دانلود و خرید کتاب تشنه تماشا خسرو قاسمیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تشنه تماشا اثر خسرو قاسمیان

کتاب تشنه تماشا

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب تشنه تماشا

کتاب تشنه تماشا نوشتهٔ خسرو قاسمیان است. نشر بوی کاغذ (بوکا) این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی رباعی‌ها و دوبیتی‌هایی از این شاعر معاصر ایرانی است.

درباره کتاب تشنه تماشا

کتاب تشنه تماشا رباعی‌ها و دوبیتی‌های خسرو قاسمیان را در بر گرفته است. عنوان برخی از این شعرها عبارت است از: «هرچند که نیست شاعری پیشۀ من»، «دل را به ره عشق نهادیم شکست»، «در آرزوی دیدن رویت لیلا»، «عمری است اسیر نفس کافرکیشم» و «اشارت‌ها به ابرو می‌کنی تو».

شعر فارسی عرصه‌های گوناگونی را درنوردیده است. در طول قرن‌ها هر کسی از ظن خود یار شعر شده است و بر گمان خود تعریفی از شعر به‌دست داده است. حضور شعر در همهٔ عرصه‌ها از رزم و بزم گرفته تا مدرسه و مسجد و خانقاه و دیر و مجلس وعظ، همه و همه گویای این مطلب است که شعر، بی‌محابا، زمان، مکان و جغرافیا را درنوردیده و در هفت‌اقلیم جان و جهان به دلبری پرداخته است. آمیختگی شعر با فرهنگ مردم و اندیشه‌های اجتماعی، این هنر را زبان گویای جوامع بشری ساخته است؛ بدان‌گونه که هیچ جامعه‌ای از این زبان بارز، برای انتقال اندیشه‌هایش بی‌نیاز نبوده است. گاهی شعری انقلابی به پا کرده است و گاه انقلابی، شعری پویا را سامان داده است.

رباعی یا چهارگانه نیز از قالب‌های شعر فارسی است که در فارسی به آن ترانه و چارانه نیز می‌گویند. رباعی در حقیقت تنها قالب کاملاً فارسی است و نوعی شعر است که در ۴ مصراع جز مصراع سوم دیگر مصراع‌ها هم‌قافیه و یا مترادف هستند. این قالب، یک قالب شعر فارسی است، که در زبان‌های دیگری (از جمله زبان‌های عربی و اردو) نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بیشترین تعداد ابیات رباعی توسط «عطار نیشابوری» در کتاب مختارنامه سروده شده است؛ حدود ۴۷۰۰ بیت.

دوبیتی نیز از قالب‌های ریشه‌دار شعر پارسی و شعری است ۱۱هجایی مرکب از ۴ مصراع که همه بر یک قافیه (جز مصرع سوم که آوردن قافیه در آن اختیاری است) هستند. دوبیتی وزن تکامل‌یافته و عروضی‌شدهٔ نوعی از ترانه‌های ۱۲هجایی قدیم ایران است. نامدارترین وزن دوبیتی «بحرِ هزج مسدّس محذوف» (مفاعیلن مفاعیلن مفاعی) و مشهورترین شاعر بر وزن نام برده «باباطاهر عریان» است. گفته شده است که باباطاهر و «فایز دشتی» بزرگ‌ترین دوبیتی‌سرایان ایرانی هستند. از دوبیتی‌سراهای دیگرمی‌توان به «مفتون بردخونی دشتی»، «ملاحسن کبگانی»، «ملا محمد نادم» و «شفیق شهریاری» اشاره کرد.

خواندن کتاب تشنه تماشا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران شعر معاصر ایران و قالب‌های رباعی و دوبیتی پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب تشنه تماشا

«دور از تو دلم همیشه تار است ای اشک

آیینۀ خفته در غبار است ای اشک

با آمدن تو باغ پژمردهٔ دل

سرسبزتر از فصل بهار است ای اشک»

*

«شبی که با تو بودم زیر باران

دلم را می‌سرودم زیر باران

دلم را مثل چتری در هوایت

برایت می‌گشودم زیر باران»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۳۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۶ صفحه

حجم

۵۳۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۶ صفحه

قیمت:
۲۱,۰۰۰
تومان