دانلود و خرید کتاب بانکداری بر محوریت عقود اسلامی سیدمصطفی احمدی سیستانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بانکداری بر محوریت عقود اسلامی اثر سیدمصطفی احمدی سیستانی

کتاب بانکداری بر محوریت عقود اسلامی

انتشارات:نشر عطران
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب بانکداری بر محوریت عقود اسلامی

کتاب بانکداری بر محوریت عقود اسلامی نوشته سیدمصطفی احمدی سیستانی است. این کتاب از تئوری تا چالش‌ها بانکداری اسلامی را بررسی می‌کند. 

درباره کتاب بانکداری بر محوریت عقود اسلامی

امروزه بانک‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند. این نقش به حدی است که تصور اقتصاد بدون بانک در روزگار ما مشکل است. از وظیفه‌های مهم بانک‌ها تسهیل گردش پول و تجهیز و تخصیص منابع پولی است. اگر بانک‌ها این وظایف را به خوبی انجام دهند، می‌توانند نقش مؤثری در توسعه کشورها داشته باشند. البته نظام بانکی در غرب بر (قرض همراه با بهره) یا همان ربا مبتنی است. در ایران نیز پیش از انقلاب نظام بانک‌داری ربوی در جریان بود. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی لزوم استقرار نظام بانک‌داری بدون ربا به صورت یکی از ضرورت‌های اساسی کشور مطرح شد. استقرار چنین نظامی یک شبه میسر نبود و به مطالعه‌های عمیق، زمینه‌سازی و تغییرهای اساسی در دیگر عرصه‌های اقتصادی نیازمند بود. از این‌رو، تلاش‌ها در این زمینه بیش از سه سال ادامه داشت تا این که در سال ۱۳۶۲ لایحه عملیات بانکداری بدون ربا در مجلس تصویب، و از ابتدای سال ۶۳ به اجرا درآمد.

اکنون بعد از چند دهه از تصویب و اجرای این قانون می‌گذرد. گرچه این قانون مزیت‌هایی دارد ولی در تدوین آن از حد توان فقه معاملات امامیه بهره‌برداری نشده است. بررسی چالش‌ها‌ی پیش روی بانکداری بدون ربا، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که محققان و متفکران به آن می‌پردازند. به عقیده بسیاری از صاحب نظران، یکی از چالش‌ها‌ی اصلی که نظام بانک‌داری کشور با آن مواجه است، عدم تطبیق نحوۀ اجرای عقود اسلامی در بانک‌ها با شکل فقهی عقود است. بدین معنا که در مقام اجرا، آنچه در بانک‌ها به اسم عقود در حال اجراست، بسیار متفاوت است از آنچه که شارع معرفی می‌کند. که ریشۀ اصلی این چالش در این است که بانک به عنوان یک ظرف توان گنجایش برخی از این عقود به عنوان مظروف را ندارد. بانک در بعد خرد و کلان اقتصادی دارای وظایف و ویژگی‌هایی است که اجرای عقود با آن‌ها سازگاری ندارد و الزام به این امر هم بانک‌ها را در اجرای وظایف ذاتی خود با مشکل مواجه می‌سازد و هم موجبات اجرای ناقص این عقود را فراهم می‌کند.

این کتاب به مبحث مهم بانکداری در محوریت عقود اسلامی می‌پردازد اطلاعات کاملی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

خواندن کتاب بانکداری بر محوریت عقود اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به بانکداری اسلامی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۹۳ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۹۳ صفحه

قیمت:
۲۸,۵۰۰
تومان