دانلود و خرید کتاب ایران بین دو کودتا داریوش رحمانیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ایران بین دو کودتا اثر داریوش رحمانیان

کتاب ایران بین دو کودتا

انتشارات:نشر خاموش
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ایران بین دو کودتا

کتاب ایران بین دو کودتا نوشتهٔ داریوش رحمانیان است. نشر خاموش این کتاب آموزشی را روانهٔ بازار کرده است. در این اثر از آغاز دورهٔ قاجاریه تا پایان دورهٔ پهلوی با نویسنده همراه می‌شوید.

درباره کتاب ایران بین دو کودتا

کتاب ایران بین دو کودتا گزارش تحولات گوناگونی است که جامعهٔ ایرانی در فاصلهٔ میان دو کودتا از اسفند ۱۲۹۹ شمسی تا مرداد ۱۳۳۲ به خود دیده است. نویسنده نزدیک به دو دهه است که درس‌های مربوط به تاریخ قاجار و تاریخ معاصر ایران از مشروطه به بعد را در همهٔ سطوح در دانشگاه‌های کشور تدریس کرده است. کتاب حاضر بر پایهٔ درسگفتارهایی است که در کلاس‌های درس‌های یادشده و به‌ویژه کلاس درس تاریخ تحولات سیاسی و... در دانشگاه‌های تبریز و تهران و... ارائه شده است. مخاطب داریوش رحمانیان در این اثر، دانشجویان رشتهٔ تاریخ و به‌ویژه در مقطع کارشناسی هستند؛ هر چند دانشجویان تاریخ در مقاطع دیگر و دانشجویان رشته‌های نزدیک به تاریخ، به‌ویژه دانشجویان علوم سیاسی در درس‌های مربوط به تاریخ معاصر ایران نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند.

خواندن کتاب ایران بین دو کودتا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ معاصر ایران و به‌ویژه به دانشجویانی که باید تاریخ بخوانند، پیشنهاد می‌کنیم.

درباره داریوش رحمانیان

داریوش رحمانیان کوشککی در سال ۱۳۴۴ در بروجرد به دنیا آمد. او نویسنده و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران است و نویسندهٔ کتابی تحت‌عنوان «جنبش مشروطه» است؛ کتابی که به عقیدهٔ برخی صاحبنظران، نگاه معتدلی به نهضت مشروطه دارد. این مدرس و نویسنده، دورهٔ کارشناسی تاریخ را در دانشگاه تبریز (۱۳۶۸)، دورهٔ کارشناسی‌ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی (۱۳۷۲) و دورهٔ‌ دکتری را در دانشگاه تبریز (۱۳۸۱) گذراند. او در حوزهٔ تاریخ معاصر ایران و مسائل نظری تاریخ، پژوهش و تدریس می‌کند. کتاب آموزشی «ایران بین دو کودتا» یکی از آثار مکتوب او است.

بخشی از کتاب ایران بین دو کودتا

«با رفتن رضاشاه انسداد سیاسی برطرف شد و جامعه ایرانی مجالی دوباره برای تجربه آزادی و دموکراسی به دست آورد. همان گونه که اشاره شد هنوز رضاشاه در تهران بود که انتقادها از او و دوره دیکتاتوری آغاز شد و شگفت این‌که اینک کسانی که پیش از این یار و همراه و بلکه گوش به فرمان او بودند جلو افتاده و در انتقاد از او گوی سبقت از دیگران می‌ربودند. زمانهٔ دیگری شده و روزگاری نو فرارسیده بود و اینان می‌خواستند که با انتقاد از دیکتاتوری و بدگویی از رضاشاه جایگاه و پایگاهی برای خود در اوضاع و احوال جدید ایجاد کنند. به قول یکی از روزنامه‌نگاران آن روزگار بازار ناسزاگویی به رضاشاه بسیار گرم بود. مجلس که طبق قانون اساسی مشروطه مهمترین رکن حکومت و بالاترین مرجع اقتدار بود می‌خواست دوباره جایگاه قانونی خود را که رضاشاه از آن گرفته بود احراز کند. از اینجا کشاکش میان مجلس (قوهٔ مقننه)، دولت (قوهٔ مجریه) و سلطنت و دربار آغاز شد که تا سقوط دولت مصدق و آغاز دورهای دیگر از دیکتاتوری پس از کودتای ۲۸ مرداد ادامه یافت. در عین حال با سقوط رضاشاه مردم و احزاب و مطبوعات آزاد دوباره سر بر آوردند که هر یک به درجات و به نحوی از انحا در رقابت و نبرد قدرت میان مجلس و دولت و دربار در دههٔ ۲۰ ش نقش بازی کردند. از دیگر سوی اعمال نظر و نفوذ سفارتخانه‌های بیگانه که در دورهٔ رضاشاه موقوف شده بود بار دیگر از سر گرفته شد و به عنوان یک عامل بسیار مؤثر در نبرد قدرت و روند تحولات دههٔ ۲۰ ش ایفای نقش کرد. روحانیت و نیروهای مذهبی و همچنین ایلات و عشایر و سران آنان که با اعمال سیاست‌های ویژه دورهٔ رضاشاه در محاق رفته بودند دوباره وارد میدان شدند و هر یک در صحنه سیاست ایران دههٔ ۲۰ ش نقشی برعهده گرفتند.»

نظرات کاربران

کاربر 67690
۱۴۰۳/۰۱/۱۷

کتاب بسیار خوبی می باشد که به طور دقیق وقایع را شرح میدهد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
سلطنت با تکیه بر «توانمندی نهادی» خود می‌توانست بر موقعیت و سرنوشت همه نخبگان کشور تأثیر بگذارد. این عاملی بود که نقش تعیین کنندهای در جایگاه و موقعیت نهاد سلطنت و دربار داشت
red rose
قانون اساسی قدرت بیش از حد به مجلس داده شده بود و ترتیباتی برای انحلال آسان و مستقیم آن از سوی شاه در نظر گرفته نشده بود. هدف این بود که از زیاده روی‌های سلطنت جلوگیری شود و دولت (قوه مجریه) و همه امور دولتی نیز زیر نظارت قرار گیرد. فرض بر این بود که چنین مجلسی کانون همبستگی ملی و در برابر فشارهای داخلی و خارجی استوار خواهد بود. با این همه قدرت و اقتدار بیش از اندازه مجلس، ناتوانی و سستی دولت را در پی آورد.
red rose
اصلاحات دورهٔ رضاشاه اگرچه به تقویت و استواری بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی ناسیونالیسم ایرانی انجامید؛ اما به بهای توقف رشد و توسعه سیاسی و سرکوب همه مظاهر آرمان‌های دموکراتیک انجام شد. شیوه حکومت او راه مدیریت مبتنی بر شایسته سالاری را مسدود کرد. قدرت سیاسی در دوره او به طور کامل از سوی دربار غصب شد. با سقوط او آرمان احیای مشروطه شکل گرفت و بر فضای فکری و سیاسی ایران چیره شد.
red rose
شخص رضاشاه نیز در خصوص زبان فارسی تعصبی ویژه داشت و از روزگار پیش از پادشاهی، از زمان وزارت جنگ، به ضرورت اصلاح و تقویت زبان توجه داشت. چنان که بر پایهٔ مادهٔ ۵ حکم ۱۴ دی ماه ۱۳۰۰ ش پاره‌ای اسامی و اصطلاحات نظامی اروپایی رایج در زبان فارسی به اسامی و اصطلاحات فارسی و عربی تغییر یافت.
red rose
بند ناف دانشگاه ایرانی را با تقلید، سیاست، قدرت زدگی و ایدئولوژی زدگی بریدند. با این حال نمی‌توان و نباید از جنبه‌های مثبت و درخشان این پدیده مدرن و آثار و دستاوردهای پراهمیت آن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی غفلت کرد. به ویژه باید به آثار و پیامدهای پیدایش قشر یا گروه اجتماعی جدیدی به نام دانشجو توجه کرد. قشر دانشجو در تحولات سیاسی دهه‌های ۲۰ ش و پس از آن نقش و تأثیر بسیار پررنگی داشت. اعتراضات دانشجویی از همان دورهٔ رضاشاه آغاز شد و دانشجویان توانستند در سال‌های ۱۳۱۳، ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ چند اعتصاب موفق را برپا کنند.
red rose
دانشگاه تهران با انگیزه‌ها و اهداف و خواسته‌های سیاسی، و نه صرفاً علمی و فرهنگی، پایه گذاری شد و شخص رضاشاه به دانشگاه فقط به عنوان ابزاری برای پرورش و تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز برنامه‌های نوسازانه خود، که فراتر از آن به عنوان ابزاری برای کسب مشروعیت و جلب حمایت گسترده از رژیم خود نگاه می‌کرد.
red rose
طرح اتصال دو دریای شمال و جنوب ایران از طریق راه‌آهن طرحی امریکایی بود که زیر نظر مشاوران متخصص امریکایی بررسی شد و از الگویی که در خود امریکا پیاده شده و اقیانوس اطلس را در شرق آمریکا به اقیانوس آرام در غرب آن کشور متصل کرده بود، پیروی می‌کرد.
red rose
احداث راه‌آهن سرتاسری برای رضاشاه و ملّیون ایرانی آن روزگار بیشتر نوعی نیاز روانی را برآورده می‌کرد و به همین سبب بود که از نظر آنان احداث آن به هر قیمتی باید انجام می‌گرفت. گویی اجرای این طرح بسیار پرهزینه بلندپروازانه برای آنان نشان و نمادی از همه پیشرفت‌هایی بود که آرزو می‌کردند. در نظر آنان احداث راه‌آهن سرتاسری در حکم پیشرفت و استقلال و نشان‌های برای برون رفت ایران از انحطاط و عقب ماندگی و بیدار شدن آن از خواب رکود و رخوت و سستی چند صدساله بود.
red rose
اگرچه بیشتر این راه‌ها در وهله نخست به دلایل و انگیزه‌های نظامی و به ویژه در پیوند با برنامه خلع سلاح و اسکان عشایر و ایجاد امنیت ساخته شدند، اما به هر حال زیرساخت مناسبی برای توسعه اقتصادی و صنعتی فراهم آوردند. ضمن این‌که ضعف در مبانی انسجام و وحدت ملی ایران را که تا حد زیادی ناشی از پراکندگی جغرافیایی و سختی رفت و آمد و سفر مردمان نواحی مختلف بود تا حد زیادی برطرف می‌کردند. افزون بر این احداث راه‌آهن و جاده‌های شوسه و به طور کلی توسعه شبکه حمل و نقل کشور توان دولت مرکزی را برای مدیریت بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی، از قبیل سیل و زلزله و قحطی و خشکسالی، به نحو چشمگیری بالا برد.
red rose
احداث راه‌آهن سرتاسری برای رضاشاه و ملّیون ایرانی آن روزگار بیشتر نوعی نیاز روانی را برآورده می‌کرد و به همین سبب بود که از نظر آنان احداث آن به هر قیمتی باید انجام می‌گرفت. گویی اجرای این طرح بسیار پرهزینه بلندپروازانه برای آنان نشان و نمادی از همه پیشرفت‌هایی بود که آرزو می‌کردند.
red rose

حجم

۵۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۰۴ صفحه

حجم

۵۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۰۴ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان