دانلود و خرید کتاب بازخوانی تاریخ کربلا سیدحسین حسینی‌قمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بازخوانی تاریخ کربلا اثر سیدحسین حسینی‌قمی

کتاب بازخوانی تاریخ کربلا

انتشارات:انتشارات عطش
امتیاز:
۴.۶از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بازخوانی تاریخ کربلا

کتاب بازخوانی تاریخ کربلا: چهارده مجلس عاشورائی در ۱۴ گفتار موضوعات مربوط به حضرت امام حسین علیه‌السلام را که توسط سید حسین حسینی قمی در برنامه‌ٔ سمت خدا ارائه‌ شده است مطرح می‌کند.

درباره کتاب بازخوانی تاریخ کربلا

یکی از سؤالات مهمی که در تاریخ کربلا مطرح می‌شود، عوامل انحطاط جامعهٔ اسلامی و مردم کوفه و علل ایستادگی آنان در مقابل امام خویش است که تنها با گذشت پنجاه‌سال از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) در سال ۶۱ هجرت، صورت گرفته است. در این کتاب ابعادی تاریخی از این موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سه عامل مهم را می‌توان برای این انحطاط بزرگ مطرح کرد:

۱) منزوی‌ساختن اهل بیت

۲) ترس شدید از ابن‌زیاد

۳) دلبستگی به دنیا

علاوه بر مباحث مربوط به عاشورا، مباحثی که مسائل روز جامعه را شامل می‌شود، در این اثر آمده و می‌تواند مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد. عناوین موضوعات مطرح‌شده در کتاب به شرح زیر است:

عوامل انحطاط مردم کوفه

معاد‌باوری در کربلا

انحراف در شناخت خلیفهٔ پیامبر

بررسی جنایات بنی‌امیه

بررسی خطبهٔ امام علیه‌السلام در منا

بررسی نامهٔ امام حسین علیه‌السلام به معاویه

ریشه‌های عاشورا در نهج‌البلاغه

حادثهٔ کربلا در نگاه بزرگان اهل سنت

پیام‌ها و پیام‌آوران در عاشورا

نقش زنان در کربلا

عاشورا و عزاداری

اربعین سیدالشهدا

برکات زیارت امام حسین علیه‌السلام

کتاب بازخوانی تاریخ کربلا

این کتاب به علاقه‌مندان به مطالعهٔ بیشتر دربارهٔ حماسهٔ کربلا پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب بازخوانی تاریخ کربلا

«۱) وجوب اطاعت از حاکم ظالم!

«صحیح مسلم» و «صحیح بخاری» از کتب اهل سنّت و از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب‌های حدیثی آن‌هاست. اهل سنت می‌گویند: این دو کتاب بعد از قرآن مهم‌ترین سند برای ماست. در «صحیح مسلم» یک باب است که لازم نیست ما روایات این باب را بخوانیم، عنوان این باب کافی است که شما نتیجه بحث را به دست آورید.

این کتاب مربوط به هزار و صد و پنجاه سال پیش است. عنوان این باب این است: «بَابُ وُجُوبِ الصَّبْر عِندَ ظُلم الوُلاه وَ وجوبُ طاعَتِهم وَ إن مُنِعُوا الْحقُوقُ» ؛ یعنی در این باب روایاتی است که می‌گوید: باید شما در برابر ظلم والی‌ها و حاکمان صبر کنید. باید از آن‌ها اطاعت کنید، هرچند حقوق شما را ندادند.

این یک باب مستقل و مجزّایی است که در ذیل آن روایاتی ذکر شده است. معمولاً اسم هر بابی را که انتخاب می‌کنند، خلاصه روایات آن باب است. چند مورد از آن را مطرح می‌کنم.

حدیث اول: در این کتاب آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «إنّهَا سَتَکُونُ بَعدی أَثَرَهٌ وَ اُمُور تَنْکِروُنَها» ؛ یعنی بعد از من والیان و امرایی می‌آیند که بیت المال را برای خود برمی‌دارند و آن را به نفع خود مصادره می‌کنند. کارهایی انجام می‌دهند که «تُنکرونَهَا» ؛ بر خلاف دین است.

قَالوا یَا رَسولَ الله کَیفَ تَأمُرُ مَن أدرک؟» ؛ گفتند: یا رسول الله، اگر این امرای مستبد را دیدیم چه کنیم؟ پیامبر فرمود: «تُوَدّونَ الحَقَّ الَّذی عَلَیکُم» ؛ وظیفه شما این است که بگویید: سَمعاً و طاعَتاً. حقی که والی بر شما دارد را ادا کنید. پرسیدند: حق خود ما چه می‌شود؟ حضرت فرمودند: «تَسألونَ اللهَ الّذی لَکُمْ» ؛ از خدا بخواهید برای شما گشایش و فرجی برساند.

در شرح «صحیح مسلم» در پاورقی این حدیث آمده است: یعنی شما از خدا بخواهید «أن یُلهِمَهُم إنصافَکُم» ؛ که خدا به دل والی‌ها و حاکمان بیندازد تا با شما کنار بیایند و مراعات حال شما را بکنند.

یکی از شارحین «صحیح مسلم» نووی است. او می‌گوید: از این روایت استفاده می‌شود که پیامبر مردم را به چه چیزی توجه می‌داده‌اند؛ «عَلَی السَّمْعِ وَ الطَّاعَه وَ إن کَانَ المُتِولّی ظالِماً عَسوفاً؛ بر شنیدن و اطاعت کردن، هرچند حاکم، ظالم و فاجر باشد.»

حدیث دوم: از پیامبر سؤال کردند: «یِا نَبیّ الله! أرَایتَ إذَا قَامَت عَلَینا أمَراء یَسئَلونَا حَقَّهم و یَمنَعونَا حَقَّنا» ؛ اگر حاکمانی بر ما مسلط شدند که حق ما را نمی‌دهند ولی به ما می‌گویند: شما باید از ما اطاعت کنید. ما با این‌ها چه کنیم؟

پیامبر فرمود: «إسمَعوا و أطیعوا؛ بشنوید و اطاعت کنید.» «إنَّما عَلَیهم مَا حُمِّلوا وَ عَلیکُم مَا حُمِّلتُم؛ آن‌ها مسئول کار خود هستند و شما هم مسئول کار خود هستید.» وظیفه شما اطاعت است، اگرچه آن‌ها هر کاری می‌خواهند انجام بدهند.»

نظرات کاربران

مهدی
۱۳۹۷/۰۷/۱۸

این کتاب رو‌ حتما بخونید . مطالب خوبی داره و ترکیبی از بازگویی تاریخ و تحلیل و روایت حدیث هست. چیزی که شما کمتر در منبرها پیدا می‌کنید!

وحید
۱۳۹۴/۰۸/۰۳

کتاب خوب و خواندنی ای است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
نمونه دیگر محمّد بن بشیر خضرمی است. شب عاشورا به او خبر دادند: پسر تو در مرز، در حالی که مشغول جنگ و جهاد بود، اسیر شده است. امام حسین علیه السلام به او فرمودند: تو برو و مقداری پول و پارچه هم به او دادند و فرمودند: برو برای آزادی فرزند خود اقدام کن. عرض کرد: آقا من بروم و شما را در کربلا تنها بگذارم. أَکَلَتْنِی إِذَنِ السِّبَاعُ حَیّاً إِنْ فَارَقْتُک؛ گرگ‌های بیابان مرا زنده زنده بخورند. اگر دست از شما بردارم. من بروم و در راه از قافله‌ها بپرسم چه خبر؟ بگویند: در کربلا امام حسین علیه السلام را کشتند. فرزند من اسیر شده که شده باشد.
مهدی

حجم

۱۸۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

حجم

۱۸۷٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

قیمت:
۲,۸۰۰
تومان