دانلود و خرید کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی) محمد درودیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی) اثر محمد درودیان

کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی)

معرفی کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی)

کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی) نوشتهٔ محمد درودیان که به بررسی و تجزیه و تحلیل وقایع سیاسی - نظامی جنگ از زمینه‌سازی تهاجم نظامی عراق تا آتش‌بس می‌پردازد تا کنون ۱۸ بار تجدید چاپ شده است. اگرچه این کتاب درتقســیم‌بندی آثار مرکز مطالعات شــشــمین جلد از مجموعه ســیری در جنگ ایران و عراق محسـوب شـده، اما کتابی اسـت مسـتقل که کل دوران جنـگ، از زمینـه‌ســـازی هجوم ارتش عراق تا آتش‌بس را شـــامل می‌شــود و هرچند توجه علاقه‌مندانِ مطالعه وقایع جنگ به آثار این مرکز بیشــتر به دلیل دقت، ســندیت و محتوای مفید آن است ولی توجه افزونتر بـه کتاب آغاز تا پایان به دلیل جامعیت و در عین حال اختصـــار آن است. مجموعه سیری در جنگ ایران و عراق عهده‌دار توضیح، بررسی و تجزیه و تحلیل رخدادهای سـیاسـی ــــ نظامی جنگ هشـت ساله است.

درباره کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی)

مجموعه “سیری در جنگ ایران و عراق” که از سوی آقای محمد درودیان تالیف شده است، عهده‌دار توضیح، بررسی و تجزیه و تحلیل رخدادهای سیاسی ـ نظامی جنگ هشت‌ساله می‌باشد. در این مجموعه جنگ به پنج دوره زمانی تقسیم شده و هر دوره در یک جلد گنجانده شده است. آغاز تا پایان؛ سالنامه‌ی تحلیلی که به همت محمد درودیان منتشر شده است، جلد ششم از مجموعه سیری در جنگ ایران و عراق است. جلد ششم این مجموعه با عنوان بررسی وقایع سیاسی - نظامی جنگ از زمینه‌سازی تهاجم عراق تا آتش بس، فضای کلی تاریخ سیاسی نظامی هشت سال جنگ را مورد بررسی قرار داده است. مجموعه "سیری در جنگ ایران و عراق "شامل "سال‌نمای تحلیلی وقایع جنگ "است که طی آن، وقایع سیاسی نظامی مهم جنگ از زمینه سازی‌های تهاجم عراق تا آتش بس، به شکلی کلی و اجمالی مرور و تحلیل می‌شود .کتاب در 9فصل، به ترتیب زمانی تنظیم شده است .فصل اول نگاهی است به زمینه‌های تهاجم و هشت فصل بعدی، هر یک به بررسی وقایع مربوط به یک سال جنگ اختصاص یافته است . در بخش ضمیمه، فهرست راهنمای موضوعی مطالب آمده است .همچنین نقشه‌هایی حاوی اطلاعات مربوط به عملیات سال‌های هشتگانه در لابه‌لای مطالب چاپ شده است .گفتنی است هر یک از فصل‌ها براساس وقایع نظامی سیاسی هر سال و با این مختصات فراهم آمده است :سال اول :تجاوز و اشغال ;سال دوم :آزادسازی مناطق شمالی، تداوم جنگ ;سال سوم :بن بست و توقف ;سال چهارم :تشدید فشار به ایران ;سال پنجم :گسترش جنگ ;سال ششم :تغییر توازن به سود ایران ;سال هفتم :تثبیت توازن به سود ایران ;سال هشتم :پایان جنگ .

خواندن کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 به همهٔ علاقه‌مندان به تاریخ معاصر به ویژه تاریخ تحلیلی جنگ پیشنهاد می‌شود این کتاب را بخوانند.

بخشی از کتاب آغاز تا پایان (سالنمای تحلیلی)

 وجود اختلاف مرزي و ارضي ميان ايران و عراق كه با انعقاد قرارداد 1975 الجزاير حل‌وفصـل شده بود و حتي وقوع تشنج مجدد ميان دو كشـور به تنهايي نمي‌توانسـت انگيزه و علت اصلي تجاوز عراق به ايران باشد، زيرا اولاً كه مباني و راه‌حل‌هاي رفع اختلافات در قرارداد الجزاير تعيين‌ شده بود و ثانياً پيش از اين، دو كشــور ايران و عراق در اوضــاع بســيار حادتري قرار  داشــته‌اند كه هرگز به يك جنگ تمام عيار متوســل نشــدهاند. ايران به دليل وضعيت انقلابي و منازعات داخلي ـ كه به طور طبيعي انقلابها پس از پيروزي درگير آن هستند ـــ فرصت و امكان آن را نداشت كه عراق را تحريك و يا به آن هجوم كند. آقاي هاشـمي رفسـنجاني با اشـاره به اوضـاع ايران پس از انقلاب و امكان تحريك كردن عراق ميگويد: «ما ترورها و انفجارهايي روزانه و كودتا داشــتيم. كودتاي نوژه چند هفته قبل از آغاز جنگ اتفاق افتاد و در كل تصـور اين امر كه ايران اين همه بر خود مسلط باشد كه به اين زودي عراق را تحريك كند، از نظر آشنايان به تاريخ و سياست محال اسـت. اينكه بخواهيم در يك كشـور همسـايه برنامه‌اي پياده كنيم محققاً انقلاب مـا آماده نبود و همه به اين امر اذعان دارند. در آن زمان حتي ارتش ما نيز آماده نبود و بنابراين ادعاي عراق كه ما قصـد تحريك اين كشور را داشتيم پذيرفتني نيسـت. البته ما مواضع انقلاب را اعلام كرده بوديم كه در هيچ منطق، مكتـب و در هيچ جايي اعلام نظرات يك انقلاب و مكتب به دنيا، نميتواند جرم تلقي شود.» در عين حـال اظهارات مقامات رســـمي عراق اهداف عراق را از تهاجم به ايران روشن ميسازد. در آبان 1359 صدام طي مصاحبهاي گفت: «مـا از تجزيه و انهدام ايران ناراحت نميشــويم و صــريحاً اعلام ميداريم در شرايطي كه اين كشور دشمني بورزد هر فرد عراقي و يا شايد هر عربي مايل به 22 تقسيم ايران و خرابي آن خواهد بود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۳ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۳ صفحه