دانلود و خرید کتاب جنگ چچن ادوارد کلاین ترجمه کاوه بیات
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنگ چچن اثر ادوارد کلاین

کتاب جنگ چچن

معرفی کتاب جنگ چچن

کتاب الکترونیکی جنگ چچن نوشتۀ ادوارد کلاین و ترجمۀ کاوه بیات است و انتشارات شیرازه کتاب ما آن را منتشر کرده است. کتاب جنگ چچن یکی از رویدادهای ناگوار پس از فروپاشی شوروی، که جنگ چچن بود را بررسی می‌کند. مردم و مبارزان چچن به رهبری جوهر دودایف برای کسب استقلال جنگی سخت و طاقت فرسا را با نیروهای روسیه آغاز کردند که حاصل آن هزاران کشته و مجروح بود. این جنگ حدود ده سال با شدت و ضعف‌هایی به طول انجامید. در این کتاب تحلیل رویدادهای مربوط به این واقعه صورت گرفته.اینکه چرا این جنگ آغاز شد؟ گناه آن متوجه کیست؟ زمینه ها و علل بروز جنگ چیست؟ آیا پیشگیری از بروز این فاجعه انسانی ممکن بود؟ آیا برای حل صلح آمیز این بحران کوششی صورت گرفت؟ 

درباره کتاب جنگ چچن

در خلال فروپاشی اتحاد شوروی از سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ م. تا مراحل نخست دهه بعد، بسیاری از مستملکات و مستعمرات امپراتوری روسیه نیز برای اعاده استقلال خود دست به کار شدند. پاره‌ای از آنها در این امر توفیق یافته و پاره‌ای نیز ناکام ماندند؛ چچن‌ها از جمله گروه دوم بودند. مبارزات مردم کوه‌نشین شمال شرق قفقاز و داغستانی‌ها بر ضد روسیه مراحل مختلفی داشته است: از همراهی ابتدایی با عثمانی‌ها بر ضد پیشروی اولیه روسیه در اواسط قرن شانزدهم م. گرفته تا شروع دوره‌ای از مقاومت‌های گسترده در این عرصه به رهبری «شیخ منصور اشورمه‌ای» رهبر طریقت صوفی نقشبندیه در آن حدود، در اواخل قرن هجدهم. مهم‌ترین دوره کار هنگام گسترش و توسعه این مبارزات تحت زعامت دیگر رهبران صوفی داغستان، غازی محمد و شیخ شامل داغستانی از اواسط نیمه اول قرن نوزدهم بود که بیش از سی سال ادامه داشت. ولی با وقوع انقلاب ۱۹۱۷ و فروپاشی روسیه تزاری، مسلمان‌های شمال قفقاز از نو برای کسب استقلال وارد و تنها بعد از چند سال مبارزه هم با روس‌های سفید و هم با روس‌های سرخ در اواسط دهه ۱۹۲۰ سرکوب شدند. بدین‌شکل در کتاب حاضر، سرگذشت چچن‌ها از بدو پیش‌روی روسیه به سمت قفقاز در اواخر قرن هجده و مبارزات کم و بیش مستمر آنها برای رهایی از این قید و سیطره با تاکید بر فراز و نشیب‌های این حرکت در دو دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان کتاب تصاویری از شخصیت‌ها و مردم چچن به همراه نمایه اشخاص و اماکن به ترتیب حروف الفبا ضمیمه شده است.

خواندن کتاب جنگ چچن را به چه کسی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی که به تحلیل مسائل تاریخی با رویکردی سیاسی علاقه دارند مناسب است.

بخشی از کتاب جنگ چچن

«چچن‌ها یکی از ملل دیرینۀ شمال قفقاز هستند. آن‌ها به یک زبان خاص قفقازی، بی‌ارتباط با زبان‌های اسلاوی، ترکی، ایرانی که با زبان همسایگانِ اینقوض آن‌ها نسبت نزدیک دارد، سخن می‌گویند.

از شواهد موجود چنین به نظر می‌آید که چچن‌ها و اسلاف آن‌ها بیش از هزاران سال است که در موطن کنونی خود زندگی می‌کنند. در قرون 9 تا 12 میلادی بخش‌ها و حتی سراسر قلمرو آن‌ها به تصرف آلان‌هایِ ایرانی – نیاکان اوست‌های فعلی- درآمد و در قرون 13 تا 15 نیز مغول‌ها بر آن چیره شدند. تلاش امپراتوری روسیه برای تسلط بر این سرزمین از قرن 16 آغاز شد که بالاخره به چیرگی روس‌ها و کوتاه‌کردن دست ایرانیان و عثمانی‌ها از این منطقه منجر شد.

استقلال‌طلبی و مشاوره، از سنن کوه‌نشینان چچن است...» 


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۹ صفحه

حجم

۱۵٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۹ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان