دانلود و خرید کتاب از ما بهترون زینب مصدق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب از ما بهترون اثر زینب مصدق

کتاب از ما بهترون

نویسنده:زینب مصدق
امتیاز:
۴.۳از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب از ما بهترون

کتاب الکترونیکی «از ما بهترون» نوشتهٔ زینب مصدق در انتشارات رزبار چاپ شده است. این کتاب شامل مجموعه قصه‌های شفاهی کهگیلویه و بویراحمد (به انضمام پنج افسانه عامیانه آذربایجان) است. داستان‌های شفاهی و به طور کلی آن دسته از قصه‌هایی که به عنوان داستان پریون «پریان» در میان مردم متداول است و از روزگاران بسیار دور تاکنون در بین آنان سینه‌به‌سینه نقل شده، در بردارندهٔ مضامینی بسیار بلند و عالی و محتوایی مرتبط با سبک زندگی آنان است.

درباره کتاب از ما بهترون 

داستان‌های پریان در میان مردم کهگیلویه و بویراحمد از چنان اهمیت و اعتباری برخوردار است که با استناد به مستندات شفاهی آنان، هر پژوهش‌گری به این نتیجه خواهد رسید که پریان، وجودی حقیقی و واقعی در میان این مردم داشته و چه بسا دارد. وقتی آنان از پری و پریون سخن بر زبان می‌آورند به هیچ وجه آن را «جن» یا حتی پری خطاب نمی‌نمایند بلکه از آنان با احترام نام برده و با عنوان «از ما بهتران» یا «اونگل؛ آنها» خطاب می‌شوند. اگر از این مردم پرسیده شود چرا پریان را با این عنوان مورد خطاب قرار می‌دهید؟ پاسخ همهٔ آنان جز این جمله نخواهد بود که: آنها از ما بهترند و اگر ما با نام دیگری از آنها یاد کنیم، به طور حتم بدشان آمده و ما را اذیت خواهند کرد. این مردم بر این باورند که «از ما بختران» در بین آنان زندگی می‌کنند و با آنها در تعامل‌اند و ممکن است به شکل حیوانات اهلی مانند گربه یا دیگر جانوران حاضر و ظاهر شوند. وقتی از این مردم دربارهٔ وجود و حضور پریان سؤالی می‌شود، با اتفاق‌نظر، به راست بودن داستان‌های پریان اذعان نموده و در هر شرایطی بر این عقیده پافشاری می‌نمایند که بسیاری از داستان‌های پریان، بر اساس واقعیت ساخته‌وپرداخته شده است و ما خود با چشمان خودمان دیده‌ایم (داستان سفیه) و چه بهره‌ها که از وجود آنان نبرده‌ایم (داستان مشدی نازی).

کتاب از ما بهترون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به افرادی که به داستان‌های شفاهی، قصه‌های عامیانه و ادبیات فولکلور علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب از ما بهترون

از جنبه‌های خارق‌العاده و متفاوت در قصه‌های عامیانهٔ کهگیلویه و بویراحمد، داستان‌های مربوط به «پریان» است که در جای خود، در روایت قصه و متل‌ها از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. آنچه از اندیشهٔ خلاق و پویای زنان و مردان این خطه از ایران دربارهٔ پریان تراوش شده است، در مرتبه‌های بسیار ارزشمند و تأثیرگذار در ادبیات فولکلور این مرزوبوم قرار دارد. پریان در جریان داستان‌ها هم اثرگذار هستند و هم اثرپذیر به این معنی که نه‌تنها در شکل‌گیری نتیجهٔ داستان‌ها تأثیری مستقیم و غیرقابل‌انکار داشته، بلکه در ساختار و زیربنای متیل‌ها و قصه‌ها نیز از ارزش و اعتبار بی‌نظیری برخوردار هستند. حضور پریان در بدنهٔ اصلی داستان‌ها و یا لحظه - ی ورود آنان به قصه، مسیر اصلی قصه را به سمتی سوق می‌دهد که راوی، خواه‌ناخواه خود را با او همسو کرده و همهٔ تلاش خود را به خدمت می‌گیرد تا مطابق ذوق و سلیقهٔ او، داستان را پیش ببرد. گویی تصمیم‌گیرندهٔ نهایی در راه رسیدن به هدف اصلی قهرمان، خود پری است نه راوی، همیشه این پریان هستند که برنده و پیروز می‌دانند. در قصه‌های پریان، پری تعیین‌کنندهٔ مسیر حرکت و تکاپوی قهرمان است چه خود پری قهرمان داستان باشد، چه کسی دیگر. در نهایت اگر قهرمان، شخصی غیر از پری باشد، همان قهرمان در جریان عشق و عاشقی سهم پری خواهد بود. در هر دو حالت، بازنده پری نیست بلکه رقیب یا دشمن اوست.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۲۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۷۵ صفحه

حجم

۹۲۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۷۵ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
تومان