دانلود و خرید کتاب طواف عشق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب طواف عشق

کتاب طواف عشق نوشته محمدحسین رجبی دوانی است. این کتاب خلاصه لهوف سید بن طاووس است. 

درباره کتاب طواف عشق

برخی از علمای شیعه در کنار آثار اعتقادی، کلامی، فقهی و اخلاقی خود به مصیبت بزرگ عاشورا با بیان فلسفۀ قیام حضرت اباعبدالله (ع) و ذکر وقایع آن پرداخته‌اند؛ چرا که اگر آن انقلاب و قیام نبود، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند. از جملۀ این بزرگان، مولف کتاب لهوف سید رضی الدین علی بن طاووس (۵۸۹-۶۶۸ ق.) معروف به سید بن طاووس است که دانشمندی پاک طینت و سیدی اصیل از سلالۀ نبوت و سخنوری ذوفنون و بسیار پرهیزکار بوده است. وی دارای چنان مقامی است که شاگرد نابغه‌اش علامه حلی دربارۀ او می‌نویسد:«رضی‌الدین علی صاحب کرامات بود. بعضی از آن‌ها را خود وی و بعضی را پدرم از او برای من نقل کرده‌اند.» فقیه رجالی میرمصطفی تفرشی هم می‌نویسد: «وی از بزرگان شیعه و موثقین آنها است. دارای مقامی عالی و منزلتی عظیم است. محفوظاتش بسیار و نوشته‌هایش پاکیزه و از لحاظ عبادت و زهد آشکارتر از آن است که گفته شود. او راست کتاب‌های نیکو، رضی الله عنه.»

این کتاب «اللهوف» به معنی «غم‌ها» یا اللهوف فی قتلی الطفوف یعنی «غم زده در شهادت کشتگان کناره‌های فرات» نام دارد که به سبب شخصیت برجستۀ مؤلف و نامدار بودن وی، در میان شیعه از اعتبار و شهرت خاصی برخوردار است. سید بن طاووس در مقدمۀ کتاب هدفش از نگارش لهوف را عرضۀ مقتلی مختصر و مفید برای زائران حرم حسینی(ع) ذکر نموده است تا آنان را از حمل مقاتل مفصل و مراجعه به آن ها بی نیاز گرداند، همان گونه که پیش از آن، کتاب مصباح الزائر را که گزیدۀ ادعیه و زیارات است نگاشته تا زائران مشاهد مشرفه را از کتاب مفصل مصباح کفعمی در این خصوص بی‌نیاز نماید.

بنابراین کتاب لهوف یک اثر تاریخی تحقیقی از سید بن طاووس نیست، بلکه مقتل مختصری برای شناخت و معرفت زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. البته با توجه به مقام علمی و معنوی سید بن طاووس، همان گونه که هر صاحب فضلی تلاش می‌کند اثر علمی او چنان باشد که کمتر مورد خدشه و نقد قرار گیرد، وی نیز در نگارش لهوف بی‌گدار به آب نزده است و به جز چند نقد منصفانه، اثر او نه تنها مورد توجه توده‌های شیعه، بلکه مورد عنایت علما نیز واقع شده است.

سید بن طاووس برای بیشتر مطالب کتاب سندی ارائه نکرده است. هرچند وی نزد علمای رجالی و فقهای شیعه چندان موثق است که این نقیصۀ کتاب او را پوشانده است. با این حال اگر اسناد و نقل ها به ویژه سندهای مطالب اختصاصی لهوف آورده می‌شد، بر غنای آن افزوده می‌گشت.

کتاب حاضر بازنویسی کتاب لهوف سید بن طاووس است که به منظور استفادۀ هرچه بیشتر و سهل‌تر شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) و آنان که علاقه‌مند به دانستن تاریخ قیام و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از منابع اصلی هستند. تدوین گردیده است. با عنایت به اینکه کتاب لهوف به تصریح سید بن طاووس، مختصر نگاشته شده است، بازنویسی و ارائه برگزیدۀ آن به گونه‌ای که محتوای اساسی کتاب لطمه نبیند.

خواندن کتاب طواف عشق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان علوم دینی پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان