دانلود و خرید کتاب مسائل نوجوانان و جوانان افسانه نراقی‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مسائل نوجوانان و جوانان اثر افسانه نراقی‌زاده

کتاب مسائل نوجوانان و جوانان

معرفی کتاب مسائل نوجوانان و جوانان

کتاب الکترونیکی مسائل نوجوانان و جوانان نوشتۀ افسانه نراقی‌زاده و مهدی سجودی مقدم در انتشارات مهراندیش چاپ شده است. در این کتاب نمونه‌هایی از مسائل مهم دورهٔ نوجوانی و جوانی در پنج فصل بررسی می‌شوند. مباحث بررسی‌شده در ارتباط با دورهٔ نوجوانی عبارت‌اند از: ارتباطات، مدرسه، اختلالات روان‌شناختی ـ رفتاری و هویت. در دورهٔ جوانی نیز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های این دوره، ازدواج و زندگی مشترک، پرداخته می‌شود.

درباره کتاب مسائل نوجوانان و جوانان

فصل اول این کتاب با محوریت ارتباطات بررسی می‌شود. در این فصل موانع ارتباطی و راهکارهایی جهت بهبود ارتباطات ارائه می‌شود.

در فصل دوم به نقش و کارکرد نهاد مدرسه پرداخته می‌شود، چراکه پس از خانواده مدرسه نقش مهمی در جامعه‌پذیری نوجوانان دارد. 

در فصل سوم به اختلالات روان‌شناختی و رفتاری نوجوانان و جوانان پرداخته می‌شود. در این فصل مباحث افسردگی، پرخاشگری و خشونت، اضطراب و اعتیاد مطرح شده، علل بروز آن‌ها بررسی و راهکارهای مربوطه درزمینهٔ پیشگیری و درمان آن‌ها ارائه می‌گردد.

در فصل چهارم هویت و تثبیت آن که در انتهای دورهٔ نوجوانی شکل می‌گیرد، بررسی می‌شود. در این فصل به عوامل تشکیل‌دهندهٔ هویت، که خودپنداره و عزت نفس هستند، پرداخته شده، سپس حالت‌های چندگانهٔ هویت و ابزارهای کسب هویت سالم مطرح می‌شوند.

در فصل پنجم به مهم‌ترین مبحث دورهٔ جوانی؛ ازدواج و تجربهٔ روابط صمیمانه، پرداخته می‌شود. در این فصل عوامل تهدیدکنندهٔ زندگیِ مشترک، بحران و راهکارهای مقابله با مشکلات زندگیِ مشترک مطرح خواهند شد.

کتاب مسائل نوجوانان و جوانان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به همهٔ کسانی که با گروه سنی نوجوان در ارتباط هستند پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب مسائل نوجوانان و جوانان

- آموزش و فرهنگ‌سازی در خانواده، مدرسه و جامعه

اِعمال شیوهٔ تربیتی مناسب در خانواده، مشارکت نوجوانان در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی، طراحی اوقات فراغت مشترک در خانواده، دادن مسئولیت به نوجوانان، دخالت دادن نوجوانان در مشکلات خانوادگی، درگیر کردن آنان در فرآیندهای حل مسئله و گفتگو درزمینهٔ گزینه‌های مقابله با مشکلات از سوی خانواده، می‌تواند در رشد تفکر شناختیِ نوجوانان و بهبود ارتباط با خود، مؤثر باشد.

در محیط مدرسه، انتخاب شیوه‌های مناسبِ تدریس و آموزش، به‌کارگیری قدرت تخیل نوجوانان در حل مسائل فرضی، آموزش خودشناسی و مهارت‌های زندگی در قالب کارگاه‌های آموزشی، برانگیختن قدرت تخیل آنان از طریق کتاب خواندن و بازی نقش، کارِ گروهی با همسالان و استفاده از تحلیل و استدلال در یادگیری، نقش کارآمدی در شکل‌گیری تفکر انتزاعی و ارتباط بهتر نوجوان با خودش دارد.

علاوه بر خانواده و مدرسه، نهادهای دیگری در جامعه مانند شهرداری‌ها و مساجد می‌توانند با فراهم کردن شرایط مناسب برای نوجوانان و جوانان، از مشارکت آنان در سازندگی جامعه استفاده کنند؛ شناسایی ایده‌ها و نوآوری‌های نوجوان و جوانان، استفاده از خلاقیت و ظرفیت آنان، مشارکت آنان در انجمن‌های خیریه و فعالیت‌های اجتماعی، واگذاری مسئولیت و کار به نوجوانان، تشکیل اتاق‌های فکر و ایجاد خانه‌های جوانان.

پس از مبحث ارتباط با خود، اکنون دومین مؤلفه ارتباطات انسانی، ارتباط با دیگران، که وام گرفته از فرهنگ است، مطرح می‌شود.

نظرات کاربران

mahnaz
۱۴۰۱/۱۲/۱۷

کتاب عین یه پازل قسمت به قسمت بریده هایی از نطریه ها و نوشته های افراد مختلف رو بهم چسبوندن شده کتاب.۱۰۰صفحه اول رو خوندم جذبم نکرد.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
نِف معتقد است که یادگیریِ «خودشفقتی» می‌تواند به‌عنوان راهکاری مؤثر در مقابله با مشکلات، اشتباه‌ها، شکست‌ها، ناامیدی‌ها و ناتوانی‌های نوجوانان مطرح گردد.
کاربر ۵۷۸۶۲۶۱
رخ می‌دهند که افراد در مقابل یکدیگر قرار گیرند و نیازها، خواسته‌ها، اهداف و ارزش‌های آنان متفاوت باشد. تعارضات امری اجتناب‌ناپذیر هستند و همان‌گونه که اشاره شد، به دلیل متفاوت بودن اهداف، ارزش‌ها و عقاید به وجود می‌آید، نکته مهم هدایت آن‌ها، به حداقل رساندن و حل آن‌ها است. گاتمن (۱۳۸۵) برای حل تعارضات، الگویی پنج مرحله‌ای پیشنهاد می‌کند که عبارت است از: ۱) آغاز ملایم؛ ۲) یادگیریِ ساختن و پذیرش اقدامات جبرانی؛ ۳) آرام کردن خود و دیگران؛ ۴) مصالحه کردن؛ ۵) مدارا کردن با خطاهای دیگران.
کاربر ۳۳۲۷۳۹۴

حجم

۲۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۹۰ صفحه

حجم

۲۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۹۰ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان