دانلود و خرید کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب) جاناتان بالکوم ترجمه گروه مترجمان شنیدار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب) اثر جاناتان بالکوم

کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب)

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب)

کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب) نوشتهٔ جاناتان بالکوم و ترجمهٔ گروه مترجمان شنیدار است. شنیدار نگار نوین این کتاب در حوزهٔ زیست‌شناسی را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی شرحی بر زندگی پنهان ماهی‌ها.

درباره کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب)

کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب) خلاصه‌ای از کتاب «آنچه یک ماهی می‌داند» نوشتهٔ جاناتان بالکوم است. جاناتان بالکوم در این کتاب از دیدگاه‌های متفاوت، مانند رفتارشناسی حیوانات، زیست‌جامعه‌شناسی، نوروبیولوژی و بوم‌شناسی به بررسی زندگی ماهی‌ها پرداخته و از مثال‌هایب واضح و جالب و اطلاعات دقیقی استفاده کرد تا خواننده بتواند درک بهتری از دنیای ماهی‌ها پیدا کند. این نویسنده دربارهٔ نحوه تفکر، احساسات و سازگاری ماهی‌ها با محیط بیرون بحث کرده است.

از نظر طبقه‌بندی جانورشناسی، بیشتر ماهی‌ها، جانوران اکتوترم یا به‌اصطلاح ما جانوران خونسرد هستند و این باعث می‌شود این تصور ایجاد شود که ماهی‌ها جانورانی ابتدایی‌اند. بر اساس تئوری تکامل، ماهی‌ها، برخلاف دوزیستان و حیوانات خشکی‌زی، برای زندگی در خشکی تکامل نیافته‌اند و در آب باقی مانده‌اند، که این مسئله باعث می‌شود موجودات قدیمی‌تری به نظر برسند.

خواندن کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران حوزهٔ زیست‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آنچه یک ماهی می داند (خلاصه کتاب)

«به عنوان مثال، دلقک‌ماهی‌ها که نمونه بارز آنها را در انیمیشن در جستجوی نمو شاهد بودیم، به صورت گروهی زندگی می‌کنند. آنها براساس اندازه به صورت سلسله مراتبی رتبه‌بندی می‌شوند. در یک گروه از دلقک‌ماهی‌ها، بالاترین مرتبه به بزرگ‌ترین ماهی ماده بارور تعلق دارد و پس از آنها، چند ماهی نر بارور قرار دارد که بزرگ‌ترین آنها جفت ماده بزرگ خواهد بود. و آخرین مرتبه، کوچکترین ماهی‌های نر معمولی هستند. هر ماهی تا زمانی که موقعیت بالاتر در دسترس باشد، در جایگاه خود باقی می‌ماند. اگر بزرگ‌ترین ماهی ماده بمیرد، دومین ماهی نر بزرگ، ماده خواهد شد و به بالاترین مرتبه دست خواهد یافت و نر بعدی جفت او خواهد بود. درواقع، دلقک‌ماهی‌ها توانایی تغییر جنسیت دارند. بنابراین، طرح داستان در انیمیشن نمو در اصل کمی نادرست است. واقعیت این است که وقتی نمو مادرش را از دست داد، پدرش باید مادر جدیدش می‌شد.

در یکی از گونه‌های مارماهی، نر و ماده با هم یک لانه شنی می‌سازند و تعدادی سنگ را در بالای لانه قرار می‌دهند. پس از تخم‌گذاری، آنها ماسه‌های ریز را که به تخم‌ها چسبیده‌اند، به هم می‌زنند و با این کار باعث می‌شوند تخم‌ها در لانه فرو بروند. در مرحله بعد، والدین با همکاری یکدیگر سنگ‌ها را از بالای لانه به پایین منتقل می‌کنند؛ به طوری که آب در ماسه‌ها جریان پیدا کند و تخم‌های بارورشده را بپوشاند. سنگ‌هایی که در پایین قرار می‌گیرند می‌توانند شکاف‌های لانه را مسدود کرده و تخم‌ها را در لانه نگه دارند. آنها این روند را در هر بار تخم‌گذاری تکرار می‌کنند. نتیجه این فرایند طولانی و دشوار، کمی ناراحت‌کننده است: این جفت در پایان تخم‌گذاری، آنقدر خسته شده‌اند که به زودی می‌میرند.

با این حال، تولیدمثل ماهی‌ها به تخم‌ریزی و جفت‌گیری محدود نمی‌شود و آنها روش‌های خاص خود را برای پرورش فرزندان دارند.

سیکلیدهای آمریکای جنوبی که قبلاً به آنها اشاره کردیم به خوبی از نوزادان در حال رشد خود مراقبت می‌کنند. درست مانند نوزادان انسان که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، فلس‌های ضخیم تخصص‌یافته در بدن والدین، برای تغذیه نوزادان و تقویت ایمنی آنها مخاط ترشح می‌کند. یکی از گونه‌های گربه‌ماهی در دریاچه مالاوی، تخم‌هایی می‌گذارد که صرفاً غذای دیگر نوزادان خواهند شد. گربه‌ماهی با این کار برای کودکان خودش خاویار مغذی فراهم می‌کند.

در اکثر حیوانات خشکی‌زی، مادران بیشتر وظایف مراقبت از نوزاد را بر عهده دارند. اما در ماهی‌ها، این پدران هستند که از فرزندان مراقبت می‌کنند. به عنوان مثال، در یک گونه ماهی زینتی در تایلند، ماهی نر مسئول ساخت لانه‌های حباب‌دار و محافظت از تخم‌های در حال رشد تا زمان تولد است. وقتی پدر احساس خطر کند، باله‌های سینه‌ای خود را نزدیک سطح آب تکان می‌دهد و موجی ایجاد می‌کند تا نوزادان برای جلوگیری از خطر به داخل دهان او شنا کنند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۰٫۴ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۹ صفحه

حجم

۲۰٫۴ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۹ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان