دانلود و خرید کتاب خانه دار مبارز مرضیه ذاکری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب خانه دار مبارز

کتاب «خانه‌دار مبارز»؛ خاطرات شفاهی سیده‌اقدس حسینیان، از مبارزان انقلاب اسلامی در مشهد است که در انتشارات راهیار چاپ شده است. این کتاب که دوازدهمین عنوان از کتاب‌های ناشر با محوریت «زنان انقلاب» است.

درباره کتاب خانه دار مبارز

مبارزه، فعالیت‌های مخفیانه، تعقیب‌وگریز، زندان، شکنجه و… همیشه موضوعات مهمی در بیان تاریخ انقلاب اسلامی بوده‌‌اند. اما زمانی اهمیت آن دوچندان می‌شود که بفهمیم قرار است یک زن این وقایع را روایت کند. این همان موضوعی است که انگیزهٔ نگارش این کتاب شد.

بخشی از کتاب خانه دار مبارز

«مات‌ومبهوت مانده بودم. صدای ضربان قلبم را می‌شنیدم. داشتند می‌رفتند سمت زیرزمین. چاره‌ای نداشتم جز اینکه دنبالشان بروم. زیرزمین تاریک بود. بچه‌ها دستگاه را خاموش کرده بودند و صدایشان درنمی‌آمد. صاحب‌خانه در را باز کرد. کلید برق را زد. همه به‌یک‌باره ظاهر شدند: مهدی‌آقا و اصغر و لیلا. خشکشان زده بود و فقط به همدیگر نگاه می‌کردند…»

زن تراز انقلاب اسلامی می‌تواند زنی باشد در دل روستایی که با چند بچۀ قد‌ونیم‌قد، کنار تنور، برای جبهه‌ها نان می‌پزد. می‌تواند زنی باشد که به‌خواست خدا فرزندی ندارد؛ اما عرصۀ تکلیف را رها نمی‌کند و با راه‌اندازی مکتب یا مدرسه‌ای، کمر به تربیت فرزندان جامعۀ پیرامونش می‌بندد. می‌تواند دختر مجردی باشد که دست روزگار سرنوشتش را به‌گونه‌ای رقم زده است که در کنار پدر و مادر یا خواهر و برادر یا حتی عمو یا عمه‌اش زندگی می‌کند؛ اما بلاتکلیف و یله، روزگار نمی‌گذراند و برحسب توانش کارهای برزمین‌مانده را به دوش می‌کشد. می‌تواند زنی باشد که در کنار همسرداری و تربیت فرزندان، خودش و جامعه‌اش را هم به‌ خاطر دارد و… . تاریخ انقلاب ما پر است از این زنان، چراغی باید تا آن‌ها را در اطرافمان ببینیم.

خلأ خسارت‌بار این روایت را جریان‌های غرب‌زده و فمنیستی، به‌خوبی پر می‌کنند و در فقدان روایت زنانِ به‌معنای واقعی کلمه «تاریخ‌ساز» انقلاب اسلامی، به ترویج الگوهای غیربومی، بیگانه با سنت و آیین و فرهنگ و نیز مستحیل در یوتوپیای غربی مشغول‌اند.

تلاش برای پرکردن این ظرفیت خالی، هم ادای دین به حافظۀ ملی ایرانیان است برای درک بهتر تاریخ مردمی انقلاب و هم کمک به ترسیم چهرۀ زن انقلابی مسلمان. آنگاه و پس از چند سال، تکثّر روایت‌های زنان از رشد و بالندگی آرام و مستمر انقلاب و رویش‌هایش، به‌تدریج اطلاعاتی متقن و فضایی امن در اختیار اهالی علوم انسانی و مطالعات زنان قرار می‌دهد تا جایگاه و نقش زن در اندیشۀ اسلامی را مبتنی بر تجربه‌های پرتکرار نسلی انقلابی تحلیل و ترسیم کنند. همچنین، به هنرمندان سینما و غیر سینما و صاحبان رسانه کمک می‌کند تا اگر قصد انصاف دارند، چهرۀ واقعی زن امروز و دیروز و نیز چهرۀ آرمانی زن فردا را چنین بلند و ایستاده ترسیم کنند…»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه