دانلود و خرید کتاب سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر رابرت کانن ترجمه ندا شیخ‌الاسلامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر

سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر اثری مشترک از رابرت کانن، کریستوفر نپر است که ندا شیخ‌الاسلامی، غلامرضا یادگارزاده و مریم بنی‌عامریان آن را ترجمه کرده‌اند.

 درباره کتاب سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر

کتاب سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر با در نظر گرفتن دو مخاطب نوشته شده است. مخاطب اصلی مربیان دانشگاهی بی‌تجربه‌ای می‌باشند که به دنبال مشاوره صریح و ایده‌هایی برای سخنرانی برای دانشجویان هستند. مخاطب دوم بسیار گسترده‌تر است. این مخاطب شامل دانشگاهیان باتجربه‌ای است که ممکن است به دنبال ایده‌هایی به منظور بهبود سخنرانی به عنوان یک روش یادگیری یا برای کاهش اضطراب سخنرانی باشند.

این راهنما ساختار پنج قسمتی نسخه‌های قبلی را حفظ می‌کند.

- سخنران مؤثر، خلاصه‌ای از بررسی‌های مرتبط با تدریس مؤثر در آموزش عالی را ارائه می‌دهد و این مبنایی برای چهار بخش زیر است:

ـ آماده‌سازی سخنرانی: ایده‌هایی برای آماده‌سازی محتوا و ارائه یک سخنرانی ارائه می‌کند.

ـ ارائه سخنرانی: موارد ضروری در ارائه یک سخنرانی را شرح می‌دهد.

ـ ارزشیابی سخنرانی: با بهبود سخنرانی‌ها از طریق ارزشیابی دقیق سر و کار دارد به طوری که ممکن است تغییراتی را به همراه داشته باشد. این بخش تعدادی از فنون ارزشیابی را برای کمک به این فرآیند مهم توصیف می‌کند.

ـ به جای اینکه معلم متکلم وحده باشد، دانشجویان در سخنرانی‌ها یاد بگیرند: به نگرانی‌ها در مورد کارایی یک سخنرانی ۵۰ دقیقه‌ای سنتی به عنوان یک روش یادگیری اشاره می‌کند. این فصل به عنوان فصل نهایی روش‌های کلی استفاده از زمان سخنرانی برای روش‌های موفق‌تر، چالش‌برانگیزتر و جالب‌تر آموزش گروه‌های بزرگ دانشجویان را پیشنهاد می‌دهد.

تمرکز این راهنما بر سخنرانی است، هرچند گسترش بحث در موضوعات مهم و مرتبط مانند سنجش یادگیری دانشجویان و روش‌های تدریس جایگزین وسوسه‌برانگیز بوده است. با این حال، فضای کافی در راهنما برای پرداختن به این موضوع‌ها وجود ندارد و راهنماهای عالی دیگری مانند منابع اینترنتی فراوان و کتاب‌های روش تدریس برای این منظور وجود دارند. به برخی از این منابع در متن اشاره شده و برخی دیگر در فصل ۶ تحت عنوان «پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر» ارائه می‌شوند.

 خواندن کتاب سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 این کتاب برای معلمان و مربیان، اساتید دانشگا و دانشجویان نوشته شده است.

 درباره نویسندگان کتاب سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر

 رابرت کانن

کانن مدیر مرکز مشاوره آموزش دانشگاه (نیوانگلند) از سال ۱۹۷۵ یکی از اعضای فعال هردسا بوده است. وی دانشیار و مدیر مرکز مشاورهٔ آموزش دانشگاه در دانشگاه ادلاید بود. او در فاصلهٔ بین سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۷ به عنوان استاد در دانشگاه اندونزی اولین مرکز تحقیقات آموزشی و توسعه را تأسیس کرد. او در زمینهٔ تدریس و همچنین در حوزهٔ توسعهٔ آموزش در اندونزی زبانزد بود و به خاطر دو کتابچهٔ راهنمای مربیان دانشگاه‌ها و کالج‌ها (کوگان پیج) و راهنمای مربیان پزشکی (کلوور) که با دیوید نوبل تألیف کرده بود، مشهور است.

کریستوفر نپر

کریستوفر نپر کارشناسی (شفیلد)، دکتری (ساسکاچوآن) دیگر نویسنده راهنما، استاد بازنشستهٔ روانشناسی و مدیر بازنشستهٔ مرکز آموزش و یادگیری دانشگاه کوئین کانادا است. او اولین رئیس جامعهٔ آموزش و یادگیری در آموزش عالی در کانادا و سردبیر مجلهٔ بین‌المللی توسعهٔ دانشگاهی بود. وی در آموزش و یادگیری سطح سه زبانزد بوده و در اقصا نقاط جهان، کارگاه‌ها و دوره‌هایی برگزار کرده است. "آموزش مادام‌العمر" (کوگان پیج) از کتاب‌های تأثیرگذار کریستوفر نپر است که با همکاری آرتور کراپلی تألیف شده است.

بخشی از کتاب کتاب سخنرانی برای تدریس و یادگیری بهتر

چرا سخنرانی؟

اساتید وظیفه‌شناس در خصوص این پرسش بنیادی (چرا سخنرانی؟) اندیشیده‌اند و به نتیجه‌ای مختص خود رسیده‌اند که اصلاً چرا باید سخنرانی کنند. این پرسشی است که سخنرانان کارآمد دائماً آن را از خود می‌پرسند. یکی از دلایل این است که آن‌ها می‌دانند شواهد مستحکمی مبنی بر اینکه سخنرانی یک روش یادگیری و تدریس کارآمد باشد، وجود ندارد و دلیل دیگر این است که آن‌ها می‌دانند برای ارتقای فرایند یادگیری و تدریس، باید دائماً تأثیر روش‌های آموزشی خود بر دانشجویان را بهبود دهند.

در آموزش عالی، سخنرانی کم و بیش بدیهی انگاشته می‌شود ولی شواهد بسیاری نشان می‌دهد که سخنرانان در ارتقای انواع یادگیری که افراد دانشگاهی برای آن‌ها بیشتر از هر چیزی ارزش قائل هستند، ناکارآمد عمل می‌کنند. این انواع یادگیری عبارتند از: درک، حل مسئله، تحلیل و خلاقیت به جای کسب اطلاعات صرف. در اثر کلاسیک دونالد بلای۴۶، با عنوان "سخنرانی چه کاربردهایی دارد"، درباره این شواهد بحث و گفتگو شده است.

از نظر ما، همه هر از گاهی در زندگی حرفه‌ای و دانشگاهی خود مجبور می‌شویم سخنرانی کنیم و بیشتر دروس/ دوره‌های آموزشی به نوعی شامل سخنرانی می‌شوند. برخی از دلایل آموزشی معتبر که اخیراً برای سخنرانی کردن عنوان شده، عبارتند از:

۱. هنگامی که ضروری است تا دانشجویان پیش از مشغول شدن به کار انفرادی یا گروهی، با درس یا موضوعی خاص آشنا شوند.

۲. هنگامی که مطالب را نمی‌توان به سادگی از منبع دیگری به دست آورد یا باید آن‌ها را به شیوه‌ای خاص منظم کرد،

۳. هنگامی که استاد می‌خواهد در درک دیدگاه‌های دیگر به دانشجو کمک کند، رویکردهای زمینه‌ای دیگر برای درک، تحلیل یا ارزشیابی را به ایشان نشان دهد یا تحقیقات و تجربیات خود را به شیوه‌ای هوشمندانه با آموخته‌های دانشجویان مرتبط سازد،

۴. هنگامی که استاد می‌خواهد اطلاعات را از منابع متعددی مانند گفتگوهای بین‌گروهی که در کلاس صورت گرفته، گردآوری کند.

این نکته آخر، پندی را درباره سخنرانی به ما گوشزد می‌کند که فکر را به خود مشغول می‌سازد. نکته این است که نباید سخنرانی را ارائه‌ای به دانشجویان پنداشت، بلکه باید آن را جلسه‌ای عمومی با آن‌ها دانست.

در هر شرایطی می‌توانیم یاد بگیریم سخنرانی (یا جلسات عمومی) خود را تا جایی که امکان دارد، دقیق و کارآمد کنیم. سخنرانی علیرغم چالش‌های بسیاری که در مقابلش قرار دارد، همچنان پابرجاست. پیش‌بینی‌هایی که عنوان می‌کردند روش سخنرانی از میان خواهد رفت، همگی اشتباه از کار درآمدند، به‌خصوص بدین دلیل که اکثر مؤسسات با مشکلات مربوط به نسبت بالای دانشجو به استاد دست و پنجه نرم می‌کنند.

با وجود چالش‌های موجود، ایده‌هایی که در این کتاب راهنما ارائه شده، آغازی است برای قدم برداشتن در راه حفظ کیفیت تدریس. برای مطالعه پیشنهادهای بیشتر می‌توانید به کتاب‌هایی مراجعه کنید که نام‌شان در فهرست پیشنهادی انتهای کتاب حاضر ذکر شده است.

در کتاب راهنمای حاضر قصد داریم پیشنهاداتی کاربردی درباره سخنرانی ارائه کنیم. بخشی از ایده‌های ذکر شده از تفسیر یافته‌های تحقیقات و بخش دیگر آن‌ها از تجربه و دانشی نشأت می‌گیرند که خودمان از ارائه سخنرانی‌های متعدد در عرض پنجاه سال کسب کرده‌ایم.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
آموزش این ویژگی، شامل مهارت‌های به هم پیوسته‌ای نظیر توضیح دادن، اثبات کردن، بحث کردن، استفاده از ابزار کمک آموزشی و برانگیختن تفکر است.
احمد

حجم

۲۹۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۲۹۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان