دانلود و خرید کتاب ماموستا علی رستمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ماموستا اثر علی رستمی

کتاب ماموستا

نویسنده:علی رستمی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ماموستا

«ماموستا» زندگی‌نامه و خاطرات ماموستا ملاقادر قادری امام‌جمعۀ پاوه، به قلم علی رستمی (-۱۳۴۳) است. «ماموستا» در زبان کردی به معنای استاد و شیخ است و به روحانیان اهل سنت کردستان گفته می‌شود. در مقدمه می‌خوانید: دغدغۀ قدیم من کتابی برای کردستان بود؛ کتابی که بتوانم با آن فرهنگ و جغرافیا و تاریخ این قوم غریب را به تصویر بکشم، قوم و خویشان مسلمانی که در همسایگی ما شریک شادی‌های و غم‌های ما هستند و از فرط نزدیکی کمتر آنان را می‌بینیم. آنان دغدغۀ اخیر من بودند و من برای بیان این دغدغه به دنبال راوی صادقی بودم که بتواند راه‌گشای من و نویسندگان بعد از من برای روایت این قوم کهن باشد. در طول زندگی‌ام و در مسیر نوشتن‌هایم با بسیاری از هم‌وطنان کرد آشنا شدم که می‌توانستم با مصاحبت با ایشان گوشه‌ای از آنچه را می‌خواستم به قلم تحریر درآورم. ولی شخصیت جامع و کامل کودکی از اهالی اورامانات، نوجوانی با زی طلبگی خاص، ماموستایی مدیر و مجاهدی شجاع، به نام ملا قادر، مرا به سمت پاوه کشاند و بدون آنکه با کسی یا سازمانی طرح کتابم را در میان بگذارم به ملاقاتش شتافتم. بخشی از خاطرات ماموستا ملاقادر قادری را می‌خوانید: مادرم مدام در گوشم می‌خواند که «باید بروی و ملا بشوی»، ولی من سکوت کرده بودم؛ سکوتی از سر رضایت. نمی‌دانستم جوابش را چه بدهم. حرفی نمی‌زدم. اصرار که کرد، گفتم: «شما می‌گویی چه کار کنم؟» گفت: «برویم پیش ملا مصطفی یا خلیفه محمدسعید تا با آنان مشورت کنیم.» مرحوم خلیفه محمدسعید تا حدودی اهل سواد و معلومات دینی بود؛ اهل طریقۀ قادری و فردی مردم‌دار و صالح. بیشتر روزها امامت نمازهای پنج‌گانۀ نوریاب را عهده‌دار بود. مرحوم ملا مصطفی هم از روحانیان منزوی و ساکت روستایمان بود. مادرم من را به خانۀ او برد. او خیلی به مادرم احترام می‌گذاشت و با روی خوش پذیرای ما شد...

نظرات کاربران

daily100
۱۴۰۰/۰۵/۰۵

باعث تعمق دیدگاه ما شیعیان نسبت به اهل تسنن میشه. مثلا اینکه برای حوزه رفتن، چه سختهایی متحمل شدند یا میشوند. یا سیستم مذهبی شان چه تفاوت‌هایی با شیعه دارد.

خالد
۱۳۹۶/۱۱/۰۷

ممنونم از طاقچه بابت آوردن این کتاب باارزش. دست شما درد نکنه. امیدوارم روزی زندگینامه شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید رو هم اینجا ببینم.

f.emami
۱۴۰۲/۰۱/۰۸

اولش مثل دفترچه تلفن فقط اسمه خسته شدم پاک کردم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۹۲ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۹۲ صفحه

قیمت:
۱۳۸,۰۰۰
۹۶,۶۰۰
۳۰%
تومان