دانلود و خرید کتاب غدیر وعده فراموش شده هانی عباسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب غدیر وعده فراموش شده اثر هانی عباسی

کتاب غدیر وعده فراموش شده

نویسنده:هانی عباسی
امتیاز:
۴.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب غدیر وعده فراموش شده

کتاب غدیر وعده فراموش شده اثری از هانی عباسی درباره واقعه غدیر و عظمت آن است که در انتشارات آستان مهر به چاپ رسیده است.

 درباره کتاب غدیر وعده فراموش شده

در این کتاب درباره حکمت واقعه غدیر، فرازهای مهم خطبه غدیر و نقش سیاسی و اجتماعی این خطبه و دستاوردهای آن برای جامعه اسلامی می‌خوانید. این کتاب سعی نموده با استناد و اتکابه منابع مهم اسلامی از جمله منابع دینی و تاریخی و تفاسیر، به تمامی مسائل و پرسش‌هایی که درباره واقعه غدیر و پیرامون آن وجود دارد پاسخ دهد. 

خواندن کتاب غدیر وعده فراموش شده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به تاریخ تحلیلی اسلام مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب غدیر وعده فراموش شده

مقاصد والای حضرت در خطبهٔ غدیر:

۱. نتیجه گیری از زحمات ۲۳ ساله با تعیین جانشینی که ادامه دهندهٔ این راه باشد.

۲. حفظ دائمی اسلام از کفار و منافقین با تعیین جانشینانی که از عهدهٔ این مهم برآیند.

۳. اقدام رسمی برای تعیین خلیفه که از نظر قوانین ملل در همیشهٔ تاریخ سندیت دارد.

۴. بیان یک دور جامع از برنامهٔ ۲۳ ساله و گذشته و حال مسلمین.

۵. ترسیم خط مشی آیندهٔ مسلمین تا آخر دنیا.

۶. اتمام حجت بر مردم که از مقاصد اصلی در ارسال پیامبران است.

نتیجهٔ عملی این اقدامپیامبر(ص)، که کثرت عارفین ومعترفین به حق اهل بیت (ع) است، و عدد میلیاردی شیعیان در طول تاریخ بخصوص در جهان امروز بهترین شاهد اهمیت آن است.

دو اقدام عملی بر فراز منبر

در اثناء خطبه، پیامبر (ص)دو اقدام عملی بر فراز منبر انجام دادند که تا آن روز سابقه نداشت و بسیار جالب توجه بود:

علی بن ابی طالب بر فراز دست پیامبر

پیامبر (ص)پس از مقدمه چینی و ذکر مقام خلافت و ولایتِ امیرالمؤمنین (ع)، برای آنکه تا آخر روزگار راه هر گونه شک و شبهه بسته باشد و هر تلاشی در این راه خنثی شود، ابتدا مطلب را بطور لسانی اشاره کردند، و سپس به صورت عملی برای مردم بیان کردند. بدین ترتیب که ابتدا فرمودند:

«باطن قرآن و تفسیر آن را برای شما بیان نمی کند مگر این کسی که من دست او را می‌گیرم و او را بلند می‌کنم.»

سپس آن حضرت گفتهٔ خود را عملی کردند، و به امیرالمؤمنین علی (ع) که بر فراز منبر کنار حضرت ایستاده بودند، فرمودند: «نزدیکتر بیا» آن حضرت نزدیکتر آمدند و پیامبر (ص)دو بازوی او را گرفتند. در این هنگام امیرالمؤمنین (ع) دست خود را به سمت صورت حضرت باز کردند تا آنکه دستهای هر دو به سوی آسمان قرار گرفت. سپس پیامبر (ص)امیرالمؤمنین (ع) را- که یک پله پایین تر قرار داشت- از جا بلند کردند تا حدی که پاهای آن حضرت محاذی زانوهای پیامبر (ص)قرار گرفت و مردم سفیدی زیر بغل ایشان را دیدند، که تا آن روز دیده نشده بود. در این حال فرمودند:

«مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ.»

«هر کس من مولی وصاحب اختیار اویم این علی مولی وصاحب اختیار اوست.»

بیعت با قلبها و زبانها۳۵

اقدام دیگر حضرت آن بود که چون بیعت گرفتن از فرد فرد آن جمعیت انبوه، از طرفی غیر ممکن بود و از سوی دیگر امکان داشت افراد به بهانه‌های مختلف از بیعت شانه خالی کنند و حضور نیابند، و در نتیجه نتوان التزام عملی و گواهی قانونی از آنان گرفت، لذا حضرت در اواخر سخنانشان فرمودند: ای مردم، چون با یک کف دست و با این وقت کم و با این سیل جمعیت، امکان بیعت برای همه وجود ندارد، پس همگی این سخنی را که من می‌گویم تکرار کنید و بگویید:

«ما فرمان تو را که از جانب خداوند دربارهٔ علی بن ابی طالب (ع) و امامان از فرزندانش به ما رساندی اطاعت می‌کنیم و به آن راضی هستیم، و با قلب و جان و زبان و دستمان با تو بر این مدعا بیعت می‌کنیم... عهد و پیمان در این باره برای ایشان از ما، از قلبها و جانها و زبانها و ضمایر و دستانمان گرفته شد. هر کس با دستش توانست و گرنه با زبانش بدان اقرار کرده است.»

 

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۲/۰۴/۰۲

کتاب ۴۹۹ از کتابخانه همگانی (بینهایت)، کتابی مختصر ولی بسیار جذاب و خواندنی راجع به حجة الوداع و واقعه غدیرخم. بخش ۴۰ حدیث در اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام از منابع اهل سنت، از بخش های جالب توجه کتاب است!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
«لَمْ ینادِ بِشَی ءٍ مِثْلَ ما نُودِی بِالْوِلایةِ یوْمَ الْغَدیرِ.» «هیچ حکمی مثل ولایت در روز غدیر اعلام نشده است.»
میریام
اسم روز غدیر در آسمان روز عهد معهود است و در زمین روز میثاق مأخوذ و روز جمع مشهود است
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
در غدیر، شیاطین دل به منافقین بسته بودند و چشم به دست آنان و نقشه‌هایشان داشتند و خود را از هر جهت مستأصل می‌دیدند. این منافقانِ مشرک و کافر بودند که روی شیطان و شیطانیان را سفید کردند، و به فرزندان خَلَف خود که دستِ کمی از آنها نداشتند درسِ مقابله با وحی و نبوت و دستگاه الهی را دادند، و چنان نقشه‌ای پیاده کردند که نه فقط خود به مقاصد شومشان رسیدند، بلکه تا آخر روزگار اکثریتی از مسلمین را از راه و صراط مستقیم دوازده جانشین بر حقِّ پیامبرشان منحرف کردند و چهرهٔ خلافت اسلامی را هم نزد جهانیان مشوَّه ساختند.
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
اعلان رسمی «غدیر خم» بود که بطور اساسی منافقین را فلج کرد و نقشه‌های چندین سالهٔ آنان را نقش بر آب کرد و بر آنچه در خاطر شیطان صفت خود پرورده بودند خط بطلان کشید. حضرت فاطمهٔ زهرا (س) در این باره می‌فرماید: «وَاللَّهِ لَقَدْ عَقَدَ لَهُ یوْمَئِذٍ الْوِلاءَ لِیقْطَعَ مِنْکمْ بِذلِک الرَّجاءَ.» «پیامبر در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی (ع) محکم کرد تا امید شما را بدین طریق از آن قطع کند.
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
آخرین امام، مهدی (ع) از این خاندان است. وی غالب بر همهٔ ادیان است. او فاتح قلعه‌ها و منهدم کنندهٔ آن‌هاست، انتقام‌گیرنده از ظالمان و همهٔ خون‌های به ناحق ریخته شده است. غالب بر مشرکان و کافران و هدایت کنندهٔ آنان، و وارث جمیع علوم است. همهٔ پیشینیان دربارهٔ وی بشارت داده‌اند. او بر همه پیروز می‌شود؛ ولیّ خدا در زمین و حکم کنندهٔ بین خلق و امین الهی بر نهان و آشکار است؛ تعیین کنندهٔ دقیق درجات افضل افراد است. او کسی است که غالبی بر او نیست و کسی بر ضدّ او کمک نمی‌شود
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
به خدا سوگند «ولایت علی (ع)» بر ذمهٔ همه واجب شد
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
بیعت با قلبها و زبانها
میریام
«ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده که اگر ابلاغ نکنی رسالت خود را نرسانده‌ای»،
میریام

حجم

۶۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

حجم

۶۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان