دانلود و خرید کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی حسین کرمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی اثر حسین کرمی

کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی

نویسنده:حسین کرمی
انتشارات:انتشارات سخن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی

تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی اثری در فلسفه نوشته حسین کرمی، انسان‌شناسی مکتب ملاصدرا و کارل یاسپرس را با هم مقایسه کرده و چند موضوع مهم را در هر دو کتاب بررسی کرده است. فایده مطالعات تطبیقی در علوم مختلف این است که از وحدت‌ها و وفاق‌ها پرده‌برداری می کند و کاستی‌ها و غفلت‌ها را هم مینمایاند.

خلاصه کتاب انسان‌شناسی تطبیقی

حسین کرمی در کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی، حقیقت انسان در دو نظام فلسفی متفاوت یعنی جکمت متعالیه و اگزیستانسیالیسم کارل یاسپرس را ترسیم کرده است.
کرمی معتقد است انسان و شناخت حقیقت او در هر دو نظام فکری از جایگاه رفیع و مهمی برخوردار است که بدون التفات بدان این تطبیق تمام نیست.

کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی برای چه کسانی مناسب است

انسان‌شناسی تطبیقی کتابی است که به مقایسه وجودی به اسم انسان در دو مکتب فلسفی پرداخته و طبیعتا پزوهشگران حوزه فلسفه و در درجه بعد انسان‌شناسی مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

جملاتی از کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی

صدرا معتقد است حقیقت انسان، نفس ناطقه اوست که به دلایلی غیرقابل شناسایی است:

۱. نفس ناطقه آدمی عین اضافه اشراقی و تعلق وجودی به مبدأ است. در فصل پیش، ذیل اصولی که از حکمت متعالیه مرور شد آمد که در هستی‌شناسی صدرا حقیقت "من" همان حیثیت اضافه اشراقی به سوی مبدأ است. این اضافه مستقل از مبدأ، قابل ادراک نیست و اگر به صورت مستقل ادراک شود، دیگر اضافه نخواهد بود. حقیقت من، فقط معنای "از" دارد و "من" از "خدا"ست. در این میان "از" حقیقت مستقلی نیست و چون معنای حرفی است، هرگز نمی‌تواند به معنای اسمی مبدل شود و الا دیگر اضافه نیست و خود مضاف‌الیه می‌شود. در حالی که در اضافه اشراقی، مضاف و مضاف‌الیه وجود ندارد و تنها اضافه محقق است. حقیقت من، عین تعلق است، نه چیزی دارای تعلق پس نفس را مستقلاً نمی‌توان شناخت و شناخت آن در پرتو شناخت مبدأ آن میسر است.
۲. در ذهن نمی‌توان از نفس، وجودی حقیقی به دست آورد. به دیگر سخن: وجود ذهنی برای ماهیت نفس محال است. زیرا نفس جوهر فعال و مدرِک است، نه جوهر منفعل و مدرَک. جوهر فعال نفس همیشه در قالب "من" خود را ارائه می‌دهد، نه آنکه بتوان از "من" صورتی در ذهن منعکس نمود و بدین‌سان آن را متعلق دانایی ساخت. اگر من در ذهن منعکس شود، دیگر من حقیقی نخواهد بود و ابژه و عین خواهد شد و نه مبدأ شناسایی.

فهرست کتاب تلاشی در انسان‌شناسی تطبیقی

فصل اول: اصولی از حکمت متعالیه و اگزیستانسیالیزم؛
فصل دوم:‌ حقیقت انسان از دیدگاه صدرالمتألهین ‌ و کارل یاسپرس؛
فصل سوم: ساحت‌های انسان از دیدگاه صدرا و یاسپرس‌و ارتباط آنها با یکدیگر؛
فصل چهارم: عرصه‌های اصلی نفس از دیدگاه ملاصدرا و یاسپرس؛
فصل پنجم:‌ ارتباط و نقش آن در تحقق انسان؛
فصل ششم:‌ ارزیابی و نتیجه‌گیری.







نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۱۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۱۵ صفحه

حجم

۴۱۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۱۵ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
تومان