دانلود و خرید کتاب کلیله و دمنه (متن کامل) ن‍ص‍رال‍ل‍ه‌ م‍ن‍ش‍ی‌
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کلیله و دمنه (متن کامل) اثر ن‍ص‍رال‍ل‍ه‌ م‍ن‍ش‍ی‌

کتاب کلیله و دمنه (متن کامل)

انتشارات:میراث ماندگار
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب کلیله و دمنه (متن کامل)

کتاب کلیله و دمنه (متن کامل) نوشتهٔ ن‍ص‍رال‍ل‍ه‌ م‍ن‍ش‍ی‌ است و نشر میراث ماندگار آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب کلیله و دمنه (متن کامل)

کلیله و دمنه کتابی است از اصل هندی که در دوران ساسانی به زبان پارسی میانه ترجمه شد. کلیله و دمنه کتابی پندآمیز است که در آن حکایت‌های گوناگون (بیشتر از زبان حیوانات) نقل شده‌ است. نام کتاب از دو شغال به نام کلیله و دمنه گرفته شده که قصه های کتاب از زبان آن‌ها گفته شده است . بخش بزرگی از کتاب اختصاص به داستان این دو شغال دارد. اصل داستان‌های آن در هند و در حدود سال‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ پیش از میلاد به‌وقوع می‌پیوندند.

داستان‌های این کتاب از مجموعه‌های دانش و حکمت دنیاست که مردمان خردمند قدیم گرد آوردند و به هرگونه زبان نوشتند و برای فرزندان خویش به میراث گذاشتند و در اعصار و قرون متمادی گرامی می‌داشتند، می‌خواندند و از آن حکمت عملی و آداب زندگی و زبان می‌آموختند.

کلیله و دمنه در واقع تألیفی است مبتنی بر چند اثر هندی که مهم‌ترین آن‌ها پنجه تنتره به معنی پنج فصل و به زبان سانسکریت است که توسط فیلسوف بیدبا و به‌دستور پادشاه هندی نوشته شده‌است. در روایات سنتی برزویه طبیب در زمان خسرو انوشیروان را مؤلف این اثر می‌دانند. در قرن ششم هجری یکی از دبیران دربار غزنوی، به نام نصرالله منشی (منشی بهرام‌شاه غزنوی) کلیله و دمنه را به فارسی برگرداند.

خواندن کتاب کلیله و دمنه (متن کامل) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ادب پارسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب کلیله و دمنه (متن کامل)

چنین گوید ابوالحسن عبدالله ابن المقفع، رحمه الله، پس از حمد باری عز اسمه، و درود بر سید المرسلین، علیه الصلاه و السلام، که ایزد تبارک و تعالی بکمال قدرت و حکمت عالم را بیافرید و آدمیان را بفضل و منت خویش بمزیت عقل و رجحان خرد از دیگر جانوران ممیز گردانید، زیرا که عقل بر اطلاق کلید خیرات و پای بند سعادت است، و مصالح معاش و معاد و دوستکامی دنیا و رستگاری آخرت بدو بازبسته است. و آن دو نوع است: غریزی که ایزد جل جلاله ارزانی دارد و مکتسب که از روی تجارب حاصل آید. و غریزی در مردم بمنزلت آتش است در چوب، و چنانکه ظهور آن بی ادوات آتش زدن ممکن نباشد اثر این بنی تجربت و ممارست هم ظاهر نشد، و حکما گفته اند که التجارب لقاح العقول. و هرکه از فیض آسمانی و عقل غریزی بهرومند شد و بر کسب هنر مواظبت نمود و در تجارب متقدمان تامل عاقلانه واجب دید آرزوهای دنیا بیاید و در آخرت نیک بخت خیزد، والله الهادی الی منا هو الاوضح سبیلا و الارشد دلیلا.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان