دانلود و خرید کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته) نیره افکاریان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته) اثر نیره افکاریان

کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته)

انتشارات:نشر عطران
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۶از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته)

کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته) نوشتهٔ نیره افکاریان در نشر عطران به چاپ رسیده است. واژهٔ ماندالا در زبان باستانی مردم هندوستان به معنی دایره است. این واژه از ریشه ماندا به معنای ذات یا جوهر و پسوند لا به معنای ظرف یا دربردارنده، گرفته شده است. ازاین‌رو ظرف جوهر هم معنا می‌دهد و یک کهن‌الگو محسوب می‌شود. در واقع ماندالا یک شکل هندسی است که در ادیان هندو و بودا به‌عنوان دایره‌هایی نمادین برای نمایش جهان هسـتی و تمرکز بر خویشتن و جست‌وجو در درون انسان هستند.

درباره کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته)

ماندالاها را می توان حتی از زیر میکروسکوپ تا پشت تلسکوپ مشاهده کرد. از آرایش خاص و عجیب کریستال‌های یخ تا انسجام بی‌مانند سیارات و کهکشان‌ها و جهان هستی، قابل مشاهده هستند. از این رو در زندگی ما حضوری همیشگی دارد. یک ماندالا بیشتر از یک شکل ساده است و می‌توان آن را به‌عنوان مدلی از ساختار زندگی در نظر گرفت.

در واقع این طرح هندسی کهن، یک نمودار کیهانی است که روابط تا بی‌نهایت را برای ما یادآوری می‌کند و جهان درون و برون بدن و ذهن ما را گسترش می‌دهد. دایره نماد روح است، نماد ناخودآگاه انسان. چنان که افلاطون روح را همانند یک کره می‌پنداشت. از طرفی چهارگوشه یا چهارضلعی، نماد مادیات، جسم و واقعیت است و به خودآگاه انسان اشاره دارد.

ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویش و جست‌وجو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه دینی به کار می‌رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خودبه‌خود توجه فرد را به مرکز دایره جذب می‌کنند.

البته گستره کاربرد ماندالا بسیار وسیع‌تر از آئین‌های یاد شده است. این کلمه در فارسی و عربی به‌صورت مَندَل به کار می‌رود. نمونه‌ای از آن را ادوارد براون از زبان یک ایرانی که خود آن را تجربه نموده، توضیح داده است.

کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب علاوه بر بررسی تاریخچهٔ ماندالا و جست‌وجوی ردپای آن در علم و هنر، به آموزش رسم ماندالا نیز می‌پردازد. به کسانی که مایل هستند دربارهٔ ماندالا بیشتر بدانند و هنر رسم آن را فرابگیرند، پیشنهاد می‌کنیم کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته) را مطالعه و تمرینات آن را نیز دنبال کنند.

بخشی از کتاب رسم ماندالا (مقدماتی تا پیشرفته)

اشکال متقارن هندسی ماندالا علاوه بر پیچیدگی و جذابیت بصری، با کمک وکتورها خودبه‌خود توجـه شخص را به مرکز دایره جذب می‌کنند. امروزه اغلب هنرمندان طرح‌واره ماندالاگونی غیر از دایره و مربع ترسیم می‌کنند که از حیث زیبایی‌شناسی حیرت‌انگیز است. ولی یک ماندالای اصیل با ویژگی‌هایی که در تعاریف تاریخی و کهن آن وجود دارد، حتماً در برگیرنده دایره‌ها و مربع‌ها خواهد بود.

پروفسـور یونگ، ماندالا را کهن‌الگوی خویشتن، نماد تمامیت و نظم که کار ویژه آن سازماندهی و تنظیـم دوبارۀ وضعیت‌های هرج‌و‌مرج‌آلود می‌داند. به طور خلاصه طراحی ماندالا راهی برای تنش‌زدایی و تمرکز ذهن است.


قدمت ماندالاها به هزاران سال پیش بر‌می‌گردد. تصاویر بسیاری از ماندالاها در بناهای تاریخی در بسیاری از کشورها دیده شده است. مثلاً در معماری فرهنگ‌های اسلامی (حیاط باغ فین کاشان، طرح حیاط مسجد علی اصفهان، طرح حیاط زیارتگاه شاه نعمت‌الله ولی ماهان) و در بسیاری از بناهای تاریخی مسیحی هم طرح‌های ماندالا دیده می‌شود. می‌توان آن را در نقاشی‌های دیواری مسیحیت به همراه نقش حیوانات برای به‌تصویرکشیدن فرستادگان الوهیت و نیز در نقوش منطقه‌البروج یافت. (منطقه‌البروج) نجومی و نسخه‌های آن نمونه‌هایی از ماندالا هستند. همچنین، در آیین هندوئیسم، نمونه‌هایی جذاب با نمادهای پانتئون محلی پیدا می‌کنیم.

نظرات کاربران

کاربر 7788316
۱۴۰۲/۱۰/۰۸

آموزش پایه رو نداره در حد عکسه

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۵ صفحه

حجم

۸٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۵ صفحه

قیمت:
۲۵,۵۰۰
تومان