دانلود و خرید کتاب بورکینافاسو احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بورکینافاسو اثر احمد علامه فلسفی

کتاب بورکینافاسو

معرفی کتاب بورکینافاسو

  کتاب بورکینافاسو نوشته احمد علامه فلسفی است که به معرفی ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و جاذبه‌های گردشگری کشور بورکینافاسو می‌پردازد و روابط ایران با این کشور را بررسی می‌کند.

 درباره بورکینافاسو

بورکینافاسو کشوری فقیر در غرب آفریقا وجنوب صحرا واقع شده‌است محصور در خشکی، که دشتهای پهناور آن، فاقد هرگونه پوشش گیاهی مناسب است. این کشور متشکل از فلاتهای با ارتفاع تقریبی ۵۰۰ متر می‌باشد. پایتخت آن اوآگادوگو است.نام قدیم این کشور ولتای علیا بود.

در سال ۱۸۹۷ این سرزمین تحت استعمار فرانسه قرار گرفت.در سال ۱۹۵۸ ولتای علیا خواهان خودمختاری شد . ولتای علیا در پنجم اوت ۱۹۶۰ استقلال یافت. نخستین رئیس جمهور این کشور پس از استقلال در سال ۱۹۶۰ میلادی «مائوریک یامه اوگو » نام داشت. در این سال قانون اساسی مقدمات برگزاری انتخابات را در کشور فراهم آورد.مطابق قانون، انتخابات ریاست جمهوری و پار لمانی در کشور برگزار و طول دوره هر دو پنج سال بود. اما یامه اوگو پس از رسیدن به قدرت و چشیدن شهد و طعم قدرت ، فعالیت تمامی احزاب را تعطیل نموده و تنها حزبی که اجازه فعالیت داشت حزب خود او به نام UDV بود و بدین ترتیب اساس دیکتاتوری را بر قرار کرد . اما پس از یک سلسله ناآرامی در کشور "یامه " توسط نظامیان در سال ۱۹۶۶میلادی در یک کودتا از قدرت خلع گردید. کودتاچیان قانون اساسی و مجلس ملی کشور را منحل نمودند. پس از یامه اوگو، کودتاچیان سرهنگ سانگوله لامیزانا را به عنوان رئیس اجرایی کشور و فرمانده نظامیان انتخاب نمودند.

نظامیان به مدت ۴ سال در عرصه اجرایی کشور حضور داشتند تا در تاریخ ۱۴ ژوئن سال ۱۹۷۰ میلادی قانون اساسی جدید مورد تائید قرار گرفته که درطی آن یک دوره انتقالی چهار ساله برای مقدمات برگزاری انتخابات در کشور فراهم گردید.

سرهنگ سانگوله لامیزانا بدین ترتیب به عنوان رئیس جمهور نظامی مردمی امورات کشور را اداره می نمود. این قانون مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت. در سال ۱۹۷۷ میلادی قانون اساسی جدید مورد تایید قرار گرفته و سرهنگ سانگوله لامیزانا در انتخابات سال ۱۹۷۸ میلادی مجدداً به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

حکومت او با مشکلات اقتصادی مواجه گردید تا این که در تاریخ ۲۵ نوامبر سال ۱۹۸۰ میلادی در یک کودتای نظامی به رهبری سرهنگ سایه زربو او از قدرت خلع شد. زربو یک شورای نظامی برای حل وفصل امور کشور ایجاد نموده و قانون اساسی سال ۱۹۷۷ میلادی را معلق نمود.

سرهنگ سایه زربو نیز در عرصه عمل با بسیاری از مشکلات اقتصادی مواجه و دو سال بعد در تاریخ 7 نوامبر سال ۱۹۸۲میلادی توسط ژان باپتیسته اوادرائوگو از قدرت خلع گردید. حزب باپتیسته موسوم به CSP فعالیت تمامی احزاب را ممنوع اعلام نموده تا زمانی که قانون اساسی جدید در کشور مورد تصویب قرار گیرد.

درگیری های سیاسی در کشور مابین گروه های مختلف سیاسی وجود داشت که در یک طرف نخست وزیر انقلابی «توماس سانکارا» قرار داشت. او در ژانویه سال ۱۹۸۳ میلادی به این سمت انتخاب گردیده بود.درگیری های سیاسی موجود در دولت توسط او سبب گردید تا او دستگیر گردد. با تلاش های بلز کامپائوره او از زندان آزاد شده تا این آزاد شدن او از زندان منجر به بروز کودتای دیگری در کشور در تاریخ ۴ آگوست سال ۱۹۸۳میلادی گردد. بعد از کودتا، سانکارا شورایی را به نام CNR تشکیل داد و خود او به عنوان رئیس جمهور انتخاب گردید.

از زمان کسب استقلال در ۱۹۶۰، این کشور، که در سال ۱۹۸۴ در نخستین سالگرد به قدرت رسیدن توماس سانکارا، نام بورکینافاسو را تغییر داد، تاریخ سیاسی متلاطمی با یک سری کودتاهای نظامی داشته‌است.

در یک کودتای نظامی توسط بلزکامپائوره و با دسیسه فرانسه استعمارگر در سال ۱۹۸۷، توماس سانکارا ترور و به قتل رسید. پس از او بلز کامپائوره روند اجرایی کشور را در دست گرفت.او از سال ۱۹۸۷ میلادی تا کنون روند امور اجرایی کشور را در اختیار دارد.پس از فشار برای آزادی (۱۹۹۰ و ۱۹۹۱) قانون اساسی جدیدی در ۱۹۹۱ وضع شد و در ۱۹۹۲ نظام چند حزبی دوباره بر قرار گشت.

در انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۲۰۱۰میلادی برگزار گردید کامپائوره توانست با کسب ۸۰ % کل آراء به پیروزی دست یابد. در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2005 میلادی کاندیدای این حزب کامپائوره موفق به کسب ۸۰ % کل آراء گردید. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۷ میلادی این حزب تعداد کرسی های در اختیار خود را به عدد ۷۳ نفر افزایش داد. انتخابات بعدی پارلمانی در می ۲۰۱۲برگزار شد و انتخابات ریاست جمهوری نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار شد و Roch Marc Christian Kaboré به عنوان رییس جمهور بورکینافاسو از تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ انتخاب گردید.

خواندن کتاب بورکینافاسو را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

 علاقه‌مندان به کشورشناسی مخاطبان این کتاب‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۶۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۹ صفحه

حجم

۹۶۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۸۹ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان