دانلود رایگان کتاب اربعین مهدی آقابابایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اربعین اثر مهدی آقابابایی

کتاب اربعین

معرفی کتاب اربعین

کتاب اربعین نوشتهٔ مهدی آقابابایی است. نشر مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر شما را با مراسم اربعین بیشتر آشنا خواهد کرد.

درباره کتاب اربعین

کتاب اربعین در ابتدا می‌گوید که یکی از معتقدات مردم که همواره سنت بر آن جاری بود تذکار و تشکیل مجلس یادبود برای درگذشتگان پس از گذشت ۴۰ روز بوده است. روز اربعین خویشاوندان و دوستان میت پیرامون همدیگر اجتماع می‌کنند و برای بزرگداشت متوفی و طلب مغفرت خیرات و مبرات کرده و اشعار و مراثی می‌خوانند و خصوصیات اخلاقی و مزایای اجتماعی او را بیان می‌کنند و چون آدمی فراموشکار است و همواره به امور مرگ و آخرت توجهی ندارد، از این جهت تشکیل مجلس چهلم برای زندگان نیز مفید است و آنان را به یاد مرگ می‌اندازد.

اربعین در لغت به معنی چهلم است. این واژه در اصطلاح اسلامی به یک مراسم مذهبی شیعی گفته می‌شود. این مراسم مربوط به چهلمین روز پس از درگذشت امام حسین (ع)، بخشی از خانواده و یاران او در کربلا است و هر سال در میان شیعیان محترم شمرده می‌شود. این روز مصادف است با روز بیستم ماه صفر؛ روزی که باقیماندهٔ خانوادهٔ حسین بن علی از شام به مدینه بازگشتند؛ روزی که «جابر بن عبدالله انصاری»، صحابی پیامبر اسلام، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر حسین بن علی بشتابد. گفته شده است که او نخستین کسی است که قبر امام حسین (ع) را زیارت کرد.

چهلمین روز پس از کشته‌شدن حسین بن علی نزد امامیه ارزشی آیینی دارد. بر اساس اعتقادات کهن سر بریده‌شدهٔ حسین بن علی در چنین روزی به بدن وی در کربلا ملحق شده است. فاصلهٔ ۴۰ روز از هنگام وفات مؤمن از اعتقادات و باورهای مسلمانان به‌شمار می‌آید. زیارت اربعین در این روز خوانده می‌شود. همچنین، در گذشته و گاه امروز، در روز اربعین برخی نقاط ایران تعزیه برگزار می‌کنند. روضه‌خوان‌ها متن روضه را بر اساس کتاب «روضة الشهدا»ی «ملا حسین کاشفی» می‌خوانند. در سینه‌زنی و زنجیرزنی هم اشعاری که صاحبان ذوق و شیفتگان به اهل بیت سروده‌اند، خوانده می‌شود؛ مانند ترکیب‌بند محتشم کاشانی یا ابیاتی که شاعران آن برای مردم شناخته‌شده نیستند.

خواندن کتاب اربعین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون اربعین حسینی پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب اربعین

«نکته جالب توجه در این قیام آن است که عده‌ای از بزرگان و دانشمندان شیعه و قاریان عراق مانند سعید بن جبیر و ابراهیم نخعی و عَطِیة عوفی، در رکاب عبد الرحمن بودند. وقتی عبد الرحمن شکست خورد، عَطِیة به سمت فارس گریخت. حجاج در فرمانی، محمد بن قاسم ثقفی به فرماندار فارس نوشت عَطِیة را دستگیر کرده، او را وادار سازد به حضرت علی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه ناسزا بگوید و اگر امتناع ورزید چهارصد تازیانه بر وی زده، موی سر و محاسنش را بتراشند. فرماندار فارس عَطِیة را فرا خواند و فرمان حجاج را برایش خواند، عَطِیة زیر بار چنین ننگی نرفت؛ با کمال شهامت چون کوهی استوار ماند و سخت‌ترین شکنجه‌ها و تازیانه‌های امویان را تحمل کرد. این تابعی قهرمان مدتی در فارس اقامت گزید و چون قتیبه بن مسلم بر مسند استانداری خراسان جای گرفت به آنجا رفت و چندی در آن دیار به سر برد. سر انجام وقتی فرمانروایی عراق در دست عُمَرَ بْنَ هُبَیرَة قرار گرفت، عَطِیة نامهای به وی نوشت و خواستار پناهندگی و بازگشت به کوفه شد.»

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۸/۰۳

کتابی مختصر اما مفید و پر از نکات جالب و جذاب ، دوستان حتما این کتاب را مطالعه نمایند ، اطلاعات خیلی خوبی در رابطه با بعضی از اختلافات فقهی شیعه و‌سنی و همینطور موارد نابی در مورد جناب جابر

- بیشتر
Hemmat
۱۳۹۵/۰۸/۲۷

السلام علی ولی الله و حبیبه السلام علی خلیل الله و نجیبه السلام علی صفی الله و ابن صفیه السلام علی حسین الشهید المظلوم سلام خدا بر اربعین سلام خدا بر اربعین شهدای کربلا و سلام و صلوات بیکران حضرت حق بر اربعین های حسین

- بیشتر
عباس احمدی
۱۳۹۴/۰۹/۰۷

خوب بود. حتی اربعین حسینی را در ابعاد سیاسی همان زمان (یعنی بعد از شهادت حضرت ) نیز بررسی کرده است.

علی
۱۴۰۱/۰۶/۱۸

کتاب جمع و جور و خوبیه

رهگذر خورشید
۱۳۹۶/۰۸/۱۸

خیلی مختصر و مفید بود

وحید
۱۳۹۵/۰۸/۳۰

به نظرم ی خورده روند کتاب باید تغییر کنه تا خواننده باهاش راحتتر ارتباط برقرار کنه، اما مجموعا خوندنش توصیه میشه.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
اَلسَّلامُ عَلی الْحُسَینِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ
سیّد جواد
بِاَبی اَنْتَ وَ اُمّی یا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ
سیّد جواد
از حضرت امام حسن عسکری صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه روایت شده که فرمود: علامت مؤمن در پنج چیز است: ۱ - ۵۱ رکعت نماز گذاشتن که مراد هفده رکعت فریضه و سی و چهار رکعت نافله در هر شبانه روز، ۲ - زیارت اربعین کردن ۳ - بِسْمِ اللَّه الرحمن الرحیم را بلند گفتن ۴ - انگشتر در دست راست کردن ۵ - و پیشانی بر خاک گذاشتن.
سیّد جواد
ابوذر غفاری از حضرت رسول اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم روایت می‌کند که آن جناب فرمود: زمین بر مؤمن متوفی چهل روز گریه می‌کند.
سیّد جواد
جابر بن عبدالله انصاری در این روز وارد کربلا شد و سیدالشهداء صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه را زیارت کرد و او اولین فردی بود که در روز اربعین سیدالشهداء صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه را زیارت کرد.
سیّد جواد
زراره از حضرت صادق صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه نقل کرده که آن حضرت فرمود: آسمان برای حضرت امام حسین صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه چهل روز گریه کرده و علامت این گریه آن بود که در این مدت هنگام صبح آسمان خون آلود می‌شد و زمین نیز چهل روز گریه کرد و آفتاب هم چهل روز که علامت آن طوفانهای سیاه و کسوف و قرمزی در زمین و آسمان بود و نیز فرمود: ملائکه نیز چهل روز بر آن حضرت گریستند و زنان بنی هاشم خضاب نکردند و روغن به سر نکشیدند و چشم‌ها را سرمه نزدند تا آنگاه که سر عبیدالله بن زیاد را برای ما آوردند و ما همواره با چشم گریان هستیم و مصیبت حضرت امام حسین صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه را فراموش نمی‌کنیم.
سیّد جواد
اَشْهَدُ اَنَّک کنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَهِ وَ الْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَهِ، گواهی دهم که تو به راستی نوری بودی در پشت پدرانی بلند مرتبه و رحمهایی پاکیزه
سیّد جواد
فخرالدین رازی گوید: شیعیان عقیده دارند که جهر به تسمیه در نمازها واجب است و لیکن فقهاء با این عمل مخالفت کرده‌اند و به تواتر ثابت شده است که حضرت علی بن ابیطالب صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه بِسْمِ اللَّه را در نماز با صدای بلند می‌خوانده و هر کس در اعمال خود به علی اقتداء کند هدایت می‌گردد، دلیل بر گفتار حدیثیست که از حضرت رسول صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم رسیده که فرمود: خداوندا حق را با علی قرار بده، هر جا که رفت حق هم به دنبال او برود. آلوسی از این کلام فخرالدین رازی ناراحت شده و بر وی اعتراض کرده که همه اخبار متواتره از علی درست نیست و اعتقاد به این موضوع کفر است و ما به بعضی از این اخبار ایمان داریم و بعضی را هم قبول نداریم و البته گفتار او در این که هر کس از علی پیروی کند هدایت می‌گردد درست است و این در صورتیست که صدور این روایت از علی مسلم باشد و اگر ثابت نشد قابل قبول نیست. البته شیعیان به این سخنان آلوسی توجهی نخواهند کرد
سیّد جواد
اَلسَّلامُ عَلی صَفِی اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیهِ، اَلسَّلامُ عَلی الْحُسَینِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ،
Dina
فخرالدین رازی گوید: شیعیان عقیده دارند که جهر به تسمیه در نمازها واجب است و لیکن فقهاء با این عمل مخالفت کرده‌اند و به تواتر ثابت شده است که حضرت علی بن ابیطالب صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیه بِسْمِ اللَّه را در نماز با صدای بلند می‌خوانده و هر کس در اعمال خود به علی اقتداء کند هدایت می‌گردد، دلیل بر گفتار حدیثیست که از حضرت رسول صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلَّم رسیده که فرمود: خداوندا حق را با علی قرار بده، هر جا که رفت حق هم به دنبال او برود.
علیرضا

حجم

۲۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

حجم

۲۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

قیمت:
رایگان