دانلود و خرید کتاب جمهوری ساحل عاج احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری ساحل عاج اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری ساحل عاج

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب جمهوری ساحل عاج

کتاب جمهوری ساحل عاج نوشتهٔ احمد علامه فلسفی در انتشارات فراروان‌شناسی به چاپ رسیده است. ساحل عاج کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت آن یاموسوکرو است؛ که البته قبلاً پایتخت آن شهر آبیجان بوده‌است. جمعیت این کشور حدود 30 میلیون نفر است که حدود ۴۲ درصد از آن از قوم آکان و بقیه از چندین قوم دیگر هستند. ۳۹ درصد از مردم این کشور مسلمان و ۳۳ درصد مسیحی هستند. زبان رسمی ساحل عاج فرانسوی و واحد پول رایج آن فرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربی است.

همسایگان این کشور عبارت‌اند از غنا در شرق، گینه و لیبریا در غرب، مالی و بورکینا فاسو در شمال و از جنوب به اقیانوس متصل است.

درباره جمهوری ساحل عاج

ساحل عاج دارای آب و هوایی گرمسیری و مرطوب در امتداد ساحل (در جنوب) و آب و هوایی نسبتا خشک و اقلیمی ساوان و نیمه بیابانی در شمال است. از نظر اقلیمی ساحل عاج دارای اقلیمی صاف با دشت‌ها موجدار می‌باشد، غرب و شمال غرب ساحل عاج را نیز نواحی کوهستانی فرا گرفته‌است. بلندترین نقطه ساحل عاج، قله مونت نیمبا (Mont Nimba) نام دارد که با ۱۷۵۲ متر ارتفاع در غرب ساحل عاج واقع شده‌است.

بزرگترین دریاچه ساحل عاج، دریاچه کُسو نام دارد، همچنین سه رود مهم، ساساندرا، بانداماو کوموئه در ساحل عاج جریان دارند. در آغاز منطقه ساحل عاج زیستگاه بیش از شصت قوم و قبیله آفریقایی یوده‌است که مهمترین آنها، بائوله، بته، سنوفو، آگنی، مالینکه، دان و لوبی بودند.

کتاب جمهوری ساحل عاج را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که مایل هستند دربارهٔ  جمهوری ساحل عاج اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب جمهوری ساحل عاج

تاریخچه در سده ۱۵ میلادی ساحل عاج مورد توجه بازرگانان فرانسوی و پرتغالی که در جستجوی عاج فیل و تجارت برده بودند قرار گرفت. در رقابت‌های استعماری پرتغال و فرانسه بر سر به دست آوردن ساحل عاج، عاقبت این منطقه نصیب فرانسه استثمارگر شد در رقابت‌های استعماری پرتغال و فرانسه بر سر به دست آوردن ساحل عاج، عاقبت این منطقه در سال ۱۸۴۲ به صورت قلمرو سرزمینی فرانسه استعمارگر شناخته شد. ساحل عاج در ۴۴–۱۸۴۳ تحت سیطره فرانسه استثمارگر در آمد.در سال ۱۸۹۳ به صورت رسمی مستعمره فرانسه استثمارگر درآمد. کشور ساحل عاج در سال ۱۹۶۰ از زیر یوغ استعمار فرانسه خارج شد و استقلال خود را بدست آورد . از سال ۱۹۸۳ پایتخت ساحل عاج از آبیجان به یاموسوکرو تغییر کرد با این حال هنوز سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در آبیجان است.

در این انتخابات به رهبر دیگر حزب مخالف، الحسن واتارا اجازه شرکت در انتخابات داده نشد، این امر ساحل عاج را به عرضه جنگ‌های داخلی خونین تبدیل کرد. صدها تن در این درگیری‌ها کشته شدند. سربازان در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۲ سعی در طرح‌ریزی یک کودتا علیه دولت را داشتند اما در اجرای آن ناکام ماندند، ژنرال روبرت گوی و دودو وزیر کشور که از عوامل اصلی کودتا بودند در درگیری بین سربازان دولتی شورشیان کشته شدند. جنگ داخلی در سال ۲۰۰۲ در این کشور ضربه زیادی به اقتصاد آن وارد کرد. این جنگ زمانی آغاز شد که ارتش علیه رئیس‌جمهور وقت که در ایتالیا به سر می‌برد کودتا کرد. مردم این کشور بیشتر روزگارشان را با کشاورزی می‌گذرانند. یاموسوکرو پایتخت این کشور است.

ساختارسیاسی کشور ساحل عاج ، بر اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود مجلس این کشور ۲۲۵ عضو دارد و نمایندگان آن با رای مردم باید انتخاب شوند.

مجلس ملی ساحل عاج طی نشستی برگزاری یک همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی در اکتبر ۲۰۱۶ را تصویب کرد. طبق قانون اساسی تازه، مقام معاونت ریاست‌جمهور ایجاد و یک مجلس سنا مشتمل بر مقامات سابق تشکیل شد.

نوع حکومت جمهوری است؛ در سال 1960 رژیم حزبی وابسته به رئیس جمهور تاسیس شد . ساحل عاج در 7 اگوست 1960 از فرانسه جدا شد و استقلال خود را بدست آورد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۲۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۶۶ صفحه

حجم

۶۲۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۶۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان