دانلود و خرید کتاب دیپلماسی ایران و قطعنامه‌ی ۵۹۸ ایرج همتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیپلماسی ایران و قطعنامه‌ی ۵۹۸ اثر ایرج همتی

کتاب دیپلماسی ایران و قطعنامه‌ی ۵۹۸

معرفی کتاب دیپلماسی ایران و قطعنامه‌ی ۵۹۸

دیپلماسی ایران و قطعنامه‌ی ۵۹۸ نوشته دکتر ایرج همتی و داود صفایی فسخودی است. این کتاب به بررسی و تحلیل و نقد رفتار سیاسی ایران در جریان جنگ هشت‌ساله و پایان آن است.

کتاب شــامل یک فصل مقدماتی و شش فصل اصلی است. فصل مقدماتی به بررسی متون مهم در زمینه پژوهش جنگ، تعریف مفاهیم و الگوی رفتار سیاست خارجــی ایران در جنگ اختصاص دارد. در فصــل اول مروری بر وقایع اصلی مرتبط با عملکرد دیپلماســی ایران از آغاز جنگ تــا مقطع صدور قطعنامه ۵۹۸ صــورت می‌گیرد. فصل دوم به تحولات نظام بین‌الملل دوقطبی در دهه ۱۹۸۰ و تأثیر این تحولات بر حل و فصل نهایی جنگ می‌پردازد. مباحث فصل ســوم تأثیر دیپلماسی ایران بر صدور قطعنامه ۵۹۸ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 در فصل چهارم مهم‌ترین تحولات سیاسی و بین‌المللی پایان جنگ بررســی می‌شود. با توجه به فرضیه پژوهش، تمرکز اصلی در این فصل بر نحوه تعامل سیاست خارجی و دیپلماســی ایران با سازمان ملل در چارچوب قطعنامه ۵۹۸ اســت. فصل پنجم روند تحولات سیاســی و دیپلماتیک جنگ را از مرحله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ پی می‌گیرد. مباحث این فصل با مذاکرات آتش‌بس و سپس گفتگوهای صلح ایران و عراق زیر نظر دبیرکل سازمان ملل، قطع گفتگوها و آغاز مکاتبات رؤســای جمهور عراق و ایران که به اعلام پذیرش مجدد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر توســط عراق منجر شــد ادامه می‌یابد. فصل ششم روند تحولات سیاســی و دیپلماتیک جنگ را از پذیرش مجدد قرارداد الجزایر تا انتشــار بیانیه تاریخی دبیرکل سازمان ملل مبنی بر شناسایی عراق به عنوان متجاوز مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

در تهیه مطالب این کتاب علاوه بر اســتفاده از منابع و آثار منتشر شده داخل و خارج و نیز برخی اسناد دیپلماتیک درباره جنگ، با بعضی از مسئولین سیاسی و نظامی جنگ مصاحبه‌های اختصاصی صورت گرفته است.

خواندن کتاب دیپلماسی ایران و قطعنامه‌ی ۵۹۸ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۰۱ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۰۱ صفحه