دانلود و خرید کتاب قیام گوهرشاد سینا واحد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قیام گوهرشاد اثر سینا واحد

کتاب قیام گوهرشاد

معرفی کتاب قیام گوهرشاد

احمد پازوکی (سینا واحد) در کتاب قیام گوهرشاد به شرح و تحلیل این قیام تاریخی دوره پهلوی که برخی از محققان آن را بزرگترین جنایت عصر پهلوی دانسته‌اند، پرداخته‌ است.

قیام گوهرشاد در اعتراض به روند دین‌زدایی رضاشاه در سال ۱۳۱۴ در مشهد رخ داد. این قیام عکس‌العمل طبیعی مردم به اقدامات ضد دین حکومت پهلوی بود که به دست ماموران سرکوب شد و هزاران تن از مردم متدین به شهادت رسیدند.

درباره کتاب قیام گوهرشاد

پازوکی در کتاب قیام گوهرشاد با رویکرد تاریخ شفاهی به سراغ این واقعه رفته و با افراد حاضر در این قیام مصاحبه کرده است. او با پرسش‌ها و تحلیل‌های دقیق کوشیده ابعاد و زوایای آن واقعه را برای خوانندگان روشن کند.

خواندن کتاب قیام گوهرشاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، به ویژه تاریخ شفاهی.

جملاتی از کتاب قیام گوهرشاد

ساده‌اندیشانه اگر به کودتای ۱۲۹۹ بنگریم، خواهیم گفت که مثلاً چون مشیرالدوله یا سپهدار اعظم و یا... نتوانستند مطابق میل انگلستان عمل کنند، لذا آنان اقدام به کودتا کردند و تهران را فتح نمودند، اما واقعیت چیز دیگری است.

دو نهضت اسلامی همزمان- نهضت اسلامی جنگل و نهضت اسلامی خیابانی- هشدار پرخطری است برای نیروهای استعمارگر انگلیس در خاورمیانه. زیرا اگر این دو نهضت اسلامی رشد می‌کرد و گسترش می‌یافت، تمامی منافع انگلستان را در خاورمیانه به خطر می‌افکند و از طرفی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ را مورد آسیب قرار می‌داد. بی‌جهت نیست که سفیر دولت انقلاب روسیه "روتشتین" به میرزا کوچک‌خان دستور می‌دهد که خود را به رضاخان تسلیم نماید و لنین با توجه به اینکه اعلام کمک به میرزا کوچک‌خان را کرده بود، از پشتیبانی نهضت جنگل دست می‌شوید و با کفر غرب در مورد سرکوب نهضت جنگل به توافق می‌رسد و این توافق وحشتناک، لازمه‌اش پذیرش رژیم کودتا است.

از طرفی مرحوم سیدحسن مدرس هم در فکر ایجاد یک نهضت اسلامی افتاده بود و برای تشکل نیروهای نظامی، تماس‌هایی با همفکران خویش گرفته و قرار بود افرادی مسلح بدو بپیوندند.

اگر نهضت اسلامی مدرس صورت وقوع می‌یافت و با نفوذ و تقوا و فقاهت و اعلمیت و جسارتی که آن مرحوم داشت و پیوستن این نهضت‌ها به یکدیگر، در حقیقت یک رهبری انقلابی مذهبی در اینجا تشکل پیدا می‌کرد و در چنین صورتی، دیگر، قدرت کافر انگلیسی، به هیچ روی نمی‌توانست این شعله‌های عظیم انقلابی خلق مسلمان را خاموش کند، تا بتواند بر روی آن چکمه‌های سلطهٔ خویش را بگذارد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
"خوشم نمی‌آید این‌قدر از فرنگ تعریف کنند، باید ایران را چون فرنگ ساخت." این گفتهٔ رضاشاه است به علی دشتی-
:)
به زور "کلاه پهلوی" به سر مردم گذاشتن، یعنی همه را مثل "پهلوی" کردن، یعنی همه را شبیه رضاخان کردن، یعنی جامعه را از هویت تاریخی- ملی خویش بریدن، یعنی سنت‌ها و ارزش‌های اجتماعی را منهدم کردن، یعنی غارتگران غربی را آسوده خیال گردانیدن
:)
بنابراین، رژیم کودتا می‌بایست دو هدف اساسی را تعقیب می‌کرد: ۱- محو اسلام و بیرون راندن "دین" از صحنهٔ زندگی اجتماعی. ۲- مبارزه با روحانیون متعهد و مبارز و خاموش ساختن آنان.
:)

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان