دانلود و خرید کتاب پاتولوژی میرزا عبدالمجید
کتاب پاتولوژی اثر میرزا عبدالمجید

کتاب پاتولوژی

انتشارات:انتشارات بشری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب پاتولوژی

کتاب پاتولوژی نوشته میرزا عبدالمجید است. این کتاب تاریخ پزشکی نوین در ایران است. این کتاب را انتشارات بشری منتشر کرده است.

درباره کتاب پاتولوژی

تاریخ کهن سرزمین ما شاهد ظهور بزرگانی بوده که نتایج تلاش آنان در تمدن بشری کم نظیر یا بی‌نظیر است. این بزرگان که به ویژه پس از ورود اسلام به ایران از موهبت هدایت و رفعت جایگاه معنوی و علمی برخوردار شدند.

کتابی که در پیش رو دارید قریب به یکصد و پانزده سال پیش و اندکی پس از امضاء فرمان مشروطیت توسط دکتر میرزا عبدالمجید  در شیراز به رشته تحریر درآمده است.

این اثر، نشانه‌ای از سابقه طب مدرن (در کنار طب سنتی) در کشور ایران به‌شمار رفته و آمیختگی معقول هر دو شیوۀ سنتی و مدرن، با ادبیات سازگار دوران نگارش خویش را به زبان فارسی معرب مشخص می‌سازد.

خواندن کتاب پاتولوژی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

آشنایی با معلومات این کتاب برای دانش آموختگان پزشکی و علاقه‌مندان طب سنتی جذاب است.

بخشی از کتاب پاتولوژی

علاج- بدوا بايد وجع شديد را بواسطه ادويه مخدره ساكت نمايند و كنثرسيون صدر و بطن را بواسطه ادويه زی‌بقیه و آنیتمدان يا بهتر بواسطه فصد رفع نمايند در درجه اول و دويم بايد وجع را ساكن نمايند بواسطه استعمال آب‌سرد و بطور حمام يا بطور رفاده ويا رش‌ماء و بكار برند ضماد محركه و قابضه از قبیل آب‌سفيد و سركه و آب‌كولار و غيره و بمالند بروي موضع محترقه مرهم الئوكالكر در صورتي كه در درجه دويم ابي ورم زايل شده باشد بايد تمریخ با ادهان و گليسيرين و روغن برزك و زیتون و كره و سفيده تخم‌مرغ نمايند و در درجه سيوم بايد مراهم مذبوره را بكار برد بعلاوه مرهم اسيد بريك بسيار مفيد است بدين نستجه اسيد ‌بوريك 1مثقال انتقال وازلين یا (لانولين) مثقال مخلوط نموده در روي موضع محترقه بمالند.

علاج بجهته سا ير درجات در صورتي كه ورم ريمي باشد بايد كاتاپلاسم وسيع و مليّن انداخته‌ و ارسال علق در روي سطح متورمه دارند پس از انكه اسكار ساقط شد تغسیل متواتر با آب‌كلر و آب‌الكلي و آب فنيكه نمايند (اسيد فينك) اوره ۱۰% جزو:

اختناق رحم (هیستري) HYSTERIE

مرضي است عصباني كه شناخته می‌شود به تغيرات نفساني و طبيعي و سلسله عصباني از براي اين مرض دو تركيب است تركيب تشنجي و تركيب غير تشنجي.

تركيب تشنجي ـ مختلف و منتشر بايد از براي آن معين نمايند اول حمله صغير دويم حمله كبير سيوم حمله‌هاي معتدل حمله صغير ـ مسبوق است به اورائی كه محل وقوع آن مختلف است اوراي هیستريكي شروع مينمايد از قسمت‌آلات تناسلي زن (از طرف راست يا چپ) و متصرف می‌شود و بقعر فوق بطن و از انجا بشكل كلوله صعود نموده بحلق رسد و اين كلوله چند لحظه در آنجا توقف نموده و سبب می‌شود از براي حالت حنق و خفگی بالاخره كلوله از انجا صعود مينمايد و سر را فراميكرد در اين وقت مريض احساس باستماع اصوات و رويت اشيا خارجي كه وجود حقيقي ندارند مي‌نمايد و در همين آن مريض احساس مي‌نمايد كه چكش سختي بر سر او زده‌اند و افتاده بيهوش می‌شود و در بين اين حالت مريض احساس بخفه شدن مينمايد صورت آن سرخ و چشمها برجسته می‌شود پس از لحظه‌اي تشنج نموده و اطراف آن از همه حركت مينمايد پس از انكه اين حمله چندين لحظه طول كشيد مريض بحالت طبيعي برگشته بعد حمله ثاني اورا فرا گيرد علاوه حمله هستيريكي اغلب حالت هذيآن بهمرساند (زماني كه مريض گمان مينمايد اشيائي را كه وجود خارجي ندارند ادراک می‌نمايد و مريض بواسطه كلامات منقطع خوف يا خوشحالي خود را بيآن مينمايد و بالاخره يا گريه و يا خنده مينمايد مثل اشخاص مجنون رفتاران‌ست. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۶۲۲ صفحه

حجم

۸٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۶۲۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان