دانلود و خرید کتاب سی در حمیرا خدابنده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سی در اثر حمیرا خدابنده

کتاب سی در

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب سی در

کتاب سی در اثری از حمیرا خدابنده دوگاهه و پژوهشی در آیین‌ها و باورداشت‌های مردم رودبار است. انتشارات سپیدرود این اثر را به به سفارش حوزه هنری گیلان منتشر کرده است. 

درباره کتاب سی در

آشنایی با فرهنگ عامیانه و فولکلور به ما کمک می‌کند تا فرهنگ و رسوم نقاط مختلف کشورمان را بهتر بشناسیم. به کمک همین فرهنگ فولکلور است که می‌توان از آیین و مراسم بومی مختلف، آگاه شد. چنین آگاهی می‌تواند به غنای فرهنگی ما کمک کند و چشم اندازی وسیع در اختیار ما قرار دهد. بسیاری از باورهای مذهبی یا آیین‌هایی که به آن اعتقاد داریم و آن را به جا می‌آوریم، برگرفته از فرهنگ فولکلور ما هستند. 

اما برای فرهنگ فولکلور که به فرهنگ محلی و عامیانه هم معروف است، چه تعریفی می‌توان ارائه کرد؟

فرهنگ فولکلور دامنه وسیعی دارد و می‌تواند دربر دارنده افسانه‌ها، داستان‌ها، موسیقی، تاریخ شفاهی، ضرب‌المثل‌ها، هزلیات، پزشکی، باورهای مردمی درباره بخت و شگون و چشم زخم، لالایی مادران، پایکوبی بومی، آیین‌ها، شیوه‌ها و سنّت‌ها باشد.

واژه فولکلور را اولین بار ویلیام توماس، عتیقه‌شناس انگلیسی، به کار برد. او در مقاله‌ای که درباره دانش مردمی و آداب و آیین‌های کهن نوشته بود از این واژه استفاده کرد. کلمه فولکلور چیزی در حدود نیم قرن است که جایگاه خود را در ایران و ادبیات ایران هم پیدا کرده است؛ رفته رفته این واژه برابر دانش عامیانه و دانستنی‌های توده مردم رواج یافت و «فرهنگ عامه»، «فرهنگ عامیانه»، «فرهنگ توده» و «فرهنگ مردم» نامیده شد.

اهمیت آشنایی با فرهنگ فولکلور هنگامی معلوم می‌شود که قرار باشد پژوهشی در این باب صورت بگیرد. محقق نیاز به منابع مطالعاتی جامع و معتبر دارد و گردآوری چنین مجموعه‌هایی می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند. کتاب‌هایی که اشعار را گردآوری کرده باشند، از رسم و رسومات مختلف سخن بگویند، ضرب المثل‌ها و باورهای عامیانه را در یک مجموعه جمع‌آوری کرده باشند و ...

نباید فراموش کرد که هر نقطه ایران، دارای فرهنگ خاص خودش است و گردآوری عناصر مختلف آن می‌تواند کاری بسیار عظیم و بسیار ارزشمند باشد که راه را برای محققان و علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ عامه باز کند.

کتاب سی در اثری پژوهشی از حمیرا خدابنده است. این کتاب نگاهی به فرهنگ عامه و سبک زندگی مردم رودبار از تولد تا مرگ دارد. 

در این کتاب تقریبا می‌توان هرچیزی را که در فرهنگ مردم رودبار جای دارد، مشاهده کرد. از برگزاری آیین‌های ویژه تولد، ختنه سوران و سوراخ کردن گوش، گرفته تا بازی‌ها، ترانه‌های عامیانه، چیستان‌ها، ضرب المثل‌ها. علاوه بر این، مرور آیین‌های مذهبی و ملی، خواستگاری، طب سنتی و... نیز بخشی از مطالب کتاب را به خود اختصاص داده است. همچنین نویسنده، در باب آیین‌های پس از مرگ هم پژوهش کرده و آن‌ها را نیز مرور می‌کند.

کتاب سی در را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب سی در را به تمام پژوهشگران فرهنگ فولکلور ایران زمین پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۵٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان