دانلود و خرید کتاب گلستان ارم عباسقلی آقا باکیخانوف
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گلستان ارم اثر عباسقلی آقا باکیخانوف

کتاب گلستان ارم

معرفی کتاب گلستان ارم

کتاب «گلستان ارم» نوشتۀ عباسقلی آقا باکیخانوف است و گروه انتشاراتی ققنوس آن را منتشر کرده است. کتاب گلستان ارم تاریخ شیروان و داغستان از آغاز تا جنگ‌های ایران و روس را در بر می‌گیرد.

درباره کتاب گلستان ارم

کتاب گلستان ارم یکی از آثار برجسته دربارۀ تاریخ آذربایجان به شمار می‌رود. این کتاب تاریخ مردم شیروان و داغستان را از ادوار باستان تا دورۀ حیات مؤلف کتاب، عباسقلی آقا باکیخانوف، یعنی اوایل قرن نوزدهم را دربر می‌گیرد. عباسقلی آقا باکیخانوف، دانشمند، مورخ و ادیب برجستۀ زمان خود اولین شخص در میان مورخان آذربایجان است که اثر تاریخی‌اش دارای جنبه‌های تحقیقاتی و به شیوۀ علمی اروپا و روسیه است و از آثار مورخان، جهان‌گردان و جغرافی‌دانان رم، بیزانس و ارمنی مدارک جمع‌آوری کرده است. او همچنین به چند زبان تسلط داشته به همین دلیل از منابع موجود به زبان‌های عربی، فارس و ترکی استفاده کرده است. عباسقلی آقا باکیخانوف از آثار ادبی مخصوصاً شاهنامه، اسکندرنامه، خسرو و شیرین هم بهره برده است.

مقدمۀ کتاب گلستان ارم حدود اراضی شیروان و داغستان، وضعیت جغرافیایی، اتنوگرافیک، نام این سرزمین و همچنین منشأ قومی اهالی، زبان‌ها و عقاید دینی آن‌ها را توضیح می‌دهد. بخش اول به شرح تاریخ شیروان و داغستان تا تصرف آن به دست لشکریان عرب می‌پردازد. بخش دوم تصرف شیروان و داغستان به دست لشکریان عرب و تا دوران استیلای مغول مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. بخش سوم دربارۀ حوادث تاریخی دوران سلطۀ مغول تا پیدایش دولت صفوی و دورۀ فرمانروایی سلسلۀ شیروانشاهان است. بخش چهارم به موضوع پیدایش دولت صفوی و تا دوران درگذشت نادرشاه می‌پردازد و بخش پنجم ماجراهای بعد از درگذشت نادرشاه مثل تفصیلات قرارداد صلح گلستان بین روسیه و ایران را در برمی‌گیرد. در بخش آخر یعنی بخش خاتمه اطلاعاتی دربارۀ فضلا و علمای شیروان داده می‌شود. 

فهرست مطالب کتاب گلستان ارم عبارت است از: «دیباچه»، «متن گلستان ارم»، «مقدمه»، «طبقۀ اولی»، «طبقۀ ثانیه»، «طبقهٔ ثالثه»، «طبقۀ رابعه»، «طبقۀ خامسه»، «خاتمه»، «فهرست اشخاص و فرق و مناصب»، «فهرست اماکن و قبایل».

خواندن کتاب گلستان ارم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به تاریخ ایران پس از اسلام و همچنین تاریخ ایران معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب گلستان ارم

«ولایت شیروان از طرف شرق به دریای خزر و از سمت جنوب غربی به رود کر که آن را از ولایت‌های مغان و ارمن فصل می‌دهد و از جانب شمال غربی به رود قانق و به خط غیرمعین از ناحیۀ ایلیسو و پشته بلند قافقاس و سلسله جبالی که ناحیۀ کوره و طبرسران را از مملکت غازی قموق و قیطاق امتیازی می‌بخشد و از آن به مجرای رود درواق تا محل اتصالی آن به دریای خزر مسدود بوده تقریباً از دهنه کر تا به دهنه درواق از سی و نه تا چهل و دورج عرض شمالی از دهنه رود قانق تا به رأس‌الجبل افشران از شصت و چهار تا شصت و هشت درجه طول شرقی امتداد دارد».

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

قیمت:
۵۸,۰۰۰
تومان