دانلود و خرید کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء حسام الدین خلعتبری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء اثر حسام الدین خلعتبری

کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء

معرفی کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء

کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء: از دیدگاه متکلمین و فلاسفه مسلمان نوشته حسام‌الدین خلعتبری است. این کتاب را انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) منتشر کرده است.

درباره کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء

انسان مانند سایر موجودات کمال‌طلب است، اما کمال حقیقی او از سنخ کمالات مادی و طبیعی نیست، بلکه تکامل انسانی او در حقیقت تکامل روح است که با فعالیت اختیاری خویش حاصل می‌شود. راه وصول به این کمال ارتباط با کمال مطلق یعنی خداوند متعال است که در سایه این ارتباط به «مقام قرب الهی» نایل می‌شود که آثار آن بهره‌وری از نعمت‌های الهی و رضوان الهی است که حد کامل آن در آخرت ظاهر می‌گردد، راه کلی رسیدن به این مقام، خداپرستی و تقوی است که همه شئون زندگی انسان را در برمی‌گیرد.

حال این پرسش مطرح است که انسان چگونه به این هدف متعالی دست یابد؟ آیا خود به‌تنهایی حرکت کند یا از انسان‌های همسان خود کمک گیرد یا حکمت الهی ایجاب می‌کند که خداوند با فرستادن پیامبران سیر حرکت او را در این مسیر معنوی برایش معین کند؟

نبوت و فلسفه آن از جمله موضوعاتی است که در گذر تاریخ موردتوجه و عنایت فیلسوفان، متکلمان و عارفان قرار گرفته و گفتمان‌های بسیاری درباره آن انجام شده است. آنچه روشن است، از این رهگذر پرسش‌وپاسخ‌های بسیاری از واقعیت نبوت تا چرایی رسالت میان سه گروه یاد شده ردوبدل شده است.

خواندن کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به دین و موضوعات اساسی آن می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

بخشی از کتاب تکاپوی اندیشه ها در لزوم بعثت انبیاء

دین‌پژوهان در زمینه دین، سه موضوع اساسی را بررسی می‌کنند: ۱. علت پیدایش دین؛ ۲. علت پذیرش دین؛ ۳. ضرورت دین.

موضوع نخست، به‌عنوان مسئله‌ای ماهوی به ماهیت دین و بیان علل پیدایش آن نظر دارد؛ حال چه مورد پذیرش جمعی قرار گیرد یا نگیرد.

موضوع دوم زمانی طرح می‌گردد که اصل دین و دین‌داری مسلم دانسته شود. آنگاه بررسی می‌گردد که چرا انسان‌ها به دین گرایش دارند. در این مسئله عوامل گوناگون و انگیزه‌های مختلف دین‌داران بررسی می‌شود.

اما در موضوع سوم بحث می‌شود که آیا دین برای انسان‌ها ضرورت دارد به بیان دیگر، آیا انسان‌ها برای رسیدن به سعادت نیازمند دین هستند؟ اگر دین را به‌عنوان یک ضرورت بپذیریم، به طبع خواهیم پذیرفت که لازم است خداوند پیامبرانی را برای بیان محتوای دین بفرستد.

در این پژوهش، لزوم بعثت پیامبران که در ارتباط با عنوان سوم است بررسی خواهد شد.

در این مورد، می‌توان دو گونه بحث کرد:

۱. با قطع نظر از پیرو دین خاصی بودن، به اصل ضرورت دین و لزوم بعثت انبیا بپردازیم؛

۲. با دیدگاهی خاص به موضوع بنگریم؛ برای مثال، نظر اندیشمندان مسلمان را | در این موضوع جویا شویم.

این کتاب به «رهیافت‌های متکلمان و حکیمان مسلمان درباره لزوم دین در راستای لزوم بعثت انبیا» می‌پردازد.

اندیشمندان مسلمان اصل دین را امری لازم می‌دانند. ازاین‌رو؛ درباره اصل لزوم دین بحث نخواهد شد. بلکه محور بحث لزوم بعثت انبیاست که دلایل آن در واقع ترجمان لزوم دین خواهد بود؛ برای مثال، وقتی گفته می‌شود برای زندگی اجتماعی نیازمند پیامبران هستیم، در واقع دین را برای تحقق یافتن اجتماع سالم لازم دانسته‌ایم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان