دانلود و خرید کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان مریم دیباواجاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان اثر مریم دیباواجاری

کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان

انتشارات:انتشارات شبنا
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان

کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان نوشتهٔ مریم دیباواجاری است. انتشارات شبنا این کتاب در حوزهٔ آموزش کودک و نوجوان را منتشر کرده است.

درباره کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان

مریم دیباواجاری در کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان بیان کرده است که تربیت جنسی کودک و نوجوان یعنی بیمه‌کردن سلامت جسمی، ذهنی و روانی او از دوران کودکی تا بزرگسالی. نویسنده به این مسئله اشاره کرده است که در کنار حلقه‌های تربیت ذهنی و جسمی کودک، حلقهٔ تربیت جنسی نیز باید لحاظ شود، اما این جنبهٔ تربیتی معمولاً نادیده گرفته می‌شود؛ چراکه شواهد نشان می‌دهد دغدغهٔ اکثر والدین در همهٔ نسل‌ها، موفقیت فرزندشان در امور تحصیلی و شغلی بوده است و امروزه شاهد دغدغهٔ برخی والدین در امور ورزشی و موسیقی کودکان نیز هستیم. 

یکی از حساس‌ترین مسائل در حوزهٔ تعلیم‌وتربیت که تاکنون مورد غفلت جدی قرار گرفته است، تربیت جنسی کودکان و نوجوانان است. چراکه متولیان تربیتی کودکان که در رأس آن والدین قرار دارند، هنوز مهارت‌های لازم برای ایجاد فضای آرام و امن را در قالب ارتباط مؤثر با فرزندان خود درخصوص شفاف‌سازی و بیان مسائل جنسی و توانمندسازی آن‌ها در بعد تربیت جنسی، ندارند. ازسوی‌دیگر، سردرگمی معلمان و مربیان آموزشی در مواجهه با چگونگی ارائهٔ آموزش‌های لازم مبتنی‌بر تربیت جنسی به کودکان، موجب شده تا روزبه‌روز شاهد افزایش خلأ موجود در تربیت جنسی کودکان باشیم. والدین و مربیان و معلمان با مطالعهٔ این اثر می‌توانند آموزش‌های لازم برای تربیت جنسی کودکان و نوجوانان را فرا بگیرند.

خواندن کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همهٔ پدرها و مادرها و معلمان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب راهنمای خودمراقبتی و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان

«تغییرات هیجانی نیز یکی دیگر از عواملی است که بر رفتار اجتماعی نوجوان در این دوره تأثیر می‌گذارد. نوسان خلق یکی از این تغییرات هیجانی است که در نوجوانان سنین دوازده تا شانزده سال بیشتر شاهد آنیم. به همین دلیل، ابتلا به افسردگی در نوجوانانی که زمینهٔ ژنتیکی برای افسردگی دارند، در همین سنین به‌خوبی خودنمایی می‌کند.

در این دوران هیجانات منفی، نظیر خشم و تنش، در روابط بین والدین و نوجوان پدیدار می‌شود. درصورتی‌که والدین راه و روش دستیابی به اهدافی نظیر پرهیز از ناهنجاری‌های اخلاقی یا کسب بهترین موفقیت‌های علمی را به‌خوبی آموخته باشند، بر روش‌های صحیح و اصولی برای دستیابی به اهداف مؤثر و بلندمدت، به‌خوبی متمرکز می‌شوند. والدین با یادگیری این اصول می‌توانند ابتدا خود را توانمند کنند و بعد توانمندی فرزندانشان را به حد اعلا برسانند. با چنین توانمندی‌هایی می‌توان راه درست را به فرزندان آموزش داد، علل و عوامل زمینه‌ساز انحراف را شناخت و از همه مهم‌تر، روش صحیح برخورد با مشکلات را به نوجوانان آموخت. مجموعه‌ای از فشارهای درونی به‌انضمام انتظارات اجتماعی در دورهٔ نوجوانی، عامل اصلی مسئولیت‌پذیری و نوع روابط پیچیده است که می‌تواند تعیین‌کنندهٔ میزان بلاتکلیفی، ناباوری و ناامیدی باشد.

تقریباً همهٔ متخصصان اتفاق‌نظر دارند که دوران نوجوانی، چنانچه با عدم آگاهی دربارهٔ تربیت جنسی نوجوان همراه باشد، یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال مسئله‌سازترین مراحل تکاملی زندگی انسان است. همگان به حکم تجربهٔ پیشین، تا حدودی با مشکلات و مسائل آن آگاهی داریم، ولی کمتر کسانی هستند که با راه‌حل‌های صحیح و اصولی آن آشنا باشند. برای حل این مشکلات، به یادگیری بیشتر در این زمینه و نیز شناخت بیشتر از ویژگی‌ها و خصوصیات طبیعی و غیرطبیعی این دوران، نیاز است.

به اختصار می‌توان گفت که تربیت جنسی فرزندان یکی از وظایف مهم والدین است. نقش والدین در شکل‌دهی هویت جنسی، یکی از اساسی‌ترین و درعین‌حال دشوارترین وظایف والدگری است که سهم بزرگی در آیندهٔ فرزندان ایفا می‌کند. والدین نباید از شنیدن پرسش‌های فرزندانشان نگران شوند. این کنجکاوی‌ها برای یافتن پاسخ به اقتضای سن کودک و نوجوان، کاملاً طبیعی است. بنابراین اگر پاسخ والدین به پرسش‌های فرزندان، آگاهانه و صحیح باشد، آنان به گفت‌وگو با همسالان یا جستجوی پاسخ در دنیای مجازی و اینترنت نیازی ندارند. کنجکاوی‌های جنسی کودکان قطعاً جنبهٔ شناختی دارد، اما اگر مواجههٔ والدین با تهدید و تنبیه همراه باشد، مطمئناً این کنجکاوی می‌تواند به رفتارهای ناسازگار تبدیل شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

حجم

۱۰۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان