دانلود و خرید کتاب پول، اعتبار و تعادل عمومی محسن رضایی م‍ی‍رق‍ائ‍د
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پول، اعتبار و تعادل عمومی اثر محسن رضایی م‍ی‍رق‍ائ‍د

کتاب پول، اعتبار و تعادل عمومی

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب پول، اعتبار و تعادل عمومی

کتاب پول، اعتبار و تعادل عمومی، پاسخی به تناقض نقدینگی در اقتصاد ایران پژوهشی از محسن رضایی میرقائد درباره اقتصاد ایران است.

 درباره کتاب  پول، اعتبار و تعادل عمومی

نقش بسیار مهم پول و نقدینگی در جهان و بویژه اقتصاد ایران و از سویی، ابهامات زیادی که درباره نظریات پولی رایج دنیا در ذهن اینجانب به‌وجود آمد، موجب مطالعه بیشتر و عمیق‌تر در باب مفهوم و کاربرد پول در اقتصاد گردید، به‌طوری که این تحقیقات، حدود پانزده سال به طول انجامید و اینک مجموعه پیش‌رو، ویرایش دوم کتاب پول، اعتبار و تعادل عمومی است که با تجدید نظر کلی و با رویکردی کاربردی برای اقتصاد ایران منتشر می‌شود.

هدف از نگارش این کتاب، نگاهی متفاوت به پدیده پول و بازنگری در تعریف پول و نقش و آثار آن است؛ زیرا از یک سو، پول ابزار مبادله است و مبادلات را تسهیل می‌کند، و از سوی دیگر، پول حامل ارزش بوده و لذا حامل متغیّرهای پولی از قبیل سپرده، اعتبار، دارایی و درآمد است و بر متغیّرهای حقیقی اثر می‌گذارد. بنابراین، پول اگرچه به‌عنوان یک ابزار مبادلاتی خنثی است، ولی به‌عنوان حامل متغیّرهای پولی خنثی نبوده و بر فعّالیّت اقتصادی تأثیر دارد.

در این کتاب، با تفکیک متغیّرهای پولی از یکدیگر، مثلاً سپرده از اعتبار و یا دارایی مالی از سرمایه مالی، یک مدل پولی بین متغیّرهای پیش‌گفته ارائه شده است. این مدل پولی در قالب بازار وجوه پولی یا فرایند پولی، تعریف و تبیین شده است. به عبارت دیگر، یک بازار مرکب وجوه پولی یا مدل SAI ارائه شده که خود از دو فرایند تشکیل شده است:

۱- بازار وجوه پولی یا مدل ML که از دو بازار سپرده و اعتبار تشکیل شده است؛

۲- بازار وجوه سرمایه‌ای یا مدل AI که از دو بازار دارایی مالی و سرمایه مالی تشکیل شده است.

۳- در نهایت، ارتباط این دو فرایند پولی و سرمایه‌ای با بخش حقیقی و بررسی چگونگی رسیدن به تعادل در این بازارها، در قالب یک مدل منسجم ارائه شده است.

در فصول انتهایی، ضمن بررسی متغیّرهای پولی و بانکی تا پایان سال ۱۳۹۸، به معمای نقدینگی در اقتصاد ایران یعنی وفور نقدینگی در سطح کلان اقتصاد و کمبود آن در سطح خرد، پاسخ داده شده است.

برای تدوین این مجموعه، نویسنده علاوه بر مطالعه گسترده کتاب‌ها و مقالات اقتصاددانان و صاحب نظران خارجی، از کتاب‌ها، مقالات و گزارش‌های کارشناسی گوناگون در حوزه‌های پولی و بانکی که توسط متخصصان توانمند کشور در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و ... که عمدتاً توسط نیروهای جوان خوش‌فکر تهیه و ارائه شده، بهره فراوان برده و از آنها استفاده نموده است. 

همچنین، نشست‌ها و جلسات فراوانی را با خبرگان حوزه پولی و بانکی، استادان اقتصاد و دانشجویان دوره دکتری اقتصاد برگزار نموده، نظریّه پولی خویش را مرحله به مرحله در معرض نقد این عزیزان قرار داده است و از پیشنهادات مطرح شده، برای تدوین مطالب استفاده نموده است. 

از سویی، مدل مطرح شده در این کتاب، حاصل رساله دکتری محسن رضایی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

 خواندن کتاب پول، اعتبار و تعادل عمومی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب می‌تواند مجموعه‌ای مناسب برای تدریس دوره‌های دکتری اقتصاد بویژه در گرایش های اقتصادپولی، اقتصاد مالی و اقتصاد ایران باشد.   

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۴۰ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
تومان