دانلود رایگان کتاب عاشورا سعید داودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب عاشورا

کتاب عاشورا نوشتهٔ سعید داودی و مهدی رستم‌نژاد است و انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع) آن را منتشر کرده است. این کتاب تحت نظر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نوشته شده و دربارهٔ ریشه‌ها، انگیز‌ه‌ها، رویدادها و پیامدهای عاشوراست.

درباره کتاب عاشورا

مراسم عزاداری عاشورای حسینی که هر سال باشکوه‌تر و فراگیرتر از سال قبل، در میان «اشک و آه» عاشقان مکتب سالار شهیدان برگزار می‌شود، نباید ما را از روح حماسی آن غافل سازد.

اگر یک نگاه اجمالی ولی با دقت به تاریخ کربلا از روز نخست تا امروز بیفکنیم، شاهد تغییر فاحشی در برداشت‌های پیرامون این مکتب از این تاریخ خواهیم بود.

در آغاز، عاشورا به صورت یک حماسه ظهور کرد؛ سپس فقط به صورت یک حادثهٔ غم‌انگیز توأم با اشک و آه درآمد و در قرن اخیر بار دیگر چهرهٔ آغازین خود را بازیافت، یعنی در میان سیل اشک و آه عاشقان مکتب حسینی، روح حماسی خود را نیز آشکار ساخت و توده های مسلمین را به حرکت درآورد.

در این کتاب بخش‌های مربوط به اصحاب امام حسین علیه السلام به صورت گسترده‌تری مورد بحث قرار می‌گیرد و همچنین حوادث پس از کربلا، اسارت خاندان اهل‌بیت، حضور آنان در کوفه و شام، بررسی نقطه نظرات ورود اهل‌بیت به کربلا در اربعین و مراجعت آنان به مدینه نیز تدوین شده تا خوانندگان را از مراجعه به دیگر کتاب‌ها تا حد زیادی بی‌نیاز سازد.

خواندن کتاب عاشورا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران واقعهٔ عاشورا پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب عاشورا

«تاریخ بشر حوادث تلخ و شیرین بی‌شماری را به یاد دارد و تاریخ‌سازان فراوانی را در دل خویش پرورش داده است، ولی کمتر حادثه‌ای را همانند حادثه عاشورای سال ۶۱ هجری با پی آمدهای گسترده‌اش به خود دیده و کمتر تاریخ‌سازانی همچون تاریخ سازان کربلا را به یاد می‌آورد.

این حادثه همچون سکه‌ای دارای دو روی کاملا متفاوت و متمایز از یکدیگر است؛ یک روی آن، خیانت، بی‌وفایی، ناجوانمردی، ستمگری، پلیدی، قساوت، بی‌وفایی، بی‌رحمی و مهمان‌کشی؛ و روی دیگر آن، وفاداری، جانبازی، جوانمردی، شهامت، ستم‌ناپذیری، صبر، تسلیم در برابر قضای الهی و عبودیت حق در عالی‌ترین درجه آن است.

هر چند تاریخ، حوادثی دردناک‌تر از این حادثه را به خود دیده و کشته‌های به مراتب بیش‌تری را شاهد بوده و قیام‌های خونین و حق‌طلبانه فراوانی را در حافظه خود به یاد دارد؛ ولی آنچه که سبب امتیاز نهضت عاشورا شده، نکاتی چند است که در دیگر حوادث مشابه تاریخ یا وجود نداشته، و یا به این اندازه پر رنگ نبوده و یا همه این امتیازات را یک جا در خود جای نداده است.

مهم‌ترین نکته‌های برجسته این قیام از این قرار است:

۱. اهداف و انگیزه‌های خالص الهی

عنصر نیت و انگیزه الهی در قیام امام حسین علیه السلام بسیار ممتاز است. آن حضرت فقط و فقط برای رضای خدا و احیای دین حق دست به قیام زد و هرگز هیچ عنصر دنیوی و جاه‌طلبانه در قیام او دخالت نداشت؛ جای جای تاریخ کربلا گواه این مدّعاست. از این رو، امام علیه السلام در این نهضت همواره به وظیفه الهی خویش می‌اندیشید و نتیجه را به خدا واگذار کرد. این حقیقت بارها در کلمات، سیره ورفتارامام حسین علیه السلام جلوه‌گر شده است (در این کتاب بارها به شواهد این مطلب اشاره شده است) .

۲. کشته شدن حجت خدا توسط مردمی به ظاهر مسلمان

ویژگی دیگر این حادثه آن است که در این ماجرا، نه فقط یک انسان مؤمن وحق‌طلب، بلکه امامی معصوم، پنجمین فرد از اصحاب کساء و فرزند فاطمه زهرا علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله، به دست مردمی که خود را از امّت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌دانستند به گونه‌ای دردناک و بی‌سابقه به شهادت رسید.»

نظرات کاربران

sadeghi
۱۳۹۷/۰۶/۲۶

🌼نازم حسین راکه چو درخون خود تپید شیواترین حماسه عالم بیافرید دیدی دقیق باید وفکری دقیق تر تاپی برد به نهضت ان خسرو رشید🌼 کتاب خوب وجامعی بود،همانطور که از نام کتاب پیداست از جنبه های گوناگون به این واقعه عظیم می پردازد.جزییات بسیار

- بیشتر
sami
۱۳۹۷/۰۷/۰۷

خیلی خوب بود، واقعا جمع آوری این حجم از مطالب با ذکر منابع خیلی زمان بره، دم گروه نویسنده گرم. تنها نکته قابل ذکر اینه که کاشکی کمی جامع ترش میکردند ،اخه هنوز هم توی برنامه های تلویزیونی مطالبی از روحانیون

- بیشتر
Hossein Mirmoheb
۱۳۹۵/۰۷/۲۰

به نام خدا همه کتاب های آیت الله العظمی مکارم شیرازی دلنشین است.

donya
۱۳۹۶/۱۱/۰۵

هنوز تمومش نکردم ولی بسیار عالی با خوندنش بسیاری از چیزا برام روشن شد

Akbar Aghaii
۱۳۹۹/۰۹/۰۲

کتاب فوق العاده ای بود. حتمن مطالعه کنید از قبل از پیامبر تا واقعه عاشورا تا روی کار امدن دولت عباسیان رو توضیح میده و تفسیر میکنه

احمد
۱۳۹۴/۰۸/۰۱

کتابی بسیار عالی بامضامین اسلامی و شیعی است حیف است که آدم مسلمان شیعه باشد ولی از مسایل ومصایب سالار شهیدان چیزی نداند. لذا توصیه میکنم حتما این کتاب را مطالعه فرمایید.

parisa
۱۴۰۰/۰۶/۲۴

بینظیره باعث شد یکبار اون روزهارو زندگی کنم ، تصویری عینی از وقایع اون زمان برام تداعی شد،قبل ازین هیچ درکی از مظلومیت امام حسین (ع) نداشتم

دنا
۱۳۹۵/۰۷/۲۲

دوباره شور نام تو سرزند از نوای من دوباره یاد تو دهد اشک به دیده های من خاکم و گنج مهر تو ارزش من بهای تو ولای تو گوهر عمر و هستی و بقای تو تو گر هدایتم کنی به دیگران چه حاجتی عنایتی عنایتی

- بیشتر
محکوم
۱۳۹۵/۰۷/۱۹

باید بخوانم .

کاربر ۴۶۳۴۱۷۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۱

کتابی است وزین ؛ محققانه و در عین حال متن ساده و شیوایی دارد . شما را با تاریخ صدر اسلام و فضای حاکم در آن روزگار آشنا می کند تا بهتر بتوانید قیام امام حسین علیه السلام را درک کنید . اگر

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰۴)
آهنگ مدّاحان محترم نباید به آهنگ‌های مجالس لهو و فساد شباهت داشته باشد.
sadeghi
و در پاسخ ابن زیاد، آن مرد سفّاک بی‌رحم و خطرناک، با یک دنیا شجاعت فرمود: «ما رَأَیتُ إِلّا جَمیلا؛ جز خوبی (و شجاعت و عظمت) در کربلا ندیدم» . «هؤُلاءِ قَوْمٌ کتَبَ اللهُ عَلَیهِمُ الْقَتْلَ، فَبَرزُوا إلی مَضَاجِعِهِمْ...؛ آنها گروهی بودند که شهادت در سرنوشت‌شان رقم زده شده بود و به آرامگاه ابدی خود شتافتند و به زودی در دادگاه عدل الهی در برابر آنها ظاهر خواهی شد» .
Hemmat
راستی عجیب است که انسانی در بحرانی‌ترین شرایط، حتّی به بدهکاری‌های اصحاب و یاران خود به مردم توجّه داشته باشد و راضی نشود بدهکاران همراه او پیکار کنند و شهید شوند؛ مبادا حقوق مردم از دست برود. این برنامه را با کار کسانی مقایسه کنید که سراسر زندگی آنها انباشته از حرام و حقوق مردم بوده و کمترین اهمّیتی برای آن قائل نبودند، اصلا چیزی را به نام «حقّ الناس» باور نداشتند!!
sadeghi
در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است جنّ و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند گویا عزای اشرف اولاد آدم است
sadeghi
«حُسَینٌ مِنّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ أَحَبَّ اللهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَینآ؛ حسین از من است و من از حسینم. هر کس حسین را دوست دارد، خداوند وی را دوست می‌دارد» .
Basil
تقویت نظام جمهوری اسلامی، رهبری و مراجع باید مدّ نظر قرار گیرد وعشق به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در همه مجالس به عنوان اساسی‌ترین مطلب، زنده نگه داشته شود.
sadeghi
در روایات می‌خوانیم هنگامی که ابراهیم فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، آن حضرت در مرگ او گریست و هنگامی که برخی از اصحاب معترضانه از آن حضرت سبب گریه را پرسیدند، فرمود: «تَدْمَعُ الْعَینُ، وَ یوجَعُ الْقَلْبُ، وَ لا نَقُولُ ما یسْخِطُ الرَّبَّ؛ چشم می‌گرید و قلب به درد می‌آید، ولی بر زبان سخنی که موجب خشم خدا شود، جاری نمی‌سازیم» .
sadeghi
«ماربین آلمانی» در اثر خود می‌نویسد: «بی اطّلاعی بعضی از تاریخ نویسان ما موجب شد که عزاداری شیعه را به جنون و دیوانگی نسبت دهند؛ ولی اینان گزافه گفته و به شیعه تهمت زده‌اند. ما در میان ملل و اقوام، مردمی مانند شیعه پرشور و زنده ندیده‌ایم، زیرا شیعیان به واسطه بپا کردن عزاداری حسینی سیاست‌های عاقلانه‌ای را انجام داده و نهضت‌های مذهبی ثمر بخشی را بوجود آورده‌اند»
sadeghi
سپاه دشمن به راست و چپ حمله برد و جنگ سختی درگرفت و عبدالله بن عمیر همانند شیر می‌جنگید تا آنکه به شرف شهادت نایل آمد، همسرش در کنار پیکر قطعه قطعه‌اش حاضر شد و گفت: «هَنیئآ لَکَ الْجَنَّةُ أَسْأَلُ اللهَ الَّذِی رَزَقَکَ الْجَنَّةَ أَنْ یصْحَبَنی مَعَکَ؛ بهشت بر تو گوارا باد، از خدایی که بهشت را بر تو ارزانی داشت می‌خواهم که مرا نیز در کنار تو قرار دهد» . چیزی نگذشت که غلام شمر با فرود آوردن عمود خویش بر فرق ام وهب او را در کنار همسرش به شهادت رساند و بدین ترتیب دعای او به هدف اجابت رسید. این تنها زنی بود که در کربلا به افتخار شهادت نایل آمد. * * * فداکاری این زن تنها در آن نبود که با عمود خیمه به مبارزه با دشمن برخاست و تنها به این نبود که در این راه شربت شهادت نوشید، بلکه از آن مهمتر این بود که وقتی پیکر پاره پاره همسرش را دید، گفت: «گوارا باد بر تو بهشتی که خدا نصیب تو کرد، از او می‌خواهم مرا به تو ملحق کند» .
sadeghi
در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است جنّ و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند گویا عزای اشرف اولاد آدم است
hamed hosseini

حجم

۶۷۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۷۶۸ صفحه

حجم

۶۷۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۷۶۸ صفحه

قیمت:
رایگان