دانلود و خرید کتاب بیداری در آلاسکا اولیور دبلیو ساکس ترجمه امیرحسین کریمی پناه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب بیداری در آلاسکا

کتاب بیداری در آلاسکا، گزیده‌ای از کتاب «بیداری‌ها» اثر اولیور ساکس، پزشک متخصص مغز و اعصاب است که در آن به بیماران مبتلا به بیماری خواب یا انسفالیت لتارژیک و سرگذشت حیرت‌انگیز آن‌ها می‌پردازد. نمایشنامه «یک جور آلاسکا» توسط هارولد پینتر، نمایشنامه‌نویس برنده جایزه نوبل بر اساس این داستان، نوشته شده است. این گزیده مقالات و نمایشنامه با نام «بیداری در آلاسکا» در ایران منتشر می‌شود.

کتاب بیداری‌ها، مهم‌ترین اثر اولیور ساکس، پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) است که به بیماران مبتلا به انسفالیت لتارژیک می‌پردازد. بر اساس این کتاب فیلمی نیز با همین نام ساخته و نمایشنامه‌ای نیز با نام «یک جور آلاسکا» نوشته شده است. این کتاب، این فیلم و این نمایشنامه مورد توجه بسیاری از هنرمندان بوده و موفقیت‌های بسیاری نصیب خود کرده‌اند.

درباره کتاب بیداری در آلاسکا

کتاب بیداری‌ها به بیماری انسفالیت لتارژیک می‌پردازد. بیماری‌ای که پس از جنگ جهانی اول اپیدمی و جهان‌گیر شد و بازماندگانش تا پایان عمر در خواب فرو رفتند. البته تعداد اندکی که شانس آن را داشتند که مورد آزمایش با داروی ال-دوپا قرار گیرند، برای دوره کوتاهی بیداری را تجربه کردند. بیداری در میانه سرمای بیماری‌شان: بیداری در آلاسکا.

بیماران مبتلا با علائم گوناگونی روبرو بودند و در نهایت، در خوابی طولانی فرورفتند و روز به روز از تعدادشان کاسته شد و به آسایشگاه‌های شبانه‌روزی سپرده شدند و با آن‌ها همچون گیاهی که زندگی در او خفته است، رفتار می‌شد تا بالاخره با جادوی داروی ال-دوپا و کار بالینی اولیور ساکس، بار دیگر برای مدتی کوتاه به زندگی بازگشتند و از این که چندین سال تا چند ده سال در خواب بودند، شگفت‌زده شدند.

کتاب بیداری در آلاسکا را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

کتاب بیداری در آلاسکا، کتابی است که میان پزشکی و هنر ارتباط برقرار می‌کند. کتابی که میان علوم اعصاب و هنر ارتباط برقرار می‌کند. رویکردی انسانی به بیماری که هویت انسان را نشانه گرفته بود و اکنون ناپدید شده است، روایتی شگفت‌آور است که هر کسی را می‌تواند به نحوی به خود مشغول کند.

این کتاب مخصوصا به علاقه‌مندان به هنر و هنرمندان، به پزشکان و فیلسوفان و در نهایت تمام افرادی که هویت انسانی، بیماری‌ها و زندگی برایشان جذاب است، توصیه می‌شود.

درباره اولیور ساکس 

اولیور ساکس، پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) و نویسنده بسیار معروفی است که در سرتاسر جهان به خاطر روایت‌هایش از بیمارانش و شگفتی‌هایی که در بیماری‌های منحصر به فردشان یافته است، مشهور است. معروف‌ترین کتاب او یعنی «بیداری‌ها» روایتی از تجربه منحصر به فرد او در کار با بیماران مبتلا به انسفالیت لتارژیک است که منجر به بیداری کوتاه ایشان از خوابی چند ساله شد. از این اثر فیلمی نیز با بازی رابرت دنیرو و رابین ویلیامز ساخته شده است.

 درباره هارولد پینتر

هارولد پینتر نمایشنامه‌نویس شناخته شده‌ای است که از معروف‌ترین آثار او می‌توان به «جشن تولد» و «خیانت» اشاره کرد. همچنین او برنده جایزه نوبل ادبیات است. «یک جور آلاسکا» اثر کوتاهی از اوست که بر اساس و تحت تاثیر کتاب بیداری‌های اولیور سکس نوشته شده است.

بخشی از کتاب

افرادی که دچار بیماری شدند ولی از حملهی خوابآلودگی/ بیخوابی شدید آن جان سالم به در بردند، اکثراً از بازگشت به زنده بودنِ حقیقی خود، بازماندند. آنان هشیار و آگاه بودند هرچند کاملاً بیدار نبودند؛ می‌توانستند بدون حرکت و بدون صحبت برای تمام روز در صندلیهایشان بنشینند در حالی که هیچ‌گونه انرژی، انگیزه، ابتکار عمل، حرکت، اشتها، علاقه یا آرزویی نداشتند. آنان آن چیزی که برایشان رخ میداد را بدون توجهِ فعال و با بیتفاوتی کامل، ثبت میکردند. آنان احساس زنده بودن را نه درک میکردند و نه به همراه داشتند؛ آنان شبح‌‍وار و چون زامبی منفعل بوند و چنین بود که فون اکونومو آنان را با آتشفشانهای خاموش قیاس می‌کرد. چنین بیمارانی در زبان عصبشناسی ،اختلالهای منفی را نشان میدادند که در واقع همان نداشتن هیچگونه رفتاری بود. آنان از منظر هستیشناختی مرده بودند، تعلیق شده بودند یا خوابیده بودند. در انتظار بیداری، بیداری‌ای که پنجاه سال بعد -هرچند برای کسر کوچکی از آنان که زنده مانده بودند- رخ داد!

فهرست کتاب بیداری در آلاسکا

• مقدمه دکتر عبدالرحمان نجل رحیم، مغز پژوه

• بیماری خواب

• رخدادهای پس از بیماری خواب

• تاریخچه‌ای از بیماری خواب

• بیماری پارکینسون و پارکینسونیسم

• نمایشنامة «یک جور آلاسکا»

نظرات کاربران

Arezoo Nodet
۱۴۰۰/۰۱/۳۱

ارتباطی زیبا و ادیبانه بین علم پزشکی و هنر برای علاقمندان به طب شدیدا توصیه میشود

keyvan
۱۳۹۹/۰۷/۲۰

هر کی دکتره بخونه

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۸۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

حجم

۵۸۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۰ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان