دانلود و خرید کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی (جلد دوم)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی (جلد دوم)

کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی (جلد دوم) از موسسه فرهنگی هنری عرش پژوه و پژوهشکده باقرالعلوم (ع) است و انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) آن را منتشر کرده است. جلد دوم این مجموعه دربارهٔ توسعهٔ فرهنگ دینی (مبانی، موانع و آسیب‌ها) و الزامات و ابزارها در توسعهٔ فرهنگ دینی است.

درباره کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی (جلد دوم)

موضوع وظایف و مسئولیت‌های حکومت اسلامی در قبال دین و اعتقادات مردم هرچند موضوعی ساده به نظر می‌رسد ولی متاسفانه در فرهنگ شیعه به دلایل مختلف مورد توجه قرار نگرفته و تاکنون به پرسش‌های فراوانی که پیرامون این موضوع مهم مطرح شده پاسخی داده نشده است. لذا در کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی پس از بیان کلیات که مشتمل بر بیان مسئله، ضرورت پژوهش و پیشینه بحث است معنای حکومت در لغت، عرف سیاست و فرهنگ اسلام بررسی شده و با عنایت به اختلاف نظرهایی که نسبت به معنا و مفهوم حکومت اسلامی و ويژگی‌های آن وجود دارد با تأکید بر دیدگاه‌های امام خمینی (ره) تعارف و ویژگی‌های آن ارائه شده است. پس از آن با مرور به متون دینی، وظایف و مسئولیت‌های حکومت اسلامی در قبال دین و اعتقادات مردم تبیین شده و در نهایت قلمروها و مصادیق وظایف بیان شده است.

مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی دربردارندهٔ ۲۷ مقاله با موضوع راه‌ها و موانع توسعه فرهنگ دینی است.

عناوین این کتاب در سه بخش تدوین شده است. جلد اول این کتاب که شامل بخش اول با عنوان «مسئولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی در برابر دین» است، از ۱۰ فصل زیر تشکیل شده است: «وظایف و مسئولیت‌های حکومت اسلامی در قبال دین»، «تعامل دین و دولت در ایران باستان»، «تعامل دولت با دین در دوران صفویه»، «تعامل دولت و علما در عصر صفویه»، «دین و دولت در عصر پهلوی»، «آسیب شناسی رابطهٔ دین، دولت، فرهنگ»، «تعامل دین و دولت در عرصهٔ حاکمیت دینی»، «روابط متقابل دین و مردم ـ تأملی در گوهر دین»، «تعیین مرزهای عدم دخالت دولت در قبال اعتقادات» و «بررسی قلمرو مداخلات دولت در فرآیند توسعه».

«توسعه فرهنگ دینی؛ مبانی، موانع و آسیب‌ها» و «الزامات و ابزارها در توسعه فرهنگ دینی» عنوان بخش دوم و سوم در جلد دوم این اثر است.

بخش دوم شامل این ۱۱ فصل است: «بررسی آسیب شناسی فرهنگ دینی در دو دهه»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی در دو دههٔ گذشته نظام»، «آسیب شناسی معرفت و فرهنگ دینی»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی با تأکید بر دو دهه»، «مروری اجمالی بر مهم ترین چالش‌های دههٔ سوم»، «آسیب شناسی فرهنگ دینی انقلاب اسلامی»، «آسیب شناسی رویکرد دولتی در تربیت دینی»، «تعیین ارزیابی چالش‌های موجود در عرصهٔ اندیشه»، «تنگناهای مطالعاتی در زمینهٔ توسعهٔ فرهنگ دینی»، «حکومت و دولت دینی» و «تعامل دین و توسعه ـ امکان یا امتناع».

بخش سوم این کتاب نیز شامل شش مقاله است: «زیر ساخت‌های مورد نیاز برای توسعه»، «قوانین، ابزارها و روش های ترویج دین داری»، «توجه به برنامهٔ درسی پنهان ضرورتی آشکارا»، «توسعهٔ فرهنگ دینی از طریق برنامهٔ درسی»، «توسعهٔ فرهنگی دینی و بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان» و «ارائهٔ مدلی برای برنامه‌ریزی استراتژیک».

خواندن کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی (جلد دوم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ دین پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مجموعه مقالات توسعه فرهنگ دینی (جلد دوم)

«جداکردن امور معنوی از مادی و سپردن سرپرستی یکی را به شرع و دیگری را به عقل و حس بشر به مزلهٔ قرار دادن دو حاکم در یک مملکت است. اگر دین بخواهد سرپرستی تاریخی جوامع بشر در طول تاریخ را دارا باشد لازم است در این عصر جدید، الگوی جامعه برای توسعهٔ هماهنگ تمامی ابعاد جامعه ارائه دهد و در صورتی که تنها به توسعهٔ بخشی از جامعه (فرهنگ) بسنده کند و توسعهٔ دیگر بخش‌ها را به الگوهای دیگر بسپرد در این صورت هر روز باید منفعلانه پذیرای ارزش‌های غیر دینی و کم رنگ شدن ارزش‌های خود شود چراکه در دنیای امروز هر گونه الگویی نسبت به تنظیم روابط قدرت، توزیع ثرو و مصرف و... تنها هماهنگ با فرهنگ و ارزش‌های انسانی خاصی جوابگو می‌باشد.»


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۷۰۸ صفحه

حجم

۳٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۷۰۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان