دانلود و خرید کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی

کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی نوشته احمد علامه فلسفی است. کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی که نشر فراروان‌شناسی منتشر کرده است به ویژگی‌های کشور اتیوپی می‌پردازد.

درباره کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی

جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی (نام تاریخی حبشه) کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا است. این کشور با ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا و با ۱٬۱۰۰ هزار کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ قاره آفریقا است.

اتیوپی از شمال با اریتره، از غرب با سودان و سودان جنوبی، از شرق و جنوب شرقی با سومالی، جیبوتی و در جنوب باکنیا همسایه است. اتیوپی از قدیم‌ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد. کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی اطلاعات دیگری درباره جغرافیا و باور و فرهنگ مردم اتیوپی در اختیار شما قرار می‌دهد.

خواندن کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به کشورشناسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی

اشغال اتیوپی برای مردم فاجعه‌بار بود اما برای شخص او فایده زیادی داشت، زیرا پنج سال بعد توانست به کمک نیروهای متفقین به عنوان "قهرمان و ناجی کشور" به تخت سلطنت برگردد. از آن پس او از یاوران گوش به فرمان غرب در افریقا بود، هرچند القابی مانند "امپراتور دوران"، "شیر افریقا" و "پرچمدار استقلال و وحدت افریقا" به خود بسته بود.

ایتالیای استثمارگر در سال ۱۹۴۱ م پس از شکست در جنگ جهانی دوم، ناچار شدکشور اتیوپی و سایر کشورهای آفریقای شرقی را تخلیه و رها کند. در سال ۱۹۴۱ قوای انگلیس استعمارگر به کمک امپراتور هیلاسلاسی آمد و این کشور را از دست ایتالیائی ها در آورد تا خود بر ذخایر و ثروت عظیم طبیعی اتیوپی مسلط شود.

هایله سلاسی استبداد فردی را با شیوه‌های کهن قبیله‌سالاری آمیخته بود و از هرگونه اصلاح سیاسی یا مشارکت مردم در اداره جامعه به شدت جلوگیری کرد. اما در عین حال با نوسازی و پیشرفت کشور مخالفتی نداشت و برخی از مظاهر مدرن را وارد کشور کرد.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ درحالی که گرانی، کمبود سوخت و مواد غذایی در شهرها بیداد می‌کرد، خشک‌سالی وحشتناک و گرسنگی فراگیر هزاران نفر از مردم روستاها و صحرانشینان را به کام مرگ فرستاد. به ویژه مرگ و میر کودکان ابعادی مهیب پیدا کرد. بسیاری از مردم شخص "امپراتور" را گناهکار می‌دانستند که راحت در کاخ خود نشسته بود یا به سفرهای خارجی می‌رفت؛ اما برخی از هواداران او، گناه را به گردن "اطرافیان" می‌انداختند که نمی‌گذاشتند پادشاه از واقعیات کشور باخبر شود. جنبش خلق‌گرایی با چاشنی "مبارزه ضدامپریالیستی" که در اواخر دوران "جنگ سرد" سراسر "جهان سوم" را در نوردیده بود، سرانجام به اتیوپی هم رسید.

هایله سلاسی در فوریه ۱۹۷۴ برای مقابله با ناخرسندی و بحران گسترده، قول رسیدگی به نابسامانی‌ها را داد، نخست وزیری تازه تعیین کرد تا به خواسته‌های معترضان رسیدگی کند. اما زمان چنین اصلاحاتی گذشته بود و امواج اعتراض و شورش که در همه بخش‌های جامعه به ویژه در ارتش گسترش یافته بود و خواهان کناره‌گیری خود او بودند. حکومت هایله سلاسی (Haile Selassie) امپراتور اتیوپی (۷۴–۱۹۱۶) در سال ۱۹۷۴ (میلادی) و هنگامی که یک نظامی گری هوادار – شوروی مارکسیست – لنینیست حزب بنام دررگ او را سرنگون و حکومت تک حزبی کمونیستی را بوجود آورد، به پایان رسید. «تافاری ماکونن ولدمیکائل» با نام رسمی هایله سلاسی آخرین امپراتور اتیوپی و آخرین شاه حبشه بود که نزدیک شصت سال بر اتیوپی حکمرانی مطلقه کرد. وی توسط یک کودتای مارکسیستی از حکومت کنار رفت و سیستم حکومتی اتیوپی به جمهوری دمکراتیک خلق تبدیل شد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۷۴ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۷۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان