دانلود و خرید کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان نیلوفر خورسندمعافی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان اثر نیلوفر خورسندمعافی

کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان

معرفی کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان

کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان؛ هیجان‌خواهی، کمرویی، ویژگی‌های شخصیتی، ترس از تصویر بدن و سبک‌های دلبستگی نوشتهٔ نیلوفر خورسندمعافی و ویرایش محدثه طهماسبی فر است. این کتاب را انتشارات هورین منتشر کرده است.

درباره کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان

در میان موجوداتی که روی کرهٔ زمین زندگی می‌کنند انسان‌ از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. این ویژگی‌ها او را از سایر موجودات کرهٔ زمین جدا می‌سازد. احساسات، عواطف، اضطراب، هیجان و توانایی قضاوت دربارهٔ رفتارهای خود و دیگران و تصمیم‌گیری براساس این قضاوت‌ها در سنین نوجوانی جهشی را تجربه می‌کند. نوجوانی دوره‌ای است که انسان ویژگی‌های شخصیتی و منحصربه‌فردی را کسب می‌کند. دورهٔ نوجوانی را نمی‌توان محدود به سنین خاصی دانست؛ زیرا ویژگی‌های افراد و جوامع متفاوت است. اما معمولاً بین ۱۱ تا ۱۸ سالگی را شامل می‌شود.

این دوره از نظر تربیتی دورهٔ نسبتاً دشواری در زندگی است و یکی از حساس‌ترین، مهم‌ترین و بحرانی‌ترین مراحل زندگی به‌شمار می‌آید. شناخت حالات مختلف نوجوانان مانند اضطراب و هیجان‌پذیری آنان در این دوره از زندگی مورد توجه روان‌شناسان قرار گرفته است؛ چون شخصیت نوجوانان طی این دوره از زندگی شکل می‌گیرد. نوجوانی مهم‌ترین مرحله در زندگی است که با تغییرات سریع جسمی و روانی همراه است. پلی است که از آن باید عبور کرد تا به مرحلهٔ جوانی و بزرگسالی رسید. نیاز سن نوجوانی، صمیمیت است و آن‌ها اصولاً دوست دارند مناسبات صمیمی‌تری با هم‌سن‌و‌سال‌های خود داشته باشند. نوجوانانی که ترس از قضاوت، ارزیابی یا طردشدن توسط دیگران را دارند به‌طور طبیعی به‌احتمال بیشتری از صمیمی‌شدن با افراد دیگر و برقراری ارتباط شخصی اجتناب می‌کنند. برخی نوجوانان دیگر شاید در روابط اجتماعی باز راحت باشند. آن‌ها گاه صدها دوست و آشنا در رسانه‌های اجتماعی دارند؛ اما هیچ ارتباط شخصی عمیقی با کسی برقرار نمی‌کنند. در حقیقت ترس از صمیمیت می‌تواند سخت‌تر باشد؛ زیرا آن‌ها این ترس را پشت تلفن‌ها و رسانه‌های اجتماعی پنهان می‌سازند. کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان جنبه‌ها و نمودهای مختلف این مشکل را در این سنین حساس بررسی می‌کند.

خواندن کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب به روان‌شناسان کودک و نوجوان، والدین، معلم‌ها و مسئولین مدرسه و همهٔ افرادی که با نوجوانان سروکار دارند پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب علل ترس از صمیمیت در نوجوانان

«صمیمیت یکی از ویژگی‌های مهم روابط بین‌فردی در اوایل بزرگسالی است. اریکسون، تکالیف صمیمیت را در گذر از مرحله نوجوانی به بزرگسالی به‌عنوان عامل کلیدی می‌دانست رستم‌زاده و نریمانی (۱۳۹۶) به اعتقاد برک، صمیمیت در روابط بین‌فردی نزدیک مثل رابطه با دوستان نزدیک والدین و همسر دیده می‌شود دانشورپور، ۱۳۸۵). از نشانه‌های داشتن توانایی صمیمیت تمایل برای شرکت در تعامل‌های نزدیک گرم ارتباطی و متعهد است که نقش اساسی در زندگی موفق و پربار فرد بزرگسال دارد (دانشورپور، غنایی شکری و زین آبادی، ۱۳۸۶)

صمیمیت به رفتارهایی اطلاق می‌شود که نزدیکی عاطفی را افزایش می‌دهد. نزدیک بودن عاطفی شامل حمایت و در متقابل ارتباط برقرارکردن و سهیم کردن خود فعالیت‌ها و دارایی‌هایمان با دیگری است نیاز به عشق و صمیمیت با نیاز به مصاحبت و همراهی رابطه دارد. محبت اصیل و حقیقی برای فردفرد آدمیان هدیه‌ای فوق‌العاده است (میرمحمد صادقی، ۱۳۸۴).

اریکسون (۱۹۸۶) به نقل از رستم‌زاده و نریمانی (۱۳۹۶) احساس صمیمیت را تمایل برای شرکت در یک رابطه حمایت‌کننده و مهرآمیز بدون ازدست‌دادن «خود» در آن رابطه دانست. وی در فرضیه خود صمیمیت را لازمه شادکامی و رضایت از زندگی عنوان کرده است.

تصویر بدن نه‌تنها یک پدیده ناشی از ساختار اجتماعی است، بلکه این مسئله مرتبط است که فرد چگونه تعاملات خود با دیگران را تجربه می‌کند.

ترس از صمیمیت

دسکانتر و ثلن (۱۹۹۱) به نقل از عیسی زادگان و همکاران (۱۳۹۵) ترس از صمیمیت را به منزله ظرفیت محدود فرد برای به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات شخصی با فردی مهم و نزدیک مثل همسر معرفی می‌کنند. ترس از صمیمیت که ابعاد مختلف عاطفی، شناختی و رفتاری صمیمیت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد روابط بین‌فردی و سلامت افراد را به‌شدت مختل می‌کند. با افزایش ترس از صمیمیت برقراری و تداوم ارتباط ابراز احساسات و عواطف با مشکل مواجه می‌شود و در نتیجه رضایت از زندگی کاهش می‌یابد؛ در این صورت طبیعی است که انسان از نزدیک‌شدن به دیگری احساس خطر و آسیب کند؛ این امر خودبه‌خود انسان را به ترس از صمیمیت سوق می‌دهد.»

نظرات کاربران

کاربر ۵۸۸۳۳۹۳
۱۴۰۲/۱۲/۱۹

واقعا کتاب بی کیفیتی بود حیف پولی که دادم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۰۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

حجم

۸۰۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

قیمت:
۲۹,۰۰۰
تومان