دانلود و خرید کتاب صور خیال در فرامرزنامه احمد محمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صور خیال در فرامرزنامه اثر احمد محمدی

کتاب صور خیال در فرامرزنامه

نویسنده:احمد محمدی
انتشارات:نشر تیرگان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صور خیال در فرامرزنامه

کتاب صور خیال در فرامرزنامه نوشته احمد محمدی است. گتاب صور خیال در فرامرزنامه را انتشارات تیرگان برای علاقه‌مندان به ادبیات فارسی منتشر کرده است.

درباره کتاب صور خیال در فرامرزنامه

معمولاً ادبا سه علم معانی، بیان و بدیع را علوم بلاغی می گویند و کلام بلیغ آن است که علاوه بر دارا بودن شروط فصاحت، به مقتضای حال و مناسب مقام باشد. هدف از علوم بلاغی در آغاز فهم و درك رموز اعجاز قرآن و اسرار فصاحت و بلاغت آن بوده است. ولی بعدها این علوم، بیشتر در شناخت کلام عالی و جلوگیری از فساد ذوق و انحراف طبع شعرا و نویسندگان به کار گرفته شده است. اصولاً شاعران و نویسندگان برای بیان اندیشه‌های خود و گاه برای تجسم بخشیدن و روشن ساختن صور ذهنی خویش به استعاره و تشبیه متوسل می‌شوند. زیرا تأثیر عاطفی مطلبی که با تشبیه و استعاره بیان شود بیشتر است و از راه تشبیه مکنونات درونی بهتر بیان می‌شود. مطالبی را که چندین صفحه برای بیان آن لازم است از راه تشبیه در یک لفظ یا عبارت به خوبی می‌توان بازگو کرد. به این ترتیب برای پی بردن به ظرافت‌ها و زیبایی‌های زبانی و بیانی آثار ادبی نظم و نثر لازم است که قبل از هرچیز با علومی چون معانی، بیان و بدیع آشنا شویم و همه می‌دانیم که زیبا گفتن و تأثیرگذار و جذاب سرودن و نوشتن، رسالت ادبیات است و رسالت آرایه‌ها، تحلیل، تبیین و کالبد شکافی این زیبایی و کشف رمز و راز تأثیرگذاری یک سروده یا نوشته است. صناعات و آرایه‌های ادبی باید نیمی از حقیقت یعنی راز و رمز ناروایی و نازیبایی و در نتیجه نامانایی و ناپویایی بعضی متن و سروده‌ها را بیان کنند اگر از این چشم انداز علوم بلاغی را ببینم آرایه‌ها و نقد ادبی همسایه می‌شوند و شاید هم خانه و یگانه، تا رسالت عظیم شناختن و شناساندن دلیل ماندگاری و تأثیرگذاری نمونه‌های سترگ و بزرگ شعر و نثر را روشن کنند یا علت ناکامی و بدفرجامی بی‌شمار سروده‌ها و نوشته‌ها را بر شمارند. باید جز یافتن و شناختن زیبایی‌ها، علل و دلایل روان‌شناسانه ی هر صنعت ادبی را نیز روشن کنند. چرا که شاعران و نویسندگان بزرگ، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و در بیانی رساتر انسان شناسان بزرگی نیز بوده‌اند. آنها دریافته‌اند که چه بگویند و چگونه بگویند تا فاتح قلمرو ذهن‌ها و جان‌ها باشند و نه در عصر خویش که گسترده همه زمان و زمین‌ها را زیر چتر مهربان سخن خویش بگیرند. پس آرایه‌ها، چراغی برای کشف ارزش‌ها و زیبایی‌هاست و آرایه‌دانان، کاشفان فروتن زیبایی.

فرامرزنامه حاوی سرگذشت فرامرز پسر رستم و نوه زال بوده و تنها اثری است که جزئیات ریز و درشت زندگی پرفراز و نشیب این پهلوان و دلاور ایرانی را شرح داده و گزارش می‌نماید. شیوه‌ی کار در این کتاب بدین صورت بوده که ابتدا منظومه فرامرزنامه خسرو کیکاووس مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و سپس از میان ابیاتی که در قالب مثنوی و در بحر متقارب مثمن محذوف است، بیت‌هایی که دارای آرایه‌های ادبی تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه و اغراق بود ه تشخیص داده شده و جدا گردیده و نیز با مطالعه در کتب علوم بلاغی به تحلیل آن ابیات پرداخته شده و منابع اصلی این کتاب منظومه فرامرزنامه خسرو کیکاووس به تصحیح دکتر میترا مهرآبادی و کتاب بیان اثر دکتر شمیسا بوده و در لابه‌لای آن از سایر کتب علوم بلاغی و مقالاتی که در این زمینه بوده استفاده گردیده است. چون منبع اصلی در تعریف اصطلاحات بیان شمیسا بوده هرجا که تعریفات بر اساس این منبع بوده از ذکر منبع خودداری شده است. 

خواندن کتاب صور خیال در فرامرزنامه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات فارسی پیشنهاد می‌کنیم. 

نظرات کاربران

فرامرز
۱۴۰۱/۰۲/۲۹

واقعا مملکت عجیبی شده. خود کتاب فرامرزنامه توی طاقچه نیست ولی کتاب صور خیالش هست!!! بنظر من اول فرامرزنامه رو بخونید و بعد این کتابو بخونید البته اگه بتونید گیرش بیارید.

آرش
۱۴۰۲/۰۵/۱۴

اثری بسیار جذاب و گیرا و دلنشین. خواندن این کتاب برای کسانی که به افسانه های ایرانی و مباحث مربوط به حوزه تمدنی ایران علاقه دارند میتواند بسیار لذتبخش باشد.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۱۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۵۱۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۲۲,۵۰۰
تومان