دانلود و خرید کتاب بازرگان بدون روتوش اندیشکده برهان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازرگان بدون روتوش اثر اندیشکده برهان

کتاب بازرگان بدون روتوش

معرفی کتاب بازرگان بدون روتوش

کتاب بازرگان بدون روتوش که موسسه اندیشکده برهان آن را منتشر کرده است گذری دارد بر ادوار فکری و عملکردی مهدی بازرگان رئیس دولت موقت در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران.

درباره کتاب بازرگان بدون روتوش

«مهدی بازرگان» متفکری است که در عالم سیاست نقش آفرینی زیادی داشته و برجستگی او بیش‌تر از این منظر است چرا که وی را اگر به صرف اثرگذاری وی در عالم علم و اندیشه بخواهیم، بررسی کنیم فاصله‌ای قابل توجه با افرادی چون استاد شهید «مطهری» و دکتر «شریعتی» خواهد داشت. بازرگان دین را از منظر قانون طبیعی نظاره می‌کند و آن را همان نظام تعبیه شده توسط ناظم هستی می‌داند و برخلاف طبیعیون جهان را تحت تدبیر آفریننده و خالق می‌داند و این طور بیان می‌کند: «در طبیعت یک نمونهٔ واحد یا یک قانون کامل وجود دارد که مراحل تکامل اخلاقی و اجتماعی را نشان می‌دهد لذا ما برای طبیعت حاکمیت قائل نیستیم بلکه خالق اداره کنندهٔ طبیعت را حاکم می‌شمریم.» 

این کتاب اهمیت ویژه‌ای در شناساندن مهدی بازرگان به مخاطب دارد.

خواندن کتاب بازرگان بدون روتوش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را بهتمام علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب بازرگان بدون روتوش

وی در ادامه می‌گوید: «اگر دین سیاست را در اختیار اوامر خود نگیرد، سیاست دین را مضمحل خواهد کرد یا در سلطهٔ اقتدار خود خواهد گرفت چون کار دیگری نمی‌تواند بکند. سیاست با دین هم مرز است و رعایت مرز را نمی‌کند.»

بازرگان در کتاب «سرّ عقب افتادگی ملل مسلمان» بار دیگر به روحانیت انتقاد می‌کند که علی‌رغم نفوذی که داشته و جزو صاحبان قدرت بوده‌اند و در بسیاری از موارد قدرت بیش‌تر از شاه و حکومت داشته‌اند به جای عمل، به ذکر و نظر روی آورده بودند. وی با اشاره به اهمیت فوق العاده اسلام به وجود حکومت و دخالت و مراقبت از مردم تا حد مهم‌ترین واجبات و مقدم بر نماز، روزه و حج معتقد است بر خلاف آن چه تا کنون میان مردم مرسوم بوده اسلام دیانت و سیاست را پا به پای یک‌دیگر به پیش می‌برد. هم‌چنین در پاسخ به انتقادهایی که به استناد یک مصاحبه‌اش مبنی بر عدم دخالت در سیاست به وی وارد می‌شد، ضمن تأیید ابراز نظر قبلی و برای توجیه فعالیت سیاسی خود می‌گوید: «روزی که مسؤولین و متصدیان به وظیفهٔ خود عمل نکردند و بلکه خلاف آن را انجام دادند و دزد و خائن بودند، همه کس مجبور است همه کاره شود. استاد دانشگاه هم به داد و فریاد سیاسی می‌پردازد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۵ صفحه

حجم

۲۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۵ صفحه

قیمت:
۸,۵۰۰
تومان