دانلود و خرید کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران فرزانه قائمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران اثر فرزانه قائمی

کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران

کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران نوشته فرزانه قائمی و حسین صادقی است. این کتاب را انتشارات نور علم منتشر شده است.

درباره کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران

در سال‌های اخیر روند رو به رشد مصرف انرژی، پدیده بحران انرژی را در جهان به وجود آورده است. مصرف رو به رشد انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی اگرچه رشد سریع اقتصادی جوامع مختلف را به همراه داشته اما به واسطه انتشار آلاینده‌های حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی و افزایش دی اکسیدکربن در اتمسفر و پیامدهای ناشی از آن، جهان را با تغییرات تهدیدآمیزی روبه رو ساخته است؛ از سوی دیگر، محدودیت منابع فسیلی، غیرقابل تجدید بودن این منابع و پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها موجب گردیده است تا سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان بخش انرژی با انجام مطالعات ساختاری، تغییر حامل‌های انرژی و حرکت به سوی سوخت‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر را در رأس برنامه‌های کاری خود قرار دهند.

 با نگاهی به وضعیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، درمی‌یابیم که در میان این منابع، انرژی تجدیدپذیر بیوگاز درصد بالایی از کاربرد جهانی را به خود اختصاص داده است. بیوگاز از منابع مختلفی مانند ضایعات و پسماندهای کشاورزی و صنایع وابسته، پسماندهای جامع شهری، پساب شهری، فضولات دامی و ضایعات جامد و مایع فسادپذیر صنعتی (لجن صنعتی) به دست می‌آید. همگی این منابع طی فرآیندهای مختلف بیوشیمیایی و ترموشیمیایی، قابلیت تولید انرژی به سه شکل برق، گرما و سوخت زیستی را دارند و در بخش‌های مختلف مصارف خانگی، صنعتی و حمل و نقل به کار گرفته می‌شوند. همچنین می‌توان از آن برق تولید کرد. درصورت استفاده از بیوگاز در صنعت حمل و نقل، میزان آلاینده دی اُکسید کربن که سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای جهان می‌شود تا مقدار زیادی کاهش می‌یابد. تولید بیوگاز از فاضلاب سابقه‌ای طولانی دارد، بیشترین مخازن استحصال بیوگاز از فاضلاب انسانی و پسماندهای دامی در چین، هند و در کشورهای آفریقایی احداث شده است. در چند دهه اخیر در دنیا توجه به پسماندهای شهری و مدیریت آن به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و پیشرفت‌های زیادی نیز برای تولید بیوگاز از پسماندهای شهری صورت گرفته است.

استفاده از تکنولوژی بیوگاز در ایران به خوبی می‌تواند جواب‌گوی بسیاری از مشکلات اقتصادی- بهداشتی کشور باشد. در مناطق صعب‌العبور و آلوده‌ای که امکان استفاده از سایر منابع انرژی وجود ندارد برنامه‌های بیوگاز با اهمیت خود جلوه‌گر می‌شود. در صورتی که اصول فنی و اقتصادی این دستگاه‌ها رعایت شود کودهای حیوانی و انسانی که در اغلب روستاهای کشور ما در محیط پراکنده بوده و با ناهنجاری‌های خاص خود موجبات آلودگی محیط را فراهم می‌آورند با جای‌دهی در محفظه‌های تخمیر به خوبی قابل کنترل خواهند شد. مهم‌ترین خروجی واحدهای بیوگاز تهیه کود بهداشتی خوبی است که موجب نابودی بذر علف‌های هرز و بسیاری از پارازیت‌ها و انگل‌ها از جمله تخم کرم آسکاریس است. ازدیاد مواد مغذی همچون نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیز بر مرغوبیت غذائی این کود می‌افزاید. این کتاب به شما کمک می‌کند که درک بهتری از استفاده از بیوگاز داشته باشید.

خواندن کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه انرژی پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب تکنولوژی بیوگاز در ایران

به عبارت دیگر دستگاه بیوگاز می‌تواند تحت شرایط ویژه مواد فسادپذیر حیوانی، انسانی و یا گیاهی را در مخزنی که محفظه نامیده می‌شود تجزیه نموده و در نتیجه یک سلسله عملیات شیمیائی و بیوشیمیائی قسمتی از مواد آن را که کاملاً تحت تأثیر عکس‌العمل‌های بیولوژیکی واقع می‌شوند به بیوگاز تبدیل نماید. نتایج اصلی ایجاد دستگاه‌های بیوگاز در سه قسمت اساسی خلاصه می‌گردد:

الف - تولید گاز متان جهت سوخت و سوز، روشنایی و تبدیل آن به انرژی‌های مکانیکی و الکتریکی.

ب - تهیه کود خوب و بهداشتی که از نظر فسفر، پتاسیم و به ویژه ازت در مقایسه با کودهای خام بسیار قوی بوده و از بسیاری تخم انگل‌ها، پارازیت‌ها و بذر علف‌های هرز عاری است.

ج - کنترل آلودگی‌های زیست محیطی که با متمرکز نمودن فضولات انسانی و حیوانی در مخزن تخمیر از پراکندگی مواد در محیط جلوگیری به عمل آورده و طریقه‌ای بسیار ارزان و متناسب برای تصفیه این‌گونه مواد به شمار می‌آید.

بنابراین استفاده از تکنولوژی بیوگاز از سه وجه دارای اهمیت است؛ اول تولید انرژی، دوم افزایش سلامت انسان و محیط زیست و سوم تولید کود غنی شده. بر این اساس باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسترش این تکنولوژی در کشور صورت بپذیرد.

در ایران، تاکنون، واحدهای بیوگاز زیادی احداث نشده است؛ این در حالی است که نتایج پتانسیل سنجی تولید بیوگاز در کشور نشان می‌دهد که چنانچه همه منابع قابل استفاده برای تولید بیوگاز به کار گرفته شوند، حجم قابل توجهی بیوگاز تولید شده که می‌تواند قسمت عظیمی از نیازهای انرژی کشور را تأمین نماید. علاوه بر آن، مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی نیز لزوم استفاده از این فناوری را دو چندان می‌کند.

کتاب حاضر در هفت فصل تدوین شده است و مباحث مختلف مرتبط با این تکنولوژی را اعم از منابع مختلف و نحوه تولید، تاریخچه تولید، انواع واحدهای بیوگاز، اثرات کود خروجی از واحدهای بیوگاز در بخش کشاورزی، پتانسیل تولید، مباحث اقتصادی تولید و .... مورد بحث قرار می‌دهد و لذا می‌تواند مورد استفاده افراد مرتبط با حوزه‌های انرژی، محیط زیست و کشاورزی قرار گیرد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۵ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۵ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان