دانلود و خرید کتاب امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی محمد قنبری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی اثر محمد قنبری

کتاب امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی

معرفی کتاب امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی

امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی نوشته محمد قنبری، کتاب یازدهم از مجموعه کتاب‌های دانشکده دفاع ملیِ پژوهشگاه عالی دفاع ملی است. این پژوهشگاه (دانشگاه) از مراکز علمی کلیدی و حساس در عرصهٔ مسائل راهبردی است و عمده انتشاراتش در سه زمینه مدیریت راهبردی، دفاع ملی و امنیت ملی است.

انسان برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف والای انسانی خود بعد از برآوردن نیازهای فیزیولوژیکی که اساس موجودیتش را تشکیل می‌دهد، نیاز به وجود امنیت دارد. فرآیند اجتماعی بنیادین با امنیت را می‌توان نوعی ویژگی‌های خودجوش دانست که هدف آن به وجود آوردن فضاهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی نسبتاً امن است. جوامع امن به افراد امکان می‌دهند تا زندگی کنند، تحرک داشته باشند و به فرهنگ، زبان و هویتشان بدون هراس از تهدیدهای خشونت‌آمیز مستقیم و غیرمستقیم وفادار بمانند. بدین ترتیب، امنیت یکی از اساسی‌ترین نیازهای اجتماعی است که افراد جامعه باید از آن برخوردار باشند.

یکی از عوامل اثرگذار در حوزه احساس امنیت عمومی کشورها، پدیده پیچیده تروریسم است که همواره و از گذشته‌های دور به‌عنوان یک عامل تهدیدکننده برای امنیت کشورها مطرح بوده است. امروزه این پدیده به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امنیتی ملت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان تبدیل‌شده است. رواج پدیده تروریسم منحصر به منطقه و یا دولت خاصی نیست، بلکه از کشورهای کوچک، کمتر توسعه‌یافته تا بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا به نحوی با این معضل امنیتی مواجه هستند. کشور ایران به‌دلیل واقع‌شدن در منطقه حساس خاورمیانه با تهدیدها، مخاطره‌ها، چالش‌ها و تحولات عمده‌ای در محیط امنیتی خود روبه‌رو است. واقعیت این است که محیط راهبردی ایران، ازجمله امنیت ملی در معرض تهدیدهای تروریستی قرار دارد.

بعضی از نقاط کشور خصوصاً مناطق مرزی، دستخوش حوادث و ناامنی‌های متعددی از سوی گروه‌های تروریستی بوده و باعث وارد شدن آسیب به نیروها و امکانات کشور گردیده است.

درباره کتاب امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی

کتاب حاضر در چهار فصل به موضوع امنیت ملی و نقش تهدیدهای تروریستی در برهم‌زدن امنیت عمومی می‌پردازد. در فصل اول مفاهیم مرتبط با احساس امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی مطرح شده‌اند. فصل دوم به مبانی نظری دو موضوع یاد شده می پردازد. در فصل سوم بحث محیط‌شناسی مطرح می‌شود و زمینه های محیطی در رابطه با دو مفهوم امنیت و تهدید برررسی می‌شود. در فصل چهارم کتاب هم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از مباحث کتاب آمده و در انتها یک الگوی راهبردی برای احساس امنیت عمومی در سطح ملی در برابر تهدیدهای تروریستی کشور معرفی شده است.

خواندن کتاب امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

پژوهشگران و دانشجویان حوزه دفاع و امنیت ملی

جملاتی از کتاب امنیت عمومی و تهدیدهای تروریستی

بهرام بیات در کتاب جامعه‌شناسی احساس امنیت، تمامی مؤلفه‌های امنیت اجتماعی را قابل‌سنجش از طریق مراجعه به ذهنیت و آرای عمومی می‌داند. علاوه بر این ازنظر ایشان، در سایر ابعاد امنیت مثل امنیت سرزمین (دفاعی یا نظامی) هم برخی جهات قابل‌سنجش از طریق اخذ نظرات و سنجش احساسات شهروندان است. ایشان مؤلفه‌های احساس امنیت را شامل نوع نگاه فلسفی و اندیشه‌ای به مثلث «امنیت، عدالت و آزادی»، تأمین اجتماعی، فضای رسانه‌ای، مطالبات اجتماعی، فقدان جرم و جنایت، شرایط و موقعیت خطرناک و مخاطره‌آمیز، کیفیت عملکرد پلیس، اعتماد اجتماعی، حفظ هویت و ویژگی‌های شخصیتی، ثبات سیاسی و امنیت سرزمینی می‌داند. در خصوص مؤلفهٔ اول معتقد است، «به میزانی که هریک از ابعاد سه‌گانه برای یک جامعه اهمیت بیشتری داشته باشد، نوع احساس امنیت فرق خواهد کرد» تاریخ اجتماعی ایران نشان داده که هرزمانی امنیت کشور با اختلال مواجه شده، در آن مقطع احساس ناامنی نیز افزایش پیداکرده است. احساس امنیت با متغیرهای اجتماعی نظیر نظم اجتماعی، سرمایهٔ اجتماعی، اعتماد، مشارکت، رسانه‌های جمعی، رفاه اجتماعی و فضای شهری ارتباط دارد.

نظرات کاربران

ali.tabatabaei.
۱۴۰۰/۱۱/۱۹

عالی

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۴۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۹۴ صفحه

حجم

۵۴۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۹۴ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان