناشی از نیروهای کیهانی یا تمایلات ارثی هستند، خودداری کرد. در عوض، او به موضوع وجود همبستگی یا عدم همبستگی در جامعه، تحت تأثیر متغیرهای چون مذهب، گروه‌های شغلی و غیره توجه کرد. تحقیقات دورکیم ثابت کرد خودکشی هر چند یک عمل فردی است، اما با زندگی گروهی مرتب است. او در بررسی خود متوجه شد در بین پیروان آیین پروتستان میزان خودکشی بیشتری نسبت به کاتولیک‌ها رخ داه است. میزان خودکشی در افراد متأهل بیشتر از مجردها بوده است. خودکشی در بین مردم عادی شهر میزان احتمالش بیشتر از افراد نظامی بوده است. همچنین او دریافت که میزان خودکشی در زمان صلح از میزان آن در زمان جنگ و انقلاب بیشتر است، همچنین میزان آن در دوران رکورد اقتصادی نسبت به دوران رونق اقتصادی بیشتر بوده است. دورکیم در نهایت در مورد علل خودکشی این نظریه را مطرح کرد که بین کاهش یا افزایش خودکشی با همبستگی اجتماعی در درون جامعه رابطه وجود دارد.

دورکیم به عنوان دانشمند علوم اجتماعی، برای تبیین چگونگی شناخت عمل فرد در یک موقعیت اجتماعی، نظریه ای را مطرح نمود که بر تأثیر عوامل اجتماعی بر اعمال کاملاً فردی تأکید داشته است. نظریه او در مورد خودکشی قدرت پیش‌بینی‌کنندگی خوبی در بین سایر نظریه‌های مطرح شده داشت. نظریه دورکیم در کتاب خودکشی هرچند روش خوبی را برای درک و شناخت بهتر این مسئله در جامعه در اختیار ما قرار داد، اما نباید مانع از ارائه دیدگاه‌ها و نظریه‌های دیگری برای مطالعه خودکشی شود.

نظرات کاربران

امیرحسین
۱۴۰۲/۱۲/۱۶

مختصر و مفید برای تدریس دانشگاهی، بعضی جاها بد ترجمه شده ولی در کل خوبه. متشکرم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۵۳ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۵۳ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان