دانلود و خرید کتاب روش ها و فواید مراقبه مصطفی نژادغفار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روش ها و فواید مراقبه اثر مصطفی نژادغفار

کتاب روش ها و فواید مراقبه

ویراستار:زهرا نظری
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب روش ها و فواید مراقبه

کتاب روش‌ ها و فواید مراقبه نوشتۀ مصطفی نژادغفار و حاصل ویراستاری زهرا نظری است. انتشارات مانیان این کتاب راهنما را روانۀ بازار کرده است.

درباره کتاب روش‌ ها و فواید مراقبه

مراقبه شاید در ابتدا سخت و بی‌فایده به‌نظر برسد، اما با شروع آن و مشاهدهٔ اثرات مثبتی که بر ذهن و جسم دارد، به انجام آن ترغیب می‌شوید. برای شروع می‌توانید از روزی دو دقیقه شروع کنید. همین مقدار کم به‌مرور زمان به عادتی دائمی و پایدار تبدیل می‌شود. دو دقیقه مراقبه شاید تأثیر بسیاری نداشته باشد، اما این کار را به عادتی روزانه تبدیل می‌کند. مراقبه چطور باعث آرامش جسمی و روحی ما می‌شود؟ این عادت چطور می‌تواند بر ذهن و مغز ما تأثیرگذار باشد؟ مدیتیشن یا مراقبه چیست؟ روش‌های متفاوتی برای مراقبه وجود دارد. دو شیوه از انجام مراقبه که معمولاً موردتوجه تحقیقات علمی قرار می‌گیرد، توجه متمرکز یا مدیتیشن تمرکزی و دیگری مراقبۀ نظارت باز است. مراقبۀ تمرکزی زمانی است که شما روی موضوعی خاص تمرکز می‌کنید، مثلاً روی نفس‌کشیدن یکی از احساسات درونی شما یا حتی یک شیء بیرونی. نکتۀ اصلی در این نوع مراقبه این است که شما باید کاملاً روی چیزی تمرکز داشته باشید و اگر توجهتان منحرف شد، دوباره تمرکز کنید. در نوع دوم مراقبه، یعنی مراقبۀ نظارت باز، شما بر تمام چیزهایی تمرکز می‌کنید که اطراف شما اتفاق می‌افتد؛ در واقع بدون اینکه به چیزی واکنش نشان بدهید، فقط ملاحظه و نظارت می‌کنید. کتاب روش‌ ها و فواید مراقبه شما را با این موضوع آشناتر می‌کند.

خواندن کتاب روش‌ ها و فواید مراقبه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مدیتیشن و یادگیری درست آن پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب روش‌ها و فواید مراقبه

«تاریخچه مطالعات در خصوص مراقبه

گفته می‌شود کلمه مدیتیشن از کلمه مدیتاتوم در زبان لاتین به معنی تفکر نشئت‌گرفته است جالب اینجاست که درگذشته و همین‌طور امروزه خیلی از افراد از مدیتیشن نه صرفاً برای رسیدن به آرامش بلکه برای فکرکردن استفاده می‌کنند.

مدیتیشن چندساله است؟

جواب‌دادن به این سؤال که مدیتیشن چند سال، دارد، کار خیلی سختی است. زمانی که به مکاتب و کتاب‌های مرتبط رجوع کنیم می‌بینیم اغلب آنها از مدیتیشن به‌عنوان سنتی دیرینه یاد می‌کنند. اما اینکه دقیقاً از چند سال پیش از آن استفاده می‌کردند در هاله‌ای از ابهام است. جالب است که حتی بعضی از محققان می‌گویند این سنت و روش ذهن‌آگاهی سنی به‌اندازه بشر داشته و به انسان‌های نئاندرتال برمی‌گردد!

عملاً این یعنی می‌دانند. اما بعضی از محققان و منابع هم مدیتیشن را به کشورهای شرقی عمر مدیتیشن را برابر با ۱۳۰ تا ۲۳۰ هزار سال پیش ربط داده و آن را همسن مکاتب این کشورها می‌دانند. کدام کشورها؟

چه کسی مدیتیشن را به وجود آورده است؟

همان‌طور که نمی‌دانیم دقیقاً مدیتیشن در چه سالی به وجود آمده، نمی‌توانیم دقیق بگوییم که چه کسی این روش و سنت را ساخته است. اما بااین‌حال ۳ نفر از مشهورترین افرادی که در حوزه رواج و آموزش مدیتیشن کارکرده‌اند را در ادامه به شما معرفی می‌کنم.

۱- بودا (هند)

بودا با نامه‌ای دیگری مثل سیدارتا گوتاما یا سیداتا گوتاما هم شناخته می‌شود. اکثر افراد حتی می‌گویند او شاهزاده‌ای ایرانی بود است درهرحال بودا به‌عنوان یک، راهب، حکیم فیلسوف و رهبر مذهبی در جهان شناخته شده و دین و مکتب بوداییسم بر اساس آموزه‌های او به وجود آمده است. آیا می‌توانیم او را به‌عنوان مخترع مدیتیشن بشناسیم؟ راستش را بخواهید احتمال کمی وجود دارد که خود بودا مدیتیشن را به وجود آورده باشد. اما خب قطعاً او یکی از مهم‌ترین معلمان و مروجان مدیتیشن بوده است.

- هند

بعضی از منابع مکتوب و قدیمی که مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بوده و در هند یافت شده‌اند از تمرینی به اسم دیانا یا جهنا اسم برده‌اند که برای آموزش ذهن استفاده می‌شده. است در واقع این تمرین همان مدیتیشنی است که امروزه استفاده. می‌شود.

۲- چین

زمانی که در چین به دنبال تاریخچه مدیتیشن می‌گردیم، به فیلسوف باستانی چینی؛ یعنی لائوزی می‌رسیم طبق تحقیقات، اشکال اولیه مدیتیشن در قرن سوم و ششم پیش از میلاد استفاده می‌شده است. همین‌طور در کتاب‌های این فیلسوف، چینی یک سری کلمات استفاده شده که بعدها نویسندگان از آنها برای توصیف تکنیک‌های مدیتیشن استفاده کرده‌اند؛ مثلاً شائو جینگ به معنی محافظت از آرامش و... است.

 اما در نهایت هنوز هیچ‌کس نمی‌داند عمر مدیتیشن دقیقاً چقدر است، چراکه در خیلی از مذاهب مثل، اسلام یهودیت مسیحیت و همین‌طور بسیاری از مکاتب اشاراتی به آن شده و هر کدام از آن استفاده‌هایی کرده‌اند. درهرحال به‌طورکلی همان‌طور که بالاتر هم گفتم، اولین نشانه‌های مکتوب از تاریخ مدیتیشن به چیزی حدود ۳۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۲۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۸۲۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۳۶,۱۲۰
تومان