دانلود و خرید کتاب زنان، فمینیسم و اقتصاد محمدتقی کرمی قهی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زنان، فمینیسم و اقتصاد اثر محمدتقی کرمی قهی

کتاب زنان، فمینیسم و اقتصاد

معرفی کتاب زنان، فمینیسم و اقتصاد

کتاب زنان، فمینیسم و اقتصاد اثر محمدتقی کرمی قهی و زهرا خیری‌دوست لنگرودی یکی از کتب تخصصی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) برای دانشجویان و طلاب است.

انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین ناشران دانشگاهی کشور به‌طور ویژه و تخصصی در حوزه‌های مطالعاتی بین‌رشته‌ای فعالیت می‌نماید.

این انتشارات به مثابه بازوی ترویجی دانشگاه اسلامی مرجع کشور، طی قریب به ۲۰ سال فعالیت در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی در راستای افق‌گشایی مرزهای دانشی و تاکنون توانسته است با قریب به ۱۰۰۰ عنوان اثر تألیفی، تنظیمی، تدوینی و ترجمه‌ای، پاسخگوی بخشی از نیاز روزافزون جامعه علمی کشور باشد.

کسب رتبه اول و برگزیده شدن در جشنواره‌های مختلف سبک زندگی، کتاب سال دانشگاهی، کتاب سال دانشجویی، کتاب سال ایران، کتاب سال بانوان، فارابی، کتاب مقاومت، کتاب فصل ج.ا.ایران، پژوهش فرهنگی سال ج.ا.ایران و دکترین مهدویت از جمله جوایز و افتخارات این انتشارات است.

انتشار بیش از ۴۰۰ عنوان کتب میان‌رشته‌ای در زمینه علوم انسانی ـ اسلامی، انتشارات دانشگاه‌ را یکی از پیشگامان تهیه و طبع این آثار در کشور به‌شمار می‌‌آورد. همچنین ایجاد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب نشر اولی و تحقق این ظرفیت در ادوار مختلف، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) را در رسته ناشران حرفه‌ای کشور قرار داده است.

 درباره کتاب زنان، فمینیسم و اقتصاد 

اهمیت فمینیسم در ایران تابعی از اهمیت این جنبش یا مکتب در غرب است. مانند بسیاری از مکاتب و جنبش‌های سیاسی ـ اجتماعی جنبش فمینیسم در آستانه و یا میانه قرن بیست‌ویکم دیگر واجد شور و نشاط اولیه نیست اما این امر به معنی کم‌اهمیتی این جنبش نیست. فقدان انرژی اولیه در این جنبش تا حد زیادی معلول کثرت نیروها و منابع تأثیرگذار اجتماعی در غرب و تا اندازه‌ای بیانگر نهادینه شدن و رسوب ارزش‌ها و مطالبات این جنبش‌ها و مکاتب در غرب است. بنابراین فمینیسم می‌تواند در جامعه ما همچنان به عنوان یک موضوع مطالعه و یک مصداق برای مواجهه باشد.

فمینیسم عمدتاً به عنوان یک جنبش اجتماعی شناخته می‌شود. این امر به چند دلیل صورت گرفته است: بیشتر موضوعاتی از قبیل برابری، تبعیض، خشونت و بازنمایی که در دستور کار این جنبش است موضوعاتی هستند که عمدتاً خوانش اجتماعی از آنها برجسته است و از سوی دیگر حوزه‌های علوم اجتماعی به این موضوعات بیشتر می‌پردازند. در دپارتمان‌های جامعه‌شناسی جنبش فمینیسم یا جنبش زنان یکی از نمونه‌های برجسته جنبش‌های اجتماعی محسوب می‌شود و بسیاری این عقده را بازتاب می‌دهند که فمینیسم بیش از اینکه یک مکتب یا نظریه باشد یک جنبش اجتماعی است.

با این حال می‌توان فمینیسم را یک جنبش و یا نظریه اقتصادی دانست. در واقع یکی از عوامل به وجود آمدن فمینیسم در غرب انقلاب صنعتی است. با تحول در شیوه‌های تولید اقتصادی و تفکیک قلمرو عمومی از قلمرو خصوصی و تمایز یافتن مفاهیمی چون محل کار و محل فراغت (خانه) نیروی تولید و عامل مصرف، چالش‌های اساسی فراروی زنان قرار گرفت که بر اساس آن از سپهر عمومی طرد و به سپهر خصوصی که خصلت اصلی آن بی‌امتیازی است فراخوانده شدند. مناقشات اولیه درباره حق اشتغال زنان و اجازه آن و مالکیت زنان بر دستمزد اشتغال در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، محدودیت تصدی زنان در برخی از مشاغل، گویای نقطه عزیمت‌های اقتصادی در جنبش فمینیسم است. اوج و حضیض‌های فمینیسم در غرب را می‌توان با قبض و بسط در وضعیت معیشت و اشتغال زنان مرتبط دانست. به موازات دستیابی زنان به فرصت‌های اشتغال و رفاه تب و تاب اعتراضات و جنبش‌های فمینیستی فرو می‌نشیند و با تضییق در فرصت‌های اشتغال و نابرابری دستمزد، فعالیت‌های اجتماعی و اعتراضی آن جانی دوباره می‌گیرد.

صرف نظر از این نکته، بسیاری از دستور کارهای این جنبش دستور کارهای اقتصادی است، به غیراز فمینیسم لیبرال که گرایشی اصلاح‌طلب و محافظه‌کار در جنبش فمینیستی است، باقی گرایش‌های فمینیستی، گرایش‌های انقلابی و انتقادی محسوب می‌شوند که وجهه اصلی انتقادهای آنان، با این حال مهم‌ترین دستور کار فمینیسم لیبرال برابری زن و مرد در سپهر عمومی به ویژه حوزه اشتغال است. برخی از گرایش‌ها مانند فمینیسم مارکسیستی و فمینیسم سوسیالیستی با استعانت از نظریه زیربنا بودن اقتصاد در اندیشه کارل مارکس نقطه عزیمت خود را نابرابری اقتصادی زنان و مردان در موقعیت‌های اقتصادی و تقسیم کار جنسیتی قرار داده‌اند. مهم‌ترین دستور کار این گرایش در افتادن با کار خانگی به عنوان یکی از مصادیق برجسته بیگاری است. جنبش هم‌ارزی و تخمین ارزش کار خانگی زنان، مهم‌ترین راهبردهای این گرایش فمینیستی است.

برخی گرایش‌های دیگر همچون فمینیسم رادیکال در پیوند با نظریات انتقادی دیگر همچون نظریه مطالعات فرهنگی و مکتب فرانکفورت که دستور کار اصلیشان توجه به حاشیه‌های اجتماعی و اقتصادی همچون زنان، کودکان و اقلیت‌های مذهبی و نژادی است. مواجهه انتقادی با پدیده قاچاق زنان، پورنوگرافی و روسپیگری واجد سویه‌های انتقادی اقتصادی در این گرایش است.

 خواندن کتاب زنان، فمینیسم و اقتصاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران حوزه اقتصاد و علوم سیاسی مخاطبان این کتاب‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۱۷,۵۰۰
تومان