دانلود و خرید کتاب برآورد تهدیدات اقتصادی محمد جعفری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب برآورد تهدیدات اقتصادی اثر محمد جعفری

کتاب برآورد تهدیدات اقتصادی

معرفی کتاب برآورد تهدیدات اقتصادی

کتاب برآورد تهدیدات اقتصادی نوشتهٔ محمد جعفری در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ شده است.

درباره کتاب برآورد تهدیدات اقتصادی

بشر طی قرن‌ها، برای حفظ بقای خود با کنش‌ها و واکنش‌های مختلف مواجه بوده است. او طی قرن‌ها آموخت که چگونه خود را در برابر تهدیدات مختلف تجهیز نماید و در مقام کنش‌گری به تهدید رقبا یا دشمنان خود بپردازد؛ بنابراین تجربه دیرینه زندگی بشر سراسر تلاش برای کسب امکانات و تجهیزات بیشتر جهت گسترش مؤلفه‌های قدرت خود بوده است. به‌طوری‌که با پیشرفت علم، تهدیدات نظامی حتی از مؤلفه‌های زمینی به دستیابی به دانش فرازمینی ازجمله مسابقهٔ تسلیحات نظامی آمریکا و شوروی سابق در ماورای جو زمین یعنی تحت عنوان جنگ ستارگان نیز رسیده است.

اما طی یکی دو دههٔ اخیر و با گسترش پدیده جهانی‌شدن و افزایش وابستگی متقابل کشورهای به یکدیگر، مشخص شد که بهره‌برداری از ابزار اقتصاد و نیروهای آن، بسیار کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر از ابزار نظامی است، به‌طوری‌که امروزه تهدیدات اقتصادی جایگزینی مؤثر برای تهدیدات نظامی به شمار می‌آید. تجربه‌ای که غرب به‌ویژه آمریکا، طی یک دههٔ اخیر با جدیّت و تلاش بی‌وقفه در برابر کشورهای مخالف خود ازجمله ایران، ونزوئلا، روسیه، کرهٔ شمالی و ... به کار برده و از اقتصاد به‌عنوان جایگزین حمله نظامی، ایجاد فشارهای سیاسی و حتی تعقیب برنامه‌هایی برای سقوط این دولت‌ها بهره‌برداری می‌کنند. با وجود اهمیت بسیار بالای تهدیدهای اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه امنیت اقتصادی، شناخت درستی از تهدیدهای اقتصادی و به‌ویژه برآورد آن وجود ندارد. بخش‌های مختلف این کتاب تلاش دارد تا مفهوم کاملی از ادبیات موضوع و نهایتاً برآورد تهدیدات اقتصادی ارائه دهد.

در تدوین این کتاب ابتدا سه مفهوم مهم تهدید، امنیت و اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً با تأثیرگذاری هر یک از آن‌ها، مفهوم ترکیبی برآورد تهدیدات اقتصادی، با مؤلفه‌ها و شاخص‌های مرتبط به دست آمد. چراکه تهدید واژه‌ای عام و دارای ابعاد گسترده است که پرداختن به نوع اقتصادی آن با رویکرد کمی و برآوردی، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کتاب حاضر است.

باتوجه‌به مراتب یادشده، هدف اصلی این کتاب توجه به مقولهٔ کمّی تهدید از دریچه امنیت اقتصادی است. برای نیل به این مهم، در فصل اول به معرفی اجمالی مبانی و روش‌های اقتصادی امنی ملی پرداخته می‌شود. سپس در فصل دوم به ابعاد جاسوسی اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات اقتصادی اشاره می‌شود. در فصل سوم به نفوذ اقتصادی و حوزه و راه‌های ورود دشمن در تصمیم‌سازی‌های کشور و در فصل چهارم موضوع تحریم و تهدیدات و تبعات اقتصادی ناشی از بررسی می‌گردد. در فصل پنجم جنگ ارزی و علل و فرایند شکل‌گیری آن تبیین شده و در فصل ششم موضوع مهم تهدید پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم موردتوجه واقع شده است. در فصل هفتم، هشتم و نهم به ترتیب به موضوع فساد اقتصادی و انواع آن، سیاست‌های توسعه اقتصادی تهدیدزا در حوزه اقوام و مرزها و نهایتاً تبیین متغیرهای امنیت ملی با گرایش نقش اقتصاد در امنیت ملی پرداخته شده است.

در این کتاب تلاش شد علاوه بر تبیین مؤلفه‌های مؤثر در تهدید اقتصادی، حوزه‌ها، موضوعات و انواع مختلف این تهدیدات در قالب مثال‌های عینی تحلیل و تشریح شود. در ضمن این اثر در قالب کتاب آموزشی دانشگاهی تدوین شده و برای درک هر چه بیشتر مفاهیم، در پایان هر فصل، بخشی مجزا تحت عنوان «فعالیت‌های یادگیری» برای دانشجویان سطح کارشناسی ارشد طراحی و تدوین شده است.

کتاب برآورد تهدیدات اقتصادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر به علاقه‌مندان به علم اقتصاد پیشنهاد می‌شود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

حجم

۸٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۴۰ صفحه

قیمت:
۴۰,۵۰۰
تومان