دانلود و خرید کتاب جمهوری زامبیا احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری زامبیا اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری زامبیا

معرفی کتاب جمهوری زامبیا

 کتاب جمهوری زامبیا نوشته احمد علامه فلسفی است که به معرفی ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و جاذبه‌های گردشگری کشور زامبیا می‌پردازد و روابط ایران با این کشور را بررسی می‌کند.

 درباره جمهوری زامبیا

 جمهوری زامبیا ،کشوری است واقع در مرکز متمایل به جنوب آفریقا، جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو، شمال زیمبابوه و شرق آنگولا. پایتخت زامبیا شهر لوساکا است.

مساحت زامبیا ۷۵۲٬۶۱۸ کیلومتر مربع و از این نظر سی و هشتمین کشور بزرگ دنیا به‌شمار می‌رود.جمعیت آن 15 میلیون نفر است. جمعیت این کشور بیشتر در مناطق لوساکا و حومه و در استان «کمربند مس» در شمال غرب متمرکز است.

ساکنان منطقه زامبیا در آغاز مردم خویسان بودند اما در جریان کوچ اقوام بانتو در سده سیزدهم این منطقه نیز بانتونشین شد. پس از بازدید کاشفان اروپایی از این منطقه در سده هیجده، زامبیا در اواخر قرن نوزده مستعمره بریتانیا شد و فرمانروایان آن از سوی لندن گمارده می‌شدند.

زامبیا از کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا بزرگتر است؛ اما از کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی، تانزانیا، شیلی و مصر کوچکتر است. مساحت آن کمتر از نصف ایران است.

رودخانه زامبزی مهمترین رودخانه زامبیا به‌شمار می‌آید که با گذر از جمهوری دموکراتیک کنگو و آنگولا از سمت غرب وارد زامبیا شده و پس از حرکت در امتداد مرز با زیمبابوه به موزامبیک وارد شده و به اقیانوس هند می‌ریزد. این کشور یکی از کشورهای محصور در خشکی است و از هیچ طرف به دریا راه ندارد. در نتیجه دراین کشور بندر وجود ندارد. نزدیک‌ترین بندر به لوساکا (پایتخت)، بندر دارالسلام در تانزانیا است که با خطوط راه آهن به لوساکا و دیگر شهرهای بزرگ زامبیا متصل است.

در سال ۱۸۸۹ و در زمان حکمرانی سسیل رودز و پادشاهی لوانیکا، سیسیل رودز موفق شد امتیاز بهره‌برداری از معادن را از پادشاه بگیرد، همچنین پادشاه با فرستادن مهاجرین جدید به منطقه نیز موافقت کرد. در آن زمان این منطقه زیر نظر کمپانی آفریقای جنوبی بریتانیا بود.از سال ۱۹۲۴ منطقه زامبیای کنونی به عنوان مستعمره بریتانیا شناخته شد.

از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ میلادی فدراسیون رودزیای شمالی که اکنون «زامبیا» نامیده می‌شود و نیاسالند که اکنون «مالاوی» نام دارد، تحت عنوان «فدراسیون رودزیا و نیاسالند» تشکیل شد. در ۲۴ اکتبر ۱۹۶۴ رودزیای شمالی رسماً از این فدراسیون جدا و با نام «زامبیا» از بریتانیا اعلام استقلال کرد.

در سال ۲۰۱۰ بانک جهانی، زامبیا را یکی از کشورهایی اعلام کرد که سریع‌ترین اصلاحات اقتصادی را اجرا می‌کنند. مقر بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (COMESA) در لوساکا قرار دارد.

روابط ایران و زامبیا - قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران به دلیل وجود روابط حسنه بین رژیم سلطنتی ایران و رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی ، کشورهای خط مقدم جبهه مبارزه با آپارتاید (Front Line states ) به رهبری زامبیا از برقراری روابط سیاسی با رژیم پهلوی خودداری می‌کردند. لذا در این دوران دو کشور فاقد روابط سیاسی بودند. البته دولت زامبیا هیئت‌هائی را جهت متقاعد ساختن ایران برای توقف فروش نفت به آفریقای جنوبی به تهران اعزام می‌نمود و تلاش داشت با قطع رابطه رژیم سلطنتی شاه با آفریقای جنوبی طرح انزوای این رژیم را عملی سازد اما همواره این هیئت‌ها با سردی مقامات ایرانی روبه‌رو می‌شدند. حتی یک بار وقتی فرستاده آقای کنت کائوندا در جده منتظر دریافت ویزای ایران بود به وی پیغام داده شد که اگر برای تفریح به تهران می‌آئید بلامانع است اما اگر برای مذاکره در مورد عدم فروش نفت به رژیم پرتوریا قصد سفر دارید بهتر است به زامبیا مراجعت نمائید چرا که جواب ایران منفی می‌باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی -پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت زامبیا از اولین کشورهائی بود که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و از توقف فروش نفت ایران به آفریقای جنوبی استقبال کرد.

خواندن کتاب جمهوری زامبیا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت کشورهای جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جمهوری زامبیا

روابط ایران و زامبیا - قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران به دلیل وجود روابط حسنه بین رژیم سلطنتی ایران و رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی، کشورهای خط مقدم جبهه مبارزه با آپارتاید (Front Line states) به رهبری زامبیا از برقراری روابط سیاسی با رژیم پهلوی خودداری می‌کردند. لذا در این دوران دو کشور فاقد روابط سیاسی بودند. البته دولت زامبیا هیئت‌هائی را جهت متقاعد ساختن ایران برای توقف فروش نفت به آفریقای جنوبی به تهران اعزام می‌نمود و تلاش داشت با قطع رابطه رژیم سلطنتی شاه با آفریقای جنوبی طرح انزوای این رژیم را عملی سازد اما همواره این هیئت‌ها با سردی مقامات ایرانی روبه‌رو می‌شدند. حتی یک بار وقتی فرستاده آقای کنت کائوندا در جده منتظر دریافت ویزای ایران بود به وی پیغام داده شد که اگر برای تفریح به تهران می‌آئید بلامانع است اما اگر برای مذاکره در مورد عدم فروش نفت به رژیم پرتوریا قصد سفر دارید بهتر است به زامبیا مراجعت نمائید چرا که جواب ایران منفی می‌باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت زامبیا از اولین کشورهائی بود که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و از توقف فروش نفت ایران به آفریقای جنوبی استقبال کرد.

۱۳۶۴- با سفر آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهوری وقت به زامبیا در چهارچوب اجلاس غیر متعهدها در حراره در سال ۱۳۶۴ مناسبات سیاسی میان دو کشور آغاز شد لکن این مناسبات عملا در سال ۱۳۶۶ شروع شد.

۱۳۶۶- با شروع جنگ تحمیلی به دلیل موضع‌گیری‌های یک جانبه و غیرمنصفانه زامبیا که ناشی از روابط دیرینه این کشور با عراق و دوستی کنت کائوندا با صدام حسین بود، ایجاد رابطه سیاسی بین دو کشور ممکن نگردید. ضرورت برقراری رابطه سیاسی بین ایران و زامبیا در سال ۱۳۶۶ به هنگام سفر آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت به زیمبابوه جهت شرکت در اجلاس کشورهای عدم تعهد و به دنبال ملاقات آقای کائوندا با ایشان مورد تأکید قرار گرفت.

۶۷/۲/۱۵- به دنبال پیگیری نتایج این سفر در نیمه اول سال ۱۳۶۷ روابط سیاسی بین دو کشور برقرار گردید و مؤلف به عنوان کاردار موقت جهت تأسیس نمایندگی عازم لوزاکا گردید. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در زامبیا در تاریخ ۶۷/۲/۱۵ رسماً فعالیت خود را در این کشور آغاز نمود. دیری نگذشت که به دنبال فعالیت‌های مستمر نمایندگی مواضع دولت زامبیا در قبال جنگ تحمیلی تعدیل گردید و رئیس‌جمهور این کشور در دو نوبت در اجلاس‌های سازمان وحدت آفریقا و جنبش عدم تعهد از مواضع خود در قبال جنگ تحمیلی ابراز تأسف کرد. با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی ایران رژیم زامبیا پشتیبانی خود را از مواضع صلح‌طلبانه ایران اعلام کرد و از دولت عراق خواست مفاد این قطعنامه را به مورد اجرا گذارد.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان