دانلود و خرید کتاب روش تحقیق به زبان ساده مهدی باغبان سعدآبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روش تحقیق به زبان ساده اثر مهدی باغبان سعدآبادی

کتاب روش تحقیق به زبان ساده

معرفی کتاب روش تحقیق به زبان ساده

کتاب الکترونیکی «روش تحقیق به زبان ساده» نوشتهٔ مهدی باغبان سعدآبادی و سیده سمیه قربی در انتشارات نمای علم چاپ شده است. این کتاب به زبانی ساده مراحل انجام انواع تحقیق و پایان‌نامه را شرح می‌دهد.

درباره کتاب روش تحقیق به زبان ساده

این کتاب از دوازده فصل تشکیل شده است که عناوین آن عبارت است از:

کلیات پژوهش

مبانی فلسفی پژوهش

جهت‌گیری پژوهش

رویکرد پژوهش

نوع پژوهش

محیط پژوهش

استراتژی پژوهش

اهداف پژوهش

شیوه‌های گردآوری داده‌ها

متغیرها

نمونه‌گیری

مقیاس‌های اندازه‌گیری

کتاب روش تحقیق به زبان ساده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در مقطع ارشد و دکتری پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب روش تحقیق به زبان ساده

۳. رویکرد پژوهش

در لایهٔ سوم بسته به نوع جهان‌بینی فلسفی که پژوهشگر اتخاذ نموده است، می‌تواند برای مطالعهٔ پدیدهٔ مورد نظر از دو رویکرد قیاسی یا استقرایی استفاده نماید. در رویکرد قیاسی، فکر از طریق معلومات کلی، مجهولات جزئی را کشف می‌کند؛ یعنی از کنار هم گذاشتن واقعیات پذیرفته شده و استنتاج یک نتیجه از آن حاصل می‌شود (نتیجه‌گیری از کل به جزء). در این استدلال چنانچه مقدمه‌ها درست باشند نتیجه‌ها هم الزاماً درست خواهند بود. این رویکرد، به پژوهشگر کمک می‌کند تا با استفاده از نظریه‌های موجود پدیده‌هایی را که به وقوع می‌پیوندد را پیش‌بینی کند. در نقطه مقابل، استدلال استقرایی یعنی رسیدن ذهن از جزء به کل قرار دارد. در این رویکرد فکر با استفاده از معلومات جزئی و برقراری ارتباط بین آن‌ها حکم کلی را استنتاج می‌نماید. در این رویکرد، مشاهده‌ها بر رویدادهای مشخصی در یک طبقه صورت می‌گیرد و سپس براساس مشاهده حوادث یا رویدادها، استنباط در مورد تمام طبقه‌ها انجام می‌شود.

۴. نوع پژوهش

در لایه چهارم به نوع پژوهش پرداخته شده است. در این لایهٔ پژوهشگر از حیث توسل به کمی‌سازی رفتار پدیده مورد نظر، می‌تواند هر یک از روش‌های کمی، کیفی یا ترکیبی را اتخاذ نماید. در روش کمی، داده‌های متناسب با موضوع به صورت کمی و عددی تبدیل می‌شوند که داده‌های کمی معمولاً از طریق پرسش‌نامه گردآوری می‌شوند. در پرسش‌نامه‌ها با استفاده از طیف‌های مختلف از جمله لیکرت، بوگاردوی، ترستون و... جملات و سؤالات محقق تبدیل به اعدادی می‌شوند که پاسخگویان با انتخاب گزینه مورد نظر در واقع عددی را به محقق ارائه می‌کنند و محقق از طریق این اعداد به نتیجه‌گیری می‌پردازد. در روش کیفی، داده‌ها نه به صورت اعداد بلکه به شکل جملات، نشانه‌ها و علایم، رنگ‌ها، حرکات چهره و رفتار افراد و معمولاً به روش‌هایی مانند مصاحبه و مشاهده داده‌ها جمع‌آوری می‌شوند. این داده‌ها کم‌تر قابلیت تبدیل شدن به عدد را دارند، به همین علت به همان شکل که گردآوری شده‌اند مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. در روش‌های ترکیبی نیز بنا به نوع موضوع و پژوهش ممکن است از هر دو روش کیفی و کمی استفاده شود. انواع پژوهش‌های ترکیبی یا آمیخته با توجه به اولویت کمی کیفی بودنشان به پژوهش‌های ترکیبی (اکتشافی، تشریحی و درهم‌تنیده) تقسیم شوند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۲)
محدود کردن موضوع باعث می‌شود کار با آن آسان‌تر شود.
khorasani
ویژگی‌های تحقیق بنیادی ۱. وقت‌گیر و زمان‌بر هستند. ۲. یک ایده جدید نظری ایجاد می‌شود خروجی آن نمی‌تواند مشکل یک بخش سازمان را حل کند بلکه ایده‌کلی جدیدی ارائه می‌دهد. ۳. احتیاج به ثبت و ضبط اطلاعات به طور کامل و دقیق دارد. ۴. با ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۵. هزینه‌بر بوده و احتیاج به منابع مالی زیاد دارد. ۶. معمولاً به وسیله مراکز علمی و دانشگاهی انجام می‌شود، زیرا مأموریت اصلی آن توسعه قلمرو و معرفتی بشر است.
khorasani
تحقیق کاربردی پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود.
khorasani
متغیر مستقل، متغیری است که از قبل وجود دارد
khorasani
معمولاً مصاحبه ابزار مناسبی جهت پژوهش کیفی است زیرا درک عمیق‌تری نسبت به نظرات و رفتار پدیده مورد مطالعه به‌دست می‌آورد.
khorasani
اصولا هر تبیینی بر فهم استوار است پس تفسیر و نظرات شخصی نیز در آن دخیل است.
khorasani
تبیین مجموعه‌ای از گزاره‌ها است که با هدف بیان مجموعه رفتارها، علل و بسترهای رخداد یک پدیده بوجود می‌آید.
khorasani
اهداف پژوهش علمی شامل توصیف، تبیین، اکتشاف، پیش‌بینی، و تدوین نظریه یا ارائه مدل است. اما توجه به این نکته ضروری است که هیچ پژوهشی نمی‌تواند به‌طور همزمان به همه این اهداف دست بیابد. بنابراین معمولاً یک هدف به عنوان هدف اصلی پژوهش انتخاب می‌شود و سایر مراحل اجرای پژوهش بمنظور تحقق آن هدف طرح‌ریزی و دنبال می‌شود. بر این اساس پژوهشگر، ایده پژوهش را متناسب با هدف اصلی پژوهش انتخاب، طراحی و توسعه می‌دهد. سپس درباره فرایند اجرا پروژه تحقیق می‌اندیشد.
khorasani
پژوهش قوم‌نگاری با هدف شناسایی ماهیت فرهنگی است که مردم آن را تجربه کرده‌اند و در آن زندگی می‌کنند. بنابراین تمرکز اصلی پژوهش انسان و فرهنگ انسانی است.
khorasani
مهمترین ویژگی قوم‌نگاری نگاه به پژوهش از زاویه دید کنشگر است. به این دلیل می‌توان سیستم معانی ذهنی کنشگران را ادراک و ترسیم کرد.
khorasani

حجم

۹۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

حجم

۹۳۹٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۵۴ صفحه

قیمت:
۲۷,۰۰۰
تومان