دانلود و خرید کتاب کل‌گرایی و کل‌نگری (مختصات نظری تحقیقات نوین) منصور متین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کل‌گرایی و کل‌نگری (مختصات نظری تحقیقات نوین) اثر منصور متین

کتاب کل‌گرایی و کل‌نگری (مختصات نظری تحقیقات نوین)

نویسنده:منصور متین
انتشارات:سپهر اندیشه
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب کل‌گرایی و کل‌نگری (مختصات نظری تحقیقات نوین)

«کل‌گرایی و کل‌نگری (مختصات نظری تحقیقات نوین)» کتابی در حوزه فلسفه و نوشته منصور متین (-۱۳۴۸) است. بررسی همه جانبۀ واقعیات، جامع‌نگری و کل‌نگری از لوازم موفقیت در فهم دنیای پیرامون یا دست‌کم در حل یک مسئله است. این کمترین چیزی است که از عقل متعارف می‌توان انتظار داشت. با این‌همه، خصلت‌های تجربه‌گرا و فرمول‌پسندِ علوم معاصر موجب می‌شود که هنگام مواجهه با اصطلاحاتی از قبیل کل‌گرایی و کل‌نگری تابلوی احتیاط فراروی ما پدیدار شود؛ چرا که طی چندین قرن کلی‌گویی و کلی‌اندیشی تحریم و تحقیر شده بود. اما، به موازات قرن بیستم و به یمن ظهور نظریۀ زیست‌شناختی کل‌گرایی، مفاهیم «کل» و «کلیت» از پوستۀ انتزاعی خود خارج گشته و به عنوان مفاهیم کلاسیک در مبنای نظری تحقیقات علمی قرار گرفته‌اند. به طوری که اکنون دوگانۀ کل‌گرایی/کل‌نگری از ارکان گفتمان علمی و مشخصاً پژوهش‌های کاربردی است. هدف از تألیف کتاب حاضر ارائۀ روایتی ساده از بسط این دو مفهوم در گفتمان علمی، مروری بر جریان‌های بسترساز آن و تحولات مترتب برآن در دنیای علم و تحقیق است.

در بخشی از کتاب می‌خوانید:

...تقریباً در جهان‌بینی تمام مناطق دنیا اعم از سرخ‌پوستان، هندیان، چینی‌ها و ژاپنی‌ها، مردمان جنوب شرق آسیا یا حتی قبایل آفریقا، این اندیشه هست که برای سعادت و بهزیستی انسان نباید فرد را جدای از جهان دانست. ما انسان‌ها جزوی از کتاب طبیعت و ساختار همبستۀ واقعیات هستیم؛ و عالم هستی یک کلیت است.

در عصر شکوفایی فلسفۀ یونانی هم، کسانی چون افلاطون و ارسطو مفاهیم و نظریات جهان‌شمولی را مطرح کرده‌اند که در راستای شکل‌گیری تفکر دستگاهی و هستی‌شناسی کل‌نگر بوده است. برای مثال، نظریه مُثُل افلاطون رابطۀ عوالم انتزاعی با محسوسات عالم واقعیت را به تصویر می‌کشید. در ادوار بعدی تاریخ شرق و غرب نیز اندیشه کل‌نگر کم‌سابقه نیست. بسیاری از صاحب‌نظران فلسفی، علمی و الهیاتی اروپای بعد از رنسانس، به نوعی در زمرۀ افراد کل‌نگر جا می‌گیرند. در تجربه‌گرایی فرانسیس بیکن و آگوست کنت، فلسفۀ دینی سنت آگوستین و توماس آکویناس، ایده‌آلیسم فلسفی فردریک هگل، ماتریالیسم کارل مارکس، یا حتی اندیشه‌های دینی- فلسفی عاموس کمنیوس و آرای فلسفی- عرفانی هانری برگسون فرانسوی، گرایش به تشکیل یک فهم کلی (یعنی انسجام اجزای فکر در چارچوب واحد) قابل مشاهده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۶۸ صفحه

حجم

۵۱۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۶۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان